3571
Sök

Tjenare har en Audi A3 1.9tdis som antispinn krånglar på

367 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Ja alltså om man står på asfalten och ska köra iväg så bromsar bilen som om det skulle va halt men den gör det på alla underlag så jag testade att ta bort abs givarna då sluta det men då blinka ju den stora broms lampan i mitten så då bytte jag abs givarna ingen skillnad ringarna är nya fort farande samma fel vad kan det va för fel tacksam för svar

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2013
Expert skrev:
Ja alltså om man står på asfalten och ska köra iväg så bromsar bilen som om det skulle va halt men den gör det på alla underlag så jag testade att ta bort abs givarna då sluta det men då blinka ju den stora broms lampan i mitten så då bytte jag abs givarna ingen skillnad ringarna är nya fort farande samma fel vad kan det va för fel tacksam för svar

Årsmodell?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

367 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
1997

367 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Eller finns det nåt sätt att koppla ur antispinn funktionen men ha kvar abs det spelar ingen roll att de ån spinner iväg för nu sliter den ett däck i veckan

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2013
Är det en 97:a har du -inte- antispinn (ASR).

1997 var det standard med EDS på 1.8 (Och jag tror inte heller det gick att få det på någon annan släde, men, där kan jag ha fel givetvis)
1998 blev det standard med EDS på 1.9Tdi, 1.8 och 1.8T.

ASR - antispinn
EDS - elektronisk diffspärr upp till 40km/h (80km/h*) (bromsar spinnande hjul) (fungerar då lite som ASR helt enkelt)
ESP - antisladd eller elektronisk stabiliseringsprogram

ESP inkl. ASR gick att få som tillval på A3 först 00 har jag för mig.

Du kan dock ha en 97a som är modellår 98 (omöjligt för mig att svara på)

Kopplar du bort EDS:en, så försvinner även ABS:en. Har du vettiga däck så är det inget som ska påverka dessas slitage nämnvärt. Sliter det galet, så vågar jag påstå att det är något annat.

- - Edit - -

*För att reda ut biten med hastigheten;

EDS - elektronisk diffspärr upp till 80km/h (bromsar spinnande hjul) för quattrokärror
EDS - elektronisk diffspärr upp till 40km/h (bromsar spinnande hjul) för framhjulsdrivna kärror
Senast redigerat av it_mutt (7 december 2013)

367 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Då är det eds som slår in för det är efter 40 det slutar hur kan man koppla ur den på ett bra sätt

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2013
Expert skrev:
Då är det eds som slår in för det är efter 40 det slutar hur kan man koppla ur den på ett bra sätt

Nej alltså, du kan inte koppla ur den. Det är samma enhet som till ABS:en, så det är inget man gör lite "snabbt och smidigt".

Jag hade siktat på att få eventuella felkoder utläsa. ABS:en fungerar som den ska?

367 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Okej då blir det lite svårare visst spelar ju ingen roll att det inte finns abs heller men det är ju besiktningen som krånglar med lampan vad skulle man kunna göra åt det

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2013
Expert skrev:
Okej då blir det lite svårare visst spelar ju ingen roll att det inte finns abs heller men det är ju besiktningen som krånglar med lampan vad skulle man kunna göra åt det

Som sagt, börja med att få dina felkoder utlästa, det kan ju vara något "enkelt" (och billigt).

Det finns lösningar för ABS-lampan, men då jag personligen generellt är emot att koppla ur säkerhetssystem (fine om man ligger och kasar rundor på någon sjö, tom parkering mitt i natten, tomt industriområde eller liknande och stänger av det tillfälligt) så tänker jag inte tipsa om något (av ytterligare två anledningar; ingen egen erfarenhet, och att jag anser att sånt som sitter på bilen ska fungera).

367 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Ja det är klart att det är bättre med abs men om problemet kostar halva priset av bilen och sliter ett däck i veckan så kör jag hellre utan abs bilar har ju klarat sig utan abs i alla tider varför skulle man inte kunna göra det nu

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2013
Expert skrev:
Ja det är klart att det är bättre med abs men om problemet kostar halva priset av bilen och sliter ett däck i veckan så kör jag hellre utan abs bilar har ju klarat sig utan abs i alla tider varför skulle man inte kunna göra det nu

Ja, men det vet du ju inte (vad det kostar att åtgärda). Därav mitt tips om felsökning. Ingen aning om var du bor, men kolla med den lokala verkstaden, vag osv. Priserna varierar otroligt. En del gör en felsökning för kaffepengar, andra tar betydligt mer. Samtidigt finns det privatpersoner som har möjlighet att göra det utspridda över hela landet.

Sa heller inget om att det inte går att köra utan ABS, givetvis gör det det. Men jag ser ingen anledning att innan du ens vet vad som orsakar felet, som mycket väl kan vara en skitsak att lösa både i tidsåtgång och rent pengamässigt, ska koppla ur ABS:en.

5 089 Inlägg
7 december 2013
sliter den däck för att absen går i?

Det är inte så att hjulinställningen står jättefel och det är därför absen går i, och sliter däck?

\Lindgren

367 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Okej ska låna en felkods apparat va den nu heter och kolla vad jag för fram

367 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
FLindgren skrev:
sliter den däck för att absen går i?

Det är inte så att hjulinställningen står jättefel och det är därför absen går i, och sliter däck?

Skulle det verkligen kunna va fel hjulinställning som gör det visst självklart sliter ju hjulinställning lite men det är på andra däcket den står fel och det är på det andra däcket den Edsn bromsar

5 150 Inlägg
7 december 2013
Är alla sensorer och ringar bytta?
Felsökte en Audi på jobbet som gjorde exakt som du beskrev och den byttes ringen vänster bak på så var felet löst.

Men se till att få felkoder utlästa och om den som gör det kan så går det att läsa av hjulens hastighet med datorn, då ser man direkt om något hjuls hastighet avviker. Vilket kan vara bra så man vet vilket hjul kan ha en kass krans smile

Om du kommer till Hedemora å bjuder på en hög lussekatter så kan ja kolla av med datorn wink

Händer lite ibland på vag att styrdornet till absen ger upp och bjuder på alla möjliga fel smile
Senast redigerat av mb_pucken (7 december 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

367 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Givare fram och bak kransar fram och bak bytta

Sök