5327
Sök

Varför är locost och super seven kopior så dyra?

81 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
Jag är intresserad av att köpa mig en färdigbyggd super seven kopia eller så kallad Locost. Men jag undrar varför är dessa bilar så dyra? Jag tycker att det är dyrt med 120-150 000kr för en hemmabyggd ram och oftast så har dom någon liten tråkig ford motor. Men jag är grymt sugen på en Locost. Dom verkar ha mycket körglädje.

KHRacing
3 december 2013
EFTERSOM MAN INTE FÅR HA MKT MERA ÄN RUNT 120-130 HK I EN LAGLIG sEVEN-NIL SÅ BRUKAR DET VARA JUST DET, LAGLIGA TRÅKIGA MOTORER.

EDIT sKITTANGENTBORD

5 929 Inlägg
3 december 2013
Varför dem är dyra har förmodligen att göra med att dem är ihopbyggda för hand, riktigt många timmar nerlagda för att få ihop en färdig bil som är reggad och klar.

Och orsaken till att det oftast är en tråkig liten ford-motor har att göra med att man får som mest registrera med 15kw/100kg och det är maximalt det är inte ens säkert att den blir godkänd för den effekten ifall bilen är byggd med undermåliga bromsar, hjulupphängning eller drivlina.
En Super Seven väger ca 600-700kg, det blir 90-105kW = 122-143hk som maximalt är registreringsbart.

Men däremot, 120hk i 600kg bil med väghållning som en gokart det är inte illa det. Vikt/effekt-förhållandet blir 5kg/hk eller 200hk/ton.
Jämför det med t.ex en 850 T5, 1500kg och 225hk. Den har 6,67kg/hk eller 150hk/ton. Och då inte i närheten lika bra väghållning som en Sjua.

604 Inlägg
3 december 2013
Ren byggkostnad i bara material är ca 100k-200k så det är inget konstigt att dom kostar. Den lilla tråkiga pinto motorn är inte särskilt tråkig i ett chassi som vager 700kg. Kan tillägga att det är störtkul att köra locost. Byggt några stycken så jag vet att det kommer på ett par hundra timmar i byggtid men det är nästan lika roligt att bygga som att köra.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Sök