Volvo 240 har ingen komp i någon cylinder!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 december 2013 · 3 730 Inlägg

TeamVolvoVGL skrev:
Beror på hur vass kamaxel man har kan jag tänka mig! smile Men ska kolla lite mer nån dag när jag får tid över! smile

Det har med hur litet ventilspel du har...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
_XenoX_ Tekniker
6 december 2013 · 221 Inlägg

DiwraZ skrev:

_XenoX_ skrev:

DiwraZ skrev:

1 kugg fel och du kan tappa hälften av kompet...

Nja?? Är du säker på de. Då skulle bilen knappt starta.

Helt säker, hjälpte kompisen med hans 240. Planad och renoverad topp monterades. 1 kugg fel och nästan hälften av komp läckte igenom pga ej stängda ventiler. Olika från bil till bil. Kört bil med 1 kugg fel många mil innan jag märkte av det.

Måste va väldigt olika. Jag körde runt i ett par dagar med en Ellemann kam innan jag undra varför den va lite trött.

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Xuri One Man Clan
6 december 2013 · 4 287 Inlägg

beror ju helt å hållet på hur kammen står men  Ja den kan gå å kännas lite trött å du kanske har lite dåligt vakuum å svårt å bromsa tills att den inte går överhuvudtaget... Fenomenen kan vara många...

Har toppen mirafrästa säten så har ventilerna med all säkerhet krypit längre upp i toppen å du kanske ha för litet ventilspel på samtliga ventiler... är ju bara å lyfta på oljelocket å se ifall du kan snurra på tryckarna på 1ans cylinder när nockarna står rakt upp, går inte de är spelet för litet...

är rätt enkelt å kolla vad som är fel genom att antingen kolla inställningen av kamremen eller kolla tryckarna..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
strand18
6 december 2013 · 19 Inlägg

Sitter tändstiften i?

BMW e30 327 "turbo" (1987)
Strmberg
6 december 2013 · 165 Inlägg

Vad gör man åt de om ventil spelen är för korta? Ska pyssla lite imorgon så ska hålla er uppdaterade! smile

_XenoX_ Tekniker
6 december 2013 · 221 Inlägg

TeamVolvoVGL skrev:
Vad gör man åt de om ventil spelen är för korta? Ska pyssla lite imorgon så ska hålla er uppdaterade! smile

Om vi säger i kompisens fall så hade han -0,10 mm i spel dvs att ventilen bottna och stod öppen. Man tar ut shimset mäter det tex 3.40 mm och drar av det som saknas med en smalare bricka. För är det så som jag tror det är så får du inte in ett bladmått med tjockleken 0,10 ens. (med nocken pekandes uppåt)
Har man inte Volvos verktyg så måste man mäta och ta ur kammen för att byta shimset efter varje ventil. Man kan ta flera åt gången med men blir lätt rörigt.

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
_XenoX_ Tekniker
6 december 2013 · 221 Inlägg

Toddemannen skrev:
Kör man med volvos kammar ska man väl inte behöva chimsa om ?
Har startat min b23a med veven ett varv fel så jo en kugg går defenitivt att starta med... wink

Ett varv är väl 360 grader? Vilket är rätt? Sen om du menar ett halvt varv så har jag svårt att tro dig. Alla kammar och toppar är unika. Annars hade dom väl inte behövt shims?

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang