Bakhjulslagerbyte Audi a6 -96

gulagranen
24 november 2013 · 32 Inlägg

Hejsan. Är det möjligt att byta lagret bak på en Audi A6 från 96 om man inte har en press?
Jag har sökt på google och forum utan att hitta någonting om den bilen.
Jag har Sett guider på nyare A6or där man måste använda press och undrar om det ser likadant ut på dom äldre? Kan man gå in på en verkstad med lagret så pressar dom i det eller hur fungerar det? Hur lång tid borde det ta att göra själv?

Audi A6 V6 -96 Familjebil.
Eklund69
24 november 2013 · 89 Inlägg

Jag bytte bak på min gamla A6:a  det var en årsmodell 95. Men tror inte det är någon skillnad

gulagranen
24 november 2013 · 32 Inlägg

Använde du någon press då? Gick det smärtfritt? Har bytt lager på andra bilar som jag inte varit värst rädd om med hjälp av slägga och envishet, men då detta är den bilen jag behöver och jag aldrig är ledig mer än en dag åt gången vill jag vara mer rädd om denna smile

Audi A6 V6 -96 Familjebil.
Alex-s Bakhjulskrafs
24 november 2013 · 1 479 Inlägg

ja det går. du har samma typ av lager som tex gamla golfarna har med konade lager.

ta av skivan så har du lagerhalvorna i skivan som du kan knacka ut med hammare och dorn.
en del av lagret kommer sitta kvar på axeln på bilen men den kan man kapa ett snitt i och sen spräcka med mejsel och hammare.

fram till -97 ska det vara sådant lager

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
jaka54
24 november 2013 · 5 814 Inlägg

Hej!
På framhjulsdrivna bilar så sitter det ett koniskt lager i bak som det inte behöves hydraulpress för att få ut. Gamla lagerbanan i skivan slås ut med dorn.
Däremot måste inre lagerbanan, som sitter fast på axeln, slipas upp med Dremel och liten, ca 30mm kapskiva och knäckas med liten slagmejsel, vilket är lätt!

Framhjulslagret däremot är betydligt bökigare att ta bort, få dit  då det är ett "helt lager" och inte är delbart som det bakre.
Till det främre finns det pressverktyg att köpa på bl.a Biltema men jag personligen föredrar en 10-20 tons hydraulpress och att man tar bort hela fjäderbenet från bilen.

gulagranen
24 november 2013 · 32 Inlägg

Okej, kanske var därför jag inte hittade någonting om hur man ska göra. För att det är ganska enkelt som det verkar.
Ska åka och köpa lager nästa gång jag har en ledig dag och testa. Går det åt skogen så får den åka till verkstan istället.
Ta bort diverse saker som är ivägen.
Knacka bort/kapa lager.
Stoppa dit nya lager.
Sätta tillbaks övrigt bös och hoppas ljudet försvinner och däcket sitter stumt igen.

Audi A6 V6 -96 Familjebil.
Alex-s Bakhjulskrafs
24 november 2013 · 1 479 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
På framhjulsdrivna bilar så sitter det ett koniskt lager i bak som det inte behöves hydraulpress för att få ut. Gamla lagerbanan i skivan slås ut med dorn.
Däremot måste inre lagerbanan, som sitter fast på axeln, slipas upp med Dremel och liten, ca 30mm kapskiva och knäckas med liten slagmejsel, vilket är lätt!

Framhjulslagret däremot är betydligt bökigare att ta bort, få dit  då det är ett "helt lager" och inte är delbart som det bakre.
Till det främre finns det pressverktyg att köpa på bl.a Biltema men jag personligen föredrar en 10-20 tons hydraulpress och att man tar bort hela fjäderbenet från bilen.

de lager du menar sitter i endast en liten del av bilmodellerna. många framhjulsdrivna bilar har presslager bak alternativt en hel hub som sitter med låsmutter på axeln.
samma sak gäller fram, vissa ska pressas, andra ska som på volvo s70/v70 skruvas loss.

alla framhjulsdrivna bilar har definitivt inte samma konstruktion av hjullager.

detsamma gäller bak/fyrhjulsdrivna bilar

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang