avgassystem v70 awd

Sandgren
21 juli 2008 · 131 Inlägg

ja har köpt ett awd avgassystem det är en halv sats med två burkar på som ja tänkte klämma på min v70 t5. så ja tänkte om det e någon som vet om det passar som det ska.
det enda ja vet e att ja får kapa ett hål till stötfångaren bak.
tacksam för alla svar.
MVH Sandgren

Senast redigerat av Sandgren (21 juli 2008)

Mack Forum- och sitemoderator
11 september 2012 · 26 149 Inlägg

Lyfter denna gamla tråd med en fråga jag inte funnit svar på någonstans;

Har själv en V70 2.5t AWD från -98, där det är ett avgassystem med originalformen, det vill säga dubbla ljuddämpare bak men bara ett slutrör.

Mitt mål är att jag vill ha dubbla slutrör, och lite kraftigare ("mullrigare") ljud.

Funderar därför på att antingen byta de bakre ljuddämparna till några mindre från till exempel Simons, så att jag då dessutom får uttag för dubbla slutrör.

Frågan är; Kommer det låta hemskt med två mindre burkar, eller blir det ingen skillnad alls?

Hemskt tacksam för svar.

Senast redigerat av Mack (11 september 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
19 november 2013 · 126 Inlägg

Fortsätter med frågor här istället för att göra ny tråd ifall den går i lås tongue
köpte ett nytt system på SC-styling. stod att det var till turbo & jag har GLT (170hästen). 2.4/GLT har ju 2 ljuddämpare på halvsatsen vilket blir lite tråkigt för vitsen med att byta systemet är ju att det ska ''bröla'' lite wink så därför blev det ett system utan sista ljuddämparen men provade att montera ihop det lite nu innan ikväll för att se hur det blir så man inte stöter problem. vilket jag är lite rädd jag gjort nu tongue sista röret verkar de ha svetsat på fel ställe. försökte lägga in en bild här men ville inte redigt tongue

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
Xoff Volvo tönt... =)
19 november 2013 · 2 344 Inlägg

Volvo-Tobbe skrev:
Fortsätter med frågor här istället för att göra ny tråd ifall den går i lås tongue
köpte ett nytt system på SC-styling. stod att det var till turbo & jag har GLT (170hästen). 2.4/GLT har ju 2 ljuddämpare på halvsatsen vilket blir lite tråkigt för vitsen med att byta systemet är ju att det ska ''bröla'' lite wink så därför blev det ett system utan sista ljuddämparen men provade att montera ihop det lite nu innan ikväll för att se hur det blir så man inte stöter problem. vilket jag är lite rädd jag gjort nu tongue sista röret verkar de ha svetsat på fel ställe. försökte lägga in en bild här men ville inte redigt tongue

På älde GLT sitter ju endast e dämpare original, och den brölar inte alls mycket (850 GLT)

på min T5 har jag 3 dämpare (en i mitten och en på var sida bak) och det är ganska gott muller i den, så det viktigaste är vilken sorts dämpare och inte hur många...

utan bild är det svårt att säga vad som är fel wink

bild lägger du in med [img*]adress till bild[/img*] utan stjärnor...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
20 november 2013 · 126 Inlägg

Xoff skrev:

Volvo-Tobbe skrev:
Fortsätter med frågor här istället för att göra ny tråd ifall den går i lås tongue
köpte ett nytt system på SC-styling. stod att det var till turbo & jag har GLT (170hästen). 2.4/GLT har ju 2 ljuddämpare på halvsatsen vilket blir lite tråkigt för vitsen med att byta systemet är ju att det ska ''bröla'' lite wink så därför blev det ett system utan sista ljuddämparen men provade att montera ihop det lite nu innan ikväll för att se hur det blir så man inte stöter problem. vilket jag är lite rädd jag gjort nu tongue sista röret verkar de ha svetsat på fel ställe. försökte lägga in en bild här men ville inte redigt tongue

På älde GLT sitter ju endast e dämpare original, och den brölar inte alls mycket (850 GLT)

på min T5 har jag 3 dämpare (en i mitten och en på var sida bak) och det är ganska gott muller i den, så det viktigaste är vilken sorts dämpare och inte hur många...

utan bild är det svårt att säga vad som är fel wink

bild lägger du in med [img*]adress till bild[/img*] utan stjärnor...

http://www.garaget.org/?car=304827&image=3270731 joo det vet jag. men på SC-styling:s hemsida stod det att avgassystem var anpassat till 2.4, GLT, Turbo & AWD m.m. jag tog turbo-systemet som ser annorlunda ut mot vad det gör på min GLT tongue det är nog inga problem att montera det men sista upphängning får jag göra nåt eget av. simons har svetsat fast det fel tycker jag. men jag får montera & se om jag kan använda den upphängningen eller om jag får ta original-klämman istället smile

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Xoff Volvo tönt... =)
20 november 2013 · 2 344 Inlägg

Upphängningen är samm på turbo och sugis längst bak vill jag minnas, jag tycker snarare det ser ut som att du har vridit rören fel, svetsbyglen skall ju sitta rakt upp, och det skall inte vara vinklat neråt efter dämparen, snarare rakt...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
20 november 2013 · 126 Inlägg

hehe joo vänder jag bygeln ''rätt'' blir det sid-pip & pekar ner i asfalten tongue har vridit & vänt på det för att få det rätt men går icke

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
KalleH
20 november 2013 · 55 Inlägg

Hmm.. som jag kan se på bilden så är "krokarna" fast skruvade fel.
Vrid röret så att bygeln är rakt neråt och sen skruvar du fast "krokarna" så att dom går över röret och pekar uppåt, sen så ska du nog se att det borde börja stämma lite bättre. smile

19Tobbe91 Sluta rattsurfa
20 november 2013 · 126 Inlägg

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=79886&image=2106815 provade & vrida (överallt) igår men detta känns inte rätt tongue får se hur det blir vid montering. jag tycker ju inte heller att det ska ha nån betydelse om det är sugspis eller turbo hmm får höra med min granne som har en 2,5t med detta system (fast hans är från BSR men det ska ju inte heller ha någon betydelse)

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
RFMF
20 november 2013 · 253 Inlägg

Det är ingen skillnad(förutom innan katalysatorn). Jag tog mitt 3" avgasrör med 50cels kat från min T5 och sätt på min 850 140hk med dålig kat. Va inga problem. Bara hänga upp.

Senast redigerat av RFMF (20 november 2013)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1
RFMF
20 november 2013 · 253 Inlägg

Volvo-Tobbe skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2106815 provade & vrida (överallt) igår men detta känns inte rätt tongue får se hur det blir vid montering. jag tycker ju inte heller att det ska ha nån betydelse om det är sugspis eller turbo hmm får höra med min granne som har en 2,5t med detta system (fast hans är från BSR men det ska ju inte heller ha någon betydelse)

Men är fästet fast i klämman eller svetsat i röret ? Annars svetsar du bara fast en gängstång i en avgasklämma (alt. direkt i röret) och fäster den där det passar:)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1
KalleH
21 november 2013 · 55 Inlägg

Volvo-Tobbe skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2106815 provade & vrida (överallt) igår men detta känns inte rätt tongue får se hur det blir vid montering. jag tycker ju inte heller att det ska ha nån betydelse om det är sugspis eller turbo hmm får höra med min granne som har en 2,5t med detta system (fast hans är från BSR men det ska ju inte heller ha någon betydelse)

Dom är fortfarande fel, kanske jag som förklarade dåligt.
Du ska inte vrida på dom utan vända dom helt, typ upp och ner. smile

19Tobbe91 Sluta rattsurfa
21 november 2013 · 126 Inlägg

nej jag har alltid haft svårt att förstå wink löser sig nog i helgen när jag byter till detta systemet smile nu vet jag ju iaf att det är som trodde att turbo eller sugis inte har någon skillnad på hur man monterar systemet tongue monteringen löser sig nog också... har byggt system efter katt innan (eget hemmabygge då). bara sista resultatet som vart skit (sitter på min V70 nu) tongue

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
21 november 2013 · 126 Inlägg

KalleH skrev:

Volvo-Tobbe skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2106815 provade & vrida (överallt) igår men detta känns inte rätt tongue får se hur det blir vid montering. jag tycker ju inte heller att det ska ha nån betydelse om det är sugspis eller turbo hmm får höra med min granne som har en 2,5t med detta system (fast hans är från BSR men det ska ju inte heller ha någon betydelse)

Dom är fortfarande fel, kanske jag som förklarade dåligt.
Du ska inte vrida på dom utan vända dom helt, typ upp och ner. smile

det ska testas så smile

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang