5461
Sök

Pust Ljud.

exner
2 maj 2007
Trådstartare
Hej jag (egentligen mina kompisar) undrar vad det är för "Pustande" ljud på vissa bilar ofta volvo 240.

Hans 240 har det ljudet ---->

http://www.garaget.org/video/df5yazpo1w4j

SSS -12
3 217 Inlägg
2 maj 2007
Det kallas dumpventil!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

exner
2 maj 2007
Trådstartare
Okej tack big_smile

1 174 Inlägg
2 maj 2007
Precis som fuckface sa det heter dumpventil xD å "pyset" blir när man släpper gasen?

9 108 Inlägg
2 maj 2007
Yes,  dumpventilen släpper ut överbliven luft för att avlasta turbon.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
2 maj 2007
Sen blir väl ljudet olika på öppna och återcirculerande även om bilen i övrigt är likadan?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

SSS -12
3 217 Inlägg
2 maj 2007
Mäki skrev:
Sen blir väl ljudet olika på öppna och återcirculerande även om bilen i övrigt är likadan?

Olika turboaggregat kan väl ha olika dumpventiler...

Vet av erfarenhet att Saab 9000 2,3t inte kan ha öppen dumpventil...
Senast redigerat av Fuckface (2 maj 2007)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

169 Inlägg
2 maj 2007
"Olika turboaggregat kan väl ha olika dumpventiler..."

Det har inget med turboaggregatet och göra utan motorstyrningen. Äldre bilar utan luftmassemätare är inte så känsliga och funkar därför bra med öppen dump.

Mvh Mattias

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
2 maj 2007
turbon har inget med dumpen att göra. du tänker på waistgaten. på vissa bilar så måste du ha återcirkulerande dump/avlastningsventil. man kan fortfarande använda en 50/50 dump på bilar med luft MASS mätare. har man där emot luft MÄNGD mätare så kan man trycka dit en öppen då motorn inte går efter en bestämd luftenergi.

/Street

Sök