6288
Sök

Seat Cordoba -99 tänder dåligt vid fuktigt väder

3 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
God kväll

Min flickvän har en Seat Cordoba SXE 1999 med en 1.6 liters insprutningsmotor. Den rullar på vanligtvis ganska fint men har problem med tändningen troligtvis i kombination med fukt. När den har stått över helgen eller om det är fuktigt ute så har den stora problem att starta. Den går ryckigt när den väl startar, lite som att den går på tre cylindrar. Idag så var det en sådan dag som den knappt ville gå igång men efter några minuters försök så hackade den igång men var helt kraftlös och kunde inte köras någonstans. Den fick stå på tomgång i kanske 10 minuter, men var fortfarande kraftlös. Sen fick den stå i ungefär en timme och när den provade att startas igen så startade den perfekt och gick jämt och hade kraft i accelerationen igen.

Delar som har bytts på den nyligen är tändmodul, tändstift, tändkablar. Problemet har bara uppstått en gång vid körning och det var förra vintern när den kördes över en snökant som lämnats av en plogbil. Då blinkade hela instrumentpanelen till och blev efter ytterligare en kilometer stående vid vägkanten och vägrade starta. Dagen efter så startade den dock utan problem när det var kallare och torrare väder ute.

Min tanke är så klart att det är fuktrelaterat att eftersom den stod idag och den gick igång efter att den var varmkörd. Om det skulle vara så att den torkade ut så borde väl fuktproblemet ligga kring motorblocket. Hur ser det ut med denna modell eller VW Golf som är lite finare modell.

Vart kan fuktproblemet ligga?

Finns det några andra kontakter förutom tändkablar som man kan leta upp som problemområde?

Tacksam för all input!

Fri fart för ett fritt folk!
15 038 Inlägg
12 december 2013
tändspolen gissar jag på..  ta loss den och kolla NOGRANT på denna säkert en spricka någonstans.

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Tack för svar.

Tändspolen är nyss bytt, fast det var den jag kallade för tändmodul eftersom den såg så fjollig ut. smile Ursäkta mitt taskiga ordval. Jag har sett att den har trilskats på Seat och VW men den sitter också uppe mot torpedväggen i sammanhanget en bra bit ifrån själva motorn. Min tanke var att det skulle vara någon kontakt som sitter nog nära motorn att den torkar ut fukten när motorn fått stå varm en halvtimme eller så.

Sök