6120
Sök

får ej i växlarna

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
så att jag märkt ett problem med bilen som börjat smyga sig fram och tänkte att det är bäst att ta tag i det med desamma.

ibland när jag lägger i 2an och 3an så får jag inte i växeln utan det går inte skjuta i växelspaken i ända fram om man säger så smile man kan ta i för kung och fosterland man får inte in den ialalfall. istället får man släppa kopplingen och sedan trycka in den igen och göra ett nytt försök. vad kan va fel?

Colaberoende
1 219 Inlägg
30 april 2007
Jag har likande problem med min ibland. Polare tror på växellådsoljan men kan också vara någonting med Synkringarna.

Vi ska kolla detta och jag ska passa på att fråga polaren om din bil (Han jobbar på Vagverkstad.)

/Ena

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
vore snällt av dig smile

2 751 Inlägg
30 april 2007
heheh har samma problem med seaten när ja ska slänga i backen

Who Djaa bless no man curse

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
30 april 2007
Min är så ibland med backen. Men jag stör mig inte på det än smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
jag har också med backen faktiskt men sen började de lite på 3an och nu är det även på 2an

133 Inlägg
30 april 2007
uttrampningslagret?

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
30 april 2007
*vad jag vet så är fenomenet med backen p.g.a att back-drevet i vxl-lådan är sneskuret (märks även om man backar fort då det viner en del) jag kan också ha problem med backen och då min bil snart gått 3500mil har jag svårt att tro att det är vaj på mina synk-ringar däremot har jag märkt att om jag står parkerad med handbromsen i och har problem med att få i backen, så behöver jag bara släppa handbromsen och rulla ngn cm så går det hur lätt som helst, detta är min uppfattning och detta sätt går hur bra som helst för mig (man slipper även vålda i backen) 

Problemet som dusty beskriver tycker jag däremot låter som slitna synkringar ( då det funkar att få i växlarna efter att tryckt ner kopplingen igen) då bör varven tagit ut varandra... vilket synkringarna vanligtvis skall hjälpatill med....

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

"The Stig"
390 Inlägg
30 april 2007
Inkster skrev:
*vad jag vet så är fenomenet med backen p.g.a att back-drevet i vxl-lådan är sneskuret (märks även om man backar fort då det viner en del) jag kan också ha problem med backen och då min bil snart gått 3500mil har jag svårt att tro att det är vaj på mina synk-ringar däremot har jag märkt att om jag står parkerad med handbromsen i och har problem med att få i backen, så behöver jag bara släppa handbromsen och rulla ngn cm så går det hur lätt som helst, detta är min uppfattning och detta sätt går hur bra som helst för mig (man slipper även vålda i backen) 

Problemet som dusty beskriver tycker jag däremot låter som slitna synkringar ( då det funkar att få i växlarna efter att tryckt ner kopplingen igen) då bör varven tagit ut varandra... vilket synkringarna vanligtvis skall hjälpatill med....

Drevet på backväxeln brukar väl ändå vara RAKskuret???? Det är därför man hör vinljudet i transmissonen på tex STCC bilar.Dom har rakskurna drev i hela lådan..

Mwh Patrik

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
30 april 2007
323fSportT skrev:
Inkster skrev:

Drevet på backväxeln brukar väl ändå vara RAKskuret???? Det är därför man hör vinljudet i transmissonen på tex STCC bilar.Dom har rakskurna drev i hela lådan..

Mwh Patrik

oops det blev lite fel där, du har rätt, haha

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

582 Inlägg
30 april 2007
Sen brukar backen vara osynkad oxå därav att man kan få släppa upp kopplingen o prova en gång till. Men till frågan, det skulle nog inte skada o kolla oljan i lådan, kanske till o med byta den? om urtrampningslagret eller kopplingen är kass brukar det vara 1:an o backen som krånglar kan ju vara synkringarna. En sak till.. har du kollat upp växel-länkaget?? kan ju vara det som har blivit lite annorlunda efter åren.. justera till det när du ändå håller på så att säga. Det vore ju dumt o riva lådan för en justersak!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Smålänning
7 887 Inlägg
30 april 2007
Tippar också på att det är en justersak. Länkaget på de flesta bilar med tvärställd motor är inget att leka med. Stag och kulleder hit och dit.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
hm oj nu blev konversationen på en bra mycket högre nivå än vad jag har lärt mig. tror jag får behöva lite hjälp med detta

Sök