Sätta på framskivor bak på en skoda octavia rs ?

ADDE1993
24 november 2013 · 29 Inlägg

Tjenare funderar på att försöka sätta framskivor bak på min skoda octavia rs. 03a. Men framskivorna är 312mm och bakskivorna är 256mm om jag inte mins fel. Vet någon om det går att fixa lätt för tror att det kan bli problem med handbromsen om man sätter på större skivor bak. Eller ??

Suzuki SJ 413 "OFFROAD" (1986)
Skoda octavia RS "Dahlbäck Racing 330 HK" (2003)
bronco_z
24 november 2013 · 604 Inlägg

Du får väl framförallt ganska stora problem med bromskraftsfördelningen.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
ADDE1993
24 november 2013 · 29 Inlägg

asså varför då ?

Skoda octavia RS "Dahlbäck Racing 330 HK" (2003)
Suzuki SJ 413 "OFFROAD" (1986)
bronco_z
24 november 2013 · 604 Inlägg

Ja sätter du större bromsar bak ergo ökar bromseffekten men inte matchar upp fram kommer bakhjulen vilja tvärlåsa innan framhjulen.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
ValP2k
24 november 2013 · 1 122 Inlägg

hur har du tänkt fästa oket? Bygga nå adapter plattor? Handbromswiren då? förlänga den? ev byta bromsslang

gasa nu foer faen!
ADDE1993
24 november 2013 · 29 Inlägg

Hade ingen tanke på att det kanske kommer låsa sig bak.
Ja isf så bygger jag en adapter och byter bromsslangarna men det är de med handbromsen som jag är orolig för. och nu om dom låser sig.

Skoda octavia RS "Dahlbäck Racing 330 HK" (2003)
Suzuki SJ 413 "OFFROAD" (1986)
Glesmark
24 november 2013 · 1 938 Inlägg

Det brukar sitta tjockare skivor fram än bak för det mesta, hur stor skillnaden är varierar.
Mest brukar variera på bilar med ventilerat fram och solida skivor bak, du får kolla upp din modell.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 november 2013 · 2 307 Inlägg

Nejdu..

Enda som passar e bultdelningen å navhålet. Du måste ha ett annat ok kommer aldrig å gå annars. Skivan e mkt tjockare än det som sitter bak å större..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Alex-s Bakhjulskrafs
24 november 2013 · 1 479 Inlägg

handbromsen är ditt minsta problem då den sitter direkt på oket smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
pompe90
25 november 2013 · 408 Inlägg

Alltså det enda du får ut av större skivor bak på den bilen är väl egentligen att du bättre bett vid värme då dom definitivt inte blir varma lika fort som dom mindre.

men som andra skriver här blir problemet bromskraftsfördelningen. Eftersom det redan finns en fördelare som är gjord för dom mindre skivorna bör du nog fixa en ny fördelare där du kan minska trycket till bak vilket gör att du kan justera fördelning. Ja inte så svårt att fatta det hehe. Men då slipper du nästan risken att det biter ibak innan fram.

dock avråder jag dig att ändå skaffa detta, ganska meningslöst även vid bankörning. Skaffa bättre belägg(som,är gjorda för inspirerad körning) men även försänktborrade och slitsade skivor(för bättre kyling och bromsdamm glider av effektivare) om du är ute efter mer bett i bromsarna!!! 

men om det inte är för inspirerad körning.. Då finns det bara för ett vettigt skäl till, utställning??

för att sedan försöka sätta främre skiva bak, då behöver du nästan identiska ok från fram å sätta bak med en egna fästen osv om det skiljer från främre som det definitivt gör. Eget fäste blir det då. Handbromsen får man hitta på någon lösning på också då...wiren funkar inte på främre oken


EDIT-

såg nu bilen, den har åtminstone bättre skivor :-) även icke orginal belägg. Så frågan är varför vill du ha större skivor bak för inspirerad körning utan att öka främre å fixa en inställningsbar bromsfördelare?

sen om man kör den mycket på bana så är lättning att föredra... 1.4ton är mycket ändå. Kom ner till 1.2(1.3 för att vara realistisk) så behöver du nog inte fixa bromsarna. Bara hitta bättre belägg och fixa kylning till bromsarna.

dock vet jag fortfarande varför du ska ha större i bak så skriver lite olika alternativ:-p

Senast redigerat av pompe90 (25 november 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
ADDE1993
25 november 2013 · 29 Inlägg

tack för alla svar smile. Men de va bara för utseendets skull som jag ville göra de men blir att fixa bättre saker i originalstorlek smile Tack ingen !!

Skoda octavia RS "Dahlbäck Racing 330 HK" (2003)
Suzuki SJ 413 "OFFROAD" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang