5237
Sök

Rattvinkelgivare WV passat 2002 1,8t

4 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Hej
Har vart och läst felkod på min passat 2002 1,8t.
Där jag fick veta att det var fel på rattvinkelgivaren.
En sån kostar ca 3700:- hos VW. Och på skruvat säljer dom dem för ca 600:- med det står utan ESP om dom.
Har försökt hitta med ESP eftersom min bil har det, men inte hittat.
Till frågan
Kan jag använda den utan ESP ???

Avstängd
10 388 Inlägg
8 december 2013
toxid83 skrev:
Hej
Har vart och läst felkod på min passat 2002 1,8t.
Där jag fick veta att det var fel på rattvinkelgivaren.
En sån kostar ca 3700:- hos VW. Och på skruvat säljer dom dem för ca 600:- med det står utan ESP om dom.
Har försökt hitta med ESP eftersom min bil har det, men inte hittat.
Till frågan
Kan jag använda den utan ESP ???

Kan och kan, men det kommer inte fungera så bra.

Antingen får esp:n fnatt och jobbar hela tiden, eller så stänger bilen av esp-systemet och med en, iaf viss, risk så även abs-systemet.

Aldrig hört talas om att det används i bilar utan esp (förstår inte vad tanken skulle vara då).

Tänk dock på att den ska kalibreras in. Har du vagnr, så hade jag nog även tagit en titt på ebukten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 122 Inlägg
8 december 2013
ABS kommer funka oavsett men ESP kommer inte funka. Köper du en utan esp finns d ingen kontakt att ansluta den i = ESP kommer aldrig fungera. I mitt fall hade givarn tappat justeringen som gick på 500:- hos vag
Senast redigerat av ValP2k (8 december 2013)

gasa nu foer faen!

4 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Just nu lyser både abs lampan och antisladden, och ingen av dom fungerar.
http://www.skruvat.com/Steering-Angle-S … 00362.aspx det var iaf den här jag tänkte på.
Men då behöver jag en annan med ESP för att få det att funka???
Förslag på vart jag kan hitta en sådan?

1 122 Inlägg
8 december 2013
toxid83 skrev:
http://www.skruvat.com/Steering-Angle-S … 00362.aspx det var iaf den här jag tänkte på.

Lyser abs lampan så har du mest troligen en trasig abs givare och har du fel på en sådan kommer även esp:n lysa! Kolla felkoder vilken abs givare som är paj och byt den. Kan få din esp fungera i samma veva om du tar tur. För styrvinkelgivarn kan inte få abs att lysa. Om inte finns dom på ebay/skroten och är inga större problem

gasa nu foer faen!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 december 2013
ValP2k skrev:
toxid83 skrev:

Lyser abs lampan så har du mest troligen en trasig abs givare och har du fel på en sådan kommer även esp:n lysa! Kolla felkoder vilken abs givare som är paj och byt den. Kan få din esp fungera i samma veva om du tar tur. För styrvinkelgivarn kan inte få abs att lysa. Om inte finns dom på ebay/skroten och är inga större problem

Saken är att han fått felkod utläst på givaren, den ger samma effekt. Fungerar inte den så spökar esp/abs (samma system). Samma fenomen får du om bromsljuskontakten lägger av, fast då även med en stor trevlig röd bromsvarningslampa på instrumentet

1 122 Inlägg
8 december 2013
it_mutt skrev:
ValP2k skrev:
toxid83 skrev:

Saken är att han fått felkod utläst på givaren, den ger samma effekt. Fungerar inte den så spökar esp/abs (samma system). Samma fenomen får du om bromsljuskontakten lägger av, fast då även med en stor trevlig röd bromsvarningslampa på instrumentet

Nej jag har själv haft felkod på styrvinkelgivarn *förra veckan* + kört en styrvinkelsensor utan ESP på min bil som har ESP. Och då har man ingen lysande abs lampa och självklart funkade min abs med ESP lampan tänd. Utan mest troligen har han trasig abs givare + styrvinkelsensor

gasa nu foer faen!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 december 2013
ValP2k skrev:
it_mutt skrev:
ValP2k skrev:

Nej jag har själv haft felkod på styrvinkelgivarn *förra veckan* + kört en styrvinkelsensor utan ESP på min bil som har ESP. Och då har man ingen lysande abs lampa och självklart funkade min abs med ESP lampan tänd. Utan mest troligen har han trasig abs givare + styrvinkelsensor

Och, jag borde skrivit "ger oftast", uppenbarligen inte i alla fall. Däremot kan du absolut inte säga "nej", för, jag vet bilar som det gjort på så. Jag kan rakt av nämna 3 bilar där problemet varit enbart styrvinkelsensorn, och där inte heller abs:en fungerat. Så uppenbarligen kan det bli på båda visen. (Jag kan å andra sidan nämna ännu fler bilar där bromsljuskontkaten varit boven i det hela)

Däremot bör det tvärt om rimligen bli som så att om en abs-givare spökar, så bör inte heller esp:n fungera (samma avläsning till asr:en, som då ligger under esp:n)

Däremot är jag nyfiken på vad felkoden var på styrvinkelsensorn.

Och jag fick för mig att från början lös inte ABS-lampan?

- - OT - -

Tog verkligen VAG 1500:- för att "nollställa" G80:an?!

4 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
När jag kollade felkoderna var det bara styrvinkelsensorn som det var fel på.
Och Abs och antisladdlampan har båda lyst hela tiden.
Jag undrar är det någon ide att köpa den jag länkade till????
För jag hittar ingen MED esp på nätet.

Jag tänker att kanske esp är en annan pryl som sitter i bilen och fortf fungerar?

Tack för tidigare inlägg och komentarer.

198 Inlägg
11 december 2013
Nej, du kan inte använda denna.
Den har ingen vinkelsensor inbyggd om den inte är avsedd för ESP.
Sedan att dom väljer att kalla den detta är något annat.

Efter lite googlande hittar jag denna sida som nog svarar på din fråga:

https://www.sgaf.de/content/schleifring … bar-271898

MVH
Peter
Senast redigerat av Highway_Outlaw (11 december 2013)

4 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
OK smile
tack för hjälpen.

Bara å bita i det sura och köpa den dyra.

Sök