Kompressor eller elektrisk mutterdragare för hjulbyte?

Sanningen
12 november 2013 · 26 Inlägg

Tjo. Det börjar bli dags för hjulbyte och är trött på att låna grannens kompressor varje gång.

Vad sägs om en sådan här? http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-325nm-009005
Lika stort Nm som en kompressor+mutterdragare, samt MYCKET billigare och smidigare.

Alternativet är att köpa en kompressor med hela kitet. http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … sor-17638/
Tillsammans med alla tillbehör så landar man på över 2000kr för kompressorn.

Tror ni att den elektriska mutterdragaren duger? Väldigt billig och smidig jämfört med kompressorn.

simlar
12 november 2013 · 5 525 Inlägg

Den elektriska duger gott, en polare har en likadan för att byta däck.

Enda orsaken till att skaffa en kompressor är för att kunna använda en massa andra tryckluftsdrivna verktyg, inte värt det för att endast använda den till däckbyte två gånger per år.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mb_pucken
12 november 2013 · 5 087 Inlägg

Har själv haft en billig el-mutterdragare och den funkade bra. Kan rekommendera att skaffa en momentstav och dra hjulskruvarna med för att inte dra åt för hårt smile lätt gjort att det ryker gängor m.m annars och att man får ett h-vete att få lös hjulskruvarna smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Cadillac_The_King
12 november 2013 ·

Bästa alternativet är den klassiska fälgkorset :-) vi svenskar är för lata . För att andvända fälgkorset :-) om än hjulbult sitter som bärget är sällan att än mutter dragare lossar den min far har än tryckluft mutter dragare var tredje mutter lossar inte då kommer vännen fälgkorset fram och ett hjärnrör. Så vips så är muttern lös :-) så satsa på ett fälgkors i ställer . Mycket billigare:-)

Sanningen
12 november 2013 · 26 Inlägg

Tack för svaren!
Som jag trodde då, det blir nog bäst att köpa den elektriska mutterdragaren då jag ändå bara skulle haft kompressorn till att just byta hjulen.

Peter_5565
12 november 2013 · 326 Inlägg

Jag skulle hellre köpa den här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk … -Nm-17726/

På papperet skiljer det ju inte mycket i vikt, men jäklar vad lätt och smidig den känns i förhållande till den andra. Hållbar verkar den vara också, kompisen har haft sin i flera år och använder den till allt. Jag har sett honom köra den så det rykte ur växeln frampå där själva slagverket sitter. Det bekom den inte alls, utan den fungerade lika bra igen när den kallnat.

666_Beast
13 november 2013 · 1 863 Inlägg

Hur är det med batteridrivna mutter dragare? Lika bra?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Kollan
13 november 2013 · 618 Inlägg

Vi har en elektrisk mutterdragare i garaget- används aldrig eftersom man ändå först får släppa med fälgkors eller dyl.

Onödig garagepryl  såvida man inte byter fälgar 1 gång i veckan:)

baltis
13 november 2013 · 1 948 Inlägg

666_Beast skrev:
Hur är det med batteridrivna mutter dragare? Lika bra?

guds gåva till mänskligheten big_smile

Dock så kostar dom 5-6k, men drar då runt sju åttahundra nm, då behövs det aldrig något fälgkors smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2013 · 13 742 Inlägg

baltis skrev:

666_Beast skrev:
Hur är det med batteridrivna mutter dragare? Lika bra?

guds gåva till mänskligheten big_smile

Dock så kostar dom 5-6k, men drar då runt sju åttahundra nm, då behövs det aldrig något fälgkors smile

har en hilti 14v som kostade över 5K ny. den orkar inte dra loss grejer om någon idiot dragit men helt klart värt pengarna om man skruvar mycket. kör allt med den. guld på plock skrotarna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
baltis
13 november 2013 · 1 948 Inlägg

Growe skrev:

baltis skrev:

666_Beast skrev:
Hur är det med batteridrivna mutter dragare? Lika bra?

guds gåva till mänskligheten big_smile

Dock så kostar dom 5-6k, men drar då runt sju åttahundra nm, då behövs det aldrig något fälgkors smile

har en hilti 14v som kostade över 5K ny. den orkar inte dra loss grejer om någon idiot dragit men helt klart värt pengarna om man skruvar mycket. kör allt med den. guld på plock skrotarna smile

säker på att det inte är en skruvdragare du har? smile

Har millwauke och bosch 18v mutterknackar i garaget, funkar kanon! boschen e dock lite för stor och otymplig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2013 · 13 742 Inlägg

baltis skrev:

Growe skrev:

baltis skrev:

guds gåva till mänskligheten big_smile

Dock så kostar dom 5-6k, men drar då runt sju åttahundra nm, då behövs det aldrig något fälgkors smile

har en hilti 14v som kostade över 5K ny. den orkar inte dra loss grejer om någon idiot dragit men helt klart värt pengarna om man skruvar mycket. kör allt med den. guld på plock skrotarna smile

säker på att det inte är en skruvdragare du har? smile

Har millwauke och bosch 18v mutterknackar i garaget, funkar kanon! boschen e dock lite för stor och otymplig.

japp den klarar inte handragna hjul men knackade hjul enligt moment.
växelådsbultar osv är inga problem men som sagt det är en 14.4volts dock mycket smidigare än 18voltaren som blir rätt jobbigt att hållas med. då jag skruvar allt med min knack smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Richtenb
14 november 2013 · 1 365 Inlägg

Som baltis säger.... 18V batteridriven mutterdragare slår allt. När man väl äger en så kan man inte längre förstå varför man varit så jävla snål tidigare. DU behöver aldrig efterdra något, du kan vrida loss ALLT, inga sladdar eller luftslangar. Jag har en Milwaukee och en AC Delco och de är jämnbra. Biltemas och julas är skrot i jämförelse och vridet är kanske 1/4 mot 18V trots "dess optimistiska spec"

Jag har haft biltemas också och den gick sönder på ett halvår, kraften hade dessutom halverats under tiden.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
666_Beast
15 november 2013 · 1 863 Inlägg

Funderar på Ryobis, nån som vet om deras mutterknackare är bra?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Bengtsson Forehead flamers
15 november 2013 · 113 Inlägg

666_Beast skrev:
Funderar på Ryobis, nån som vet om deras mutterknackare är bra?

Både jag och brorsan köpte varsin Ryobi BIW180M, grym maskin. Den drar 265 Nm vilket duger gott.

Ett problem brorsan har är att hans lysdiod går sönder hela tiden (2ggr), han kör 18V batteri med 4Ah. Själv har jag inget bekymmer än så länge, dock kör jag med det mindre batteriet.

Batteriet håller relativt bra, men har alltid ett andra batteri på laddning.

/Andreas

Senast redigerat av Bengtsson (17 november 2013)

Honda S2000 (2000)
KHRacing
15 november 2013 ·

har en "billig" 24v från FERM/TOOLS... den lossar det mesta

Sanningen
20 november 2013 · 26 Inlägg

Tja

Har provat båda de elektriska mutterdragarna från Jula, ingenting fungerade. Hjulbultarna sitter fortfarande som sten big_smile Funderar på att åka iväg och köpa en kompressor istället...

Vad sägs om denna? http://www.jula.se/oljesmord-kompressor … 00w-200069
Prisvärd? Man får med i stort sätt alla verktyg, mutterdragare bland annat. rejält prissänkt.
DUger om man bara ska byta däck?

Eller denna? http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

Senast redigerat av Sanningen (20 november 2013)

Sanningen
20 november 2013 · 26 Inlägg

Skit samma, den där kompressorn var slutsåld ändå. Får väl bli att man lånar grannens i år igen då...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang