Alltför höga avgasvärden, vad kan vara fel? golf 3

noFunction
17 november 2013 · 50 Inlägg

Hej!

Bilen:

Volkswagen golf 3, 1,6 liters 75 hk motor, Motorkod: AEE
Årsmodell:1996
Miltal:230000 km
Orginal, ej trimmad


http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2104811

Fick dessa värden i besiktningen.  Lambdan är för högt och HC-halt på tomgång alltför högt.
Är det lambdan som orsakar de båda felaktiga värdena eller är det något annat fel?

Tycker inte jag borde ha hål i avgasröret men inget är omöjligt.
Bilen har annars dålig/ojämn tomgång.

Tacksam för svar.

Senast redigerat av noFunction (17 november 2013)

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
crescentcompact
17 november 2013 · 280 Inlägg

Du verkar ha många fel på bilen, åk till en verkstad som kan göra en riktig test med felkodsläsare för att få ev ledtråd på vad/vilka komponenter som är trasiga.

/Fredrik

xXSammy
17 november 2013 · 6 580 Inlägg

Katalysatorn och Lambdasonden.

+ Eventuellt tänddelar.

De/Dem
Maffia
17 november 2013 · 383 Inlägg

Avgasröret läcker det ser du på lambda värdet, katten funkar eftersom HC sjunker när dom varvar upp motorn hade den varit sönder så hade värdet stigit vid 2000rpm. Att den rycker ska du fixa innan du gör några större saker, kolla över stift och tändkablar kan även va tempgivaren som är sönder.

noFunction
17 november 2013 · 50 Inlägg

Maffia skrev:
Avgasröret läcker det ser du på lambda värdet, katten funkar eftersom HC sjunker när dom varvar upp motorn hade den varit sönder så hade värdet stigit vid 2000rpm. Att den rycker ska du fixa innan du gör några större saker, kolla över stift och tändkablar kan även va tempgivaren som är sönder.

Mätte lambdan idag, den hade okej värden.
Avgasröret läcker endast vid sista skarven, vid slut-ljuddämparen. Alltså efter lambda och katalysator. Kan det påverka värdena i besiktningen?

Om man har igång motorn och den är varm så går den dåligt på tomgång, men om man drar ut kontakten till tempgivaren så blir tomgången bra/normal. Kan tempgivaren vara sönder?

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
noFunction
17 november 2013 · 50 Inlägg

crescentcompact skrev:
Du verkar ha många fel på bilen, åk till en verkstad som kan göra en riktig test med felkodsläsare för att få ev ledtråd på vad/vilka komponenter som är trasiga.

/Fredrik

Ja några problem har jag. Tyvärr vill jag inte föra bilen till verkstad, pga. dålig ekonomi  just nu, och jag har inte bilens försäkring i bruk just nu och 10 km till närmaste verkstad. + roligt att lära sej lite själv smile

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
Maffia
17 november 2013 · 383 Inlägg

noFunction skrev:

Maffia skrev:
Avgasröret läcker det ser du på lambda värdet, katten funkar eftersom HC sjunker när dom varvar upp motorn hade den varit sönder så hade värdet stigit vid 2000rpm. Att den rycker ska du fixa innan du gör några större saker, kolla över stift och tändkablar kan även va tempgivaren som är sönder.

Mätte lambdan idag, den hade okej värden.
Avgasröret läcker endast vid sista skarven, vid slut-ljuddämparen. Alltså efter lambda och katalysator. Kan det påverka värdena i besiktningen?

Om man har igång motorn och den är varm så går den dåligt på tomgång, men om man drar ut kontakten till tempgivaren så blir tomgången bra/normal. Kan tempgivaren vara sönder?

Det är just det som är problemet.. eftersom bilprovningen mäter längst bak på avgasröret påverkar alla läckage på avgasröret lambdavärdet.

Byt tempgivaren och täta avgasröret så ska du se att det blir bra.

noFunction
17 november 2013 · 50 Inlägg

Maffia skrev:

noFunction skrev:

Maffia skrev:
Avgasröret läcker det ser du på lambda värdet, katten funkar eftersom HC sjunker när dom varvar upp motorn hade den varit sönder så hade värdet stigit vid 2000rpm. Att den rycker ska du fixa innan du gör några större saker, kolla över stift och tändkablar kan även va tempgivaren som är sönder.

Mätte lambdan idag, den hade okej värden.
Avgasröret läcker endast vid sista skarven, vid slut-ljuddämparen. Alltså efter lambda och katalysator. Kan det påverka värdena i besiktningen?

Om man har igång motorn och den är varm så går den dåligt på tomgång, men om man drar ut kontakten till tempgivaren så blir tomgången bra/normal. Kan tempgivaren vara sönder?

Det är just det som är problemet.. eftersom bilprovningen mäter längst bak på avgasröret påverkar alla läckage på avgasröret lambdavärdet.

Byt tempgivaren och täta avgasröret så ska du se att det blir bra.

Okej ska testa det. Tack!

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
noFunction
22 november 2013 · 50 Inlägg

Bytte tempgivaren idag. Efter jag hade bytt och startat bilen så startade den ganska dåligt och då den startat så steg tomgången direkt till ~2500 varv och sjunker inte efter det. Värmelampan blinkar fast motorn är kall. Om man koppla ur kontakten till tempgivaren händer inget. Och jag har haft borta minuskabeln från akkun men det hjälpte inte. Vad är det för fel?

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
crescentcompact
22 november 2013 · 280 Inlägg

Kan vara kabelbrott, du kan gissa och byta saker helt i onödan och det blir dyrare än det hade blivit att lämna till verkstad på det sättet. En riktig avläsning av felkoder kan spara mycket jobb och pengar.

/Fredrik

noFunction
22 november 2013 · 50 Inlägg

crescentcompact skrev:
Kan vara kabelbrott, du kan gissa och byta saker helt i onödan och det blir dyrare än det hade blivit att lämna till verkstad på det sättet. En riktig avläsning av felkoder kan spara mycket jobb och pengar.

/Fredrik

Jo det är jag medveten om men som tidigare sagt så är jag inte så villig att lämna bilen till verkstad. Och ja, jag kanske borde kolla alla kablar än en gång.

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
noFunction
10 december 2013 · 50 Inlägg

Tätade en skarv i avgasröret och bytte olja. Nu är den igenom besiktningen med utmärkta värden! Tack för svaren!

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang