3902
Sök

HJÄLP! Seat Leon 01

152 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
Jag är i akut behov av hjälp!
Min Seat Leon 01 har blivit konstig.
Startspärrslampan började lysa o bilen startar 2sek sen dör den.
Jag har bytt tändningslås då vi trodde de kunde vara nyckeln som va fel.
Har batteriet varit av en tid så startar bilen och går att köra. Så fortbildning stängs av så går de inte mer än 2sek.
Vet inte var startspärren sitter eller hur. Har hört att den ska sitta i instrumenten men i vad? En Box eller efterlängtade eller vad?
De kunde tydligen vara databoxen också men var sitter den?

Vad kan detta kosta att byta?

Snälla hjälp mig, jag behöver bilen annars kommer jag inte till jobbet.

Jag må va tjej men jag kör om dig ändå
Facebook Grupp https://www.facebook.com/groups/194900634046501/

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
4 december 2013
Imobilizern sitter i instrument/mätartavlan.
Gör ett enkelt test med att prova den andra nyckeln om den startar.

Att koda om nycklar på VW/SEAT/AUDI/SKODA är inte särskilt dyrt samt kontrollera felminnet så det inte finns andra konstiga fel.

Ett annat fel är (vet inte om Leon berörs av detta) är kabeln mellan lässpolen på tändningslåset och stöldskyddet glappar och man kan få startproblem, detta kan man också kolla lite lätt med att justera ratten fram och tillbaka upp/ner så det blir kontakt igen...
Senast redigerat av valle22 (4 december 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

152 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
valle22 skrev:
Imobilizern sitter i instrument/mätartavlan.
Gör ett enkelt test med att prova den andra nyckeln om den startar.

Att koda om nycklar på VW/SEAT/AUDI/SKODA är inte särskilt dyrt samt kontrollera felminnet så det inte finns andra konstiga fel.

Ett annat fel är (vet inte om Leon berörs av detta) är kabeln mellan lässpolen på tändningslåset och stöldskyddet glappar och man kan få startproblem, detta kan man också kolla lite lätt med att justera ratten fram och tillbaka upp/ner så det blir kontakt igen...

Hur ser imobilizern ut? Så jag vet vad jag ska kolla efter.
Kodat nycklarna har vi precis gjort på verkstad men de hjälpte inte. Och inget annat fel vad dom kunde se vid felsökningen.
Lampan släcks efter kodning och felsökning. Då startar den. Sen startar den typ 2gånger efter de o sen börjar lampan lysa och så börjar de om.
Tack för tipset. De ska jag prova.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
5 december 2013
Immo:n är inbyggd i instrumentpanelen, inget som är "löst" sk. Är jobbet utfört på VAG-verkstad?? Kanske finns tekniska aktioner eller lite goodwill för kända fel etc etc

det verkar som felet ligger i instrumentpanelen helt och hållet... men svårt att fastställa orsak här igenom

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

193 Inlägg
5 december 2013
Hade precis samma fel på gamla Leonen (00 årsmodell) och då var det så enkelt som en trasig säkring, även om den ser hel ut kan den spöka till ibland, dock så antar jag att ni har kollat säkringarna.. smile

152 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
BornZombie skrev:
Hade precis samma fel på gamla Leonen (00 årsmodell) och då var det så enkelt som en trasig säkring, även om den ser hel ut kan den spöka till ibland, dock så antar jag att ni har kollat säkringarna.. smile

Nej de har vi inte kollat faktiskt.
Om de inte är en säkring, kan de vara larmet som krånglar?
Hur sitter de och var?

Fri fart för ett fritt folk!
15 038 Inlägg
8 december 2013
larmet har inget med immon att göra.

måste vara en felkod på startspärren jag gissar på själva immoringen för den sitter löst inte på tändningslåset normalt sätt.

annars får man testa att byta mätarhuset och programera ihop allt igen.

fördelen med vw är att man kan gifta ihop boxar hur man känner för det så det bör vara lösningsbart smile

men att den dör efter 2sec är ett startspärrs relaterat problem.

Kör fort så hinner inget hända...

152 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Growe skrev:
larmet har inget med immon att göra.

måste vara en felkod på startspärren jag gissar på själva immoringen för den sitter löst inte på tändningslåset normalt sätt.

annars får man testa att byta mätarhuset och programera ihop allt igen.

fördelen med vw är att man kan gifta ihop boxar hur man känner för det så det bör vara lösningsbart smile

men att den dör efter 2sec är ett startspärrs relaterat problem.

Vi fick ett komplett tändningslås med den plastringen på längst ut. Dit man kopplar en sladd.
Var sitter startspärren då? Är de den som sitter i mätarhuset? Eller sitter de i boxen?
Har en kille som kan gå in i boxen o plocka bort startspärrsfunktionen men frågan är om bes ser de sen när dom kopplaren den till datorn?
Vi va inne med den på seat i Halmstad och kodade nyckeln o där kom inte fram någon felkod och inte heller när vi kollat den på pappas bilverkstad.

152 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Är inte larmet hopkopplat med startspärren heller?
Eller jag kan utesluta larmet helt?

Sök