15293
Sök

Ska sälja min bil. hjälp

6 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
Hej.
Ska sälja min bil och det är först gången jag gör detta. har en som ska komma och kolla på den i morgon och har lite frågor.

Skatten ska betalas på bilen denna månad, vilket jag kommer göra. Men jag har ett lån på den på Handelsbanken Finans, kan han ändå ta den med sig i morgon och kan jag gå in på Handelsbanken på måndag och betala av lånet samt skicka in ägarbyteslappen då?

Jag läste att om en person ska köpa en bil ska den teckna en Trafikförsäkring på den redan när den hämtas, och att jag ansvarar för bilen tills ägarbytet registrerats om personen ej har en försäkring. Hur löser man de eftersom de är söndag i morgon?

Personen som vill titta på bilen sa att han kunde betala skatten och att jag kunde ställa av bilen, för han skulle ändå ha den avställd 1 månad ca, fungerar det? Jag har som sagt redan fått inbetalningen på skatten som ska betalas i dec, kan ja ändå ringa och ställa av den på måndag och han sen får betala skatten när han ställer på den?

Tacksam för hjälp. Med vänlig hälsning Mia

Evildan
14 december 2013
Hej, och välkommen hit.

Skriv kvitto och kontrollera legitimation.

Ja du kan lösa lånet på måndag, skriv dock ägarbytets datum på söndag, annars kan du få parkeringsböter, trängselskatt osv om du står som ägare på bilen.

Försäkring kan man hos de flesta försäkringsbolag teckna via internet, då du skriver kvittot skriv förutom datum även klockslaget affären görs, du kan aldrig hållas ansvarig för vad den nya ägaren gör/inte gör.

Ställ av bilen, du kommer inte att få något krav från transportstyrelsen då bilen är i nuläget skattad månaden.
Det blir den nya ägaren som blir skattskyldig sen när han ställer på den.

Du kan inte ringa i till kundtjänst och ställa av den utan det gör ni via transportstyrelsens sida, servicetelefonen eller via ägarbytet. (om du inte har appen i telefonen, då kan du göra det direkt med mobilen)

6 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
Tack för hjälpen.

Så här står de på Transportstyrelsen ang trafikförsökring:

Det är den nya ägaren som ska teckna en trafikförsäkring. Försäkringen ska gälla från det ägarbytesdatum som anmäls. Tänk på att det är den tidigare ägaren som är ansvarig för fordonet tills det att ägarbytet har registreras.

Alltså måste han då teckna en trafikförsäkring via nätet när ja ser det då alltså? ex via sin mobil?

6 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
När jag ringde handelsbankens kundtjänst hänvisade dem till finans, Men visst kan man vä betala av ett lån hos finans inne på handelsbanken?

Evildan
14 december 2013
Gör då ägarbytet via appen, då slipper du eventuella bekymmer då ägarbytet genomförs direkt och ansvaret då genast går över till nya ägaren, då slipper du känna dig orolig över vad denna ev gör med bilen när han åkt iväg.

Du bör kunna betala in restskulden via banken, men det är enklast att kontrollera med det specifika bankkontoret då vissa kontor är kontantfria numera, enligt mig som att driva en bensinmack utan bränsle i pumparna wink

KHRacing
14 december 2013
MiaM skrev:
Tack för hjälpen.

Det är den nya ägaren som ska teckna en trafikförsäkring. Försäkringen ska gälla från det ägarbytesdatum som anmäls. Tänk på att det är den tidigare ägaren som är ansvarig för fordonet tills det att ägarbytet har registreras.

Alltså måste han då teckna en trafikförsäkring via nätet när ja ser det då alltså? ex via sin mobil?

din försäkrning slutar gälla ungefär samma tidpunkt som nya ägaren kör ut från din gård (om ni satt dagens datum)

det är inte din skyldighet att se till så nye ägaren har trafikförsäkrning. det är hans/hennes

Muttley
14 december 2013
MiaM skrev:
När jag ringde handelsbankens kundtjänst hänvisade dem till finans, Men visst kan man vä betala av ett lån hos finans inne på handelsbanken?

Du kan betala alla lån hos vilken bank du än väljer.  Bara du får tag i rätt konto och ocr. Men handelsbanken löser de till dig.
Skriv ett ordentligt kvitto på vad som gäller bara.

6 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
Tack för era svar smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 december 2013
KHRacing skrev:
MiaM skrev:
Tack för hjälpen.

din försäkrning slutar gälla ungefär samma tidpunkt som nya ägaren kör ut från din gård (om ni satt dagens datum)

det är inte din skyldighet att se till så nye ägaren har trafikförsäkrning. det är hans/hennes

Vanlig missuppfattning: En trafikförsäkring är inte tidsbegränsad. Det finns inte heller en ruta där man fyller i klockslag för ägarbytet. En trafikförsäkring kan inte heller enbart gälla en halv dag eller att man enbart betalar för halva dagen. Därför gäller trafikförsäkringen hela dagen, avslutas samma dag som ägarbytet är genomfört och man får betala för hela dagen = bilen är försäkrad hela dagen.

Däremot är det sedan bra om den nya ägaren tecknar sin egen trafikförsäkring dagen efter.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Muttley
15 december 2013
Slash skrev:
KHRacing skrev:
MiaM skrev:
Tack för hjälpen.

Vanlig missuppfattning: En trafikförsäkring är inte tidsbegränsad. Det finns inte heller en ruta där man fyller i klockslag för ägarbytet. En trafikförsäkring kan inte heller enbart gälla en halv dag eller att man enbart betalar för halva dagen. Därför gäller trafikförsäkringen hela dagen, avslutas samma dag som ägarbytet är genomfört och man får betala för hela dagen = bilen är försäkrad hela dagen.

Däremot är det sedan bra om den nya ägaren tecknar sin egen trafikförsäkring dagen efter.

Stämmer inte heller.  Trafikförsäkringen skall tecknas den dagen du skriver under pappret. 

Exempel.  Du köper bilen idag 131215 men ordnar Trafikförsäkring imorgon 131216 så kommer TFF skicka ut en faktura till dig.

Ägarbytet gäller från det datum som ni skrivit på ägarbytet.     

Vad gäller om ägarbytet ännu inte har registrerats hos Transportstyrelsen?

Du som ägare måste trafikförsäkra ditt fordon senast samma dag som ägarbytet sker, det vill säga från och med det datum som angivits på ägarbytesanmälan.

Förutsatt att anmälan om ägarbyte kommer in till Transportstyrelsen inom tio dagar, kommer du att bli registrerad som ägare med retroaktiv verkan från och med detta datum.

http://tff.se/sv/Trafikforsakringsavgif … behallare/

Så har vi rätt info.

Sök