Vad klarar en rödblockare? b230ft

Berggren71
9 december 2013 · 42 Inlägg

Tjenare!
Håller på att trimma min 944 turbo++ och har lite funderingar.

Har satt på ett t3/t4 agg och laddar ca 1.1bar
Ska i framtiden förmodligen öka bränsle tryck och på med 390 spridare osv men funderar lite på
vad jag vågar göra innan ja lär byta stakar , ic osv?

Sharky
10 december 2013 · 10 287 Inlägg

IC före stakar. Original IC har en tendens att ge sig och är dessutom för klen för att kyla om man skall över 300 Hkr. Original stakar klarar - låt oss säga en bit över 300, men det är svårt att ge en exakt siffra eftersom det beror på bla cylindertryck.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Boostrider Försöker iaf
10 december 2013 · 1 998 Inlägg

502 motorhästar har väl nån på sävarturbo lyckats få ut.

Laddtryck och vridmoment högt upp i registret så skonar det stakarna rätt rejält. Jag har kört med ca 5-600hk med std-kolvarna. Tunga men hållbara smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Berggren71
10 december 2013 · 42 Inlägg

Då kan jag vara lugn än så länge då.
Tack för svar o tips smile

racing245
10 december 2013 · 144 Inlägg

h-profil har jag laddat 2.3 bar och kört 481 hästar och 600nm på hjulen. med 16v topp. och det på svarvade orginalkolvar. h-profil är så hemskt billigt så det är ju bara att kasta i.

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
phille18
11 december 2013 · 179 Inlägg

Ett glatt tips är att skaffa ett insprutningssystem som man kan mappa, byt ut orginal om du ska över 300hk, det kan spara många delar.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
racing245
11 december 2013 · 144 Inlägg

phille18 skrev:
Ett glatt tips är att skaffa ett insprutningssystem som man kan mappa, byt ut orginal om du ska över 300hk, det kan spara många delar.

håller med big_smile

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
Boostrider Försöker iaf
11 december 2013 · 1 998 Inlägg

racing245 skrev:

phille18 skrev:
Ett glatt tips är att skaffa ett insprutningssystem som man kan mappa, byt ut orginal om du ska över 300hk, det kan spara många delar.

håller med big_smile

Ja det minsta fel på tändning eller bränsle så lär nog staken titta ut innan du hinner blinka tongue

350hk och en bra mapp så ligger man realtivt safe.
H-profilare kostar ju typ inte ett dugg i dagens läge. 850kr st vilket är värt varenda krona om man ska trimma

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Berggren71
12 december 2013 · 42 Inlägg

phille18 skrev:
Ett glatt tips är att skaffa ett insprutningssystem som man kan mappa, byt ut orginal om du ska över 300hk, det kan spara många delar.

Känns inte värt att lägga ut det på en "gammal volvo". Nej men har varken pengarna eller kunskapen om att byta sprutsystem:/ Så då får man helt enkelt ta sig tid att köpa ett nytt block o fixa till om det skulle ske tyvärr ..

racing245
12 december 2013 · 144 Inlägg

Boostrider skrev:

racing245 skrev:

phille18 skrev:
Ett glatt tips är att skaffa ett insprutningssystem som man kan mappa, byt ut orginal om du ska över 300hk, det kan spara många delar.

håller med big_smile

Ja det minsta fel på tändning eller bränsle så lär nog staken titta ut innan du hinner blinka tongue

350hk och en bra mapp så ligger man realtivt safe.
H-profilare kostar ju typ inte ett dugg i dagens läge. 850kr st vilket är värt varenda krona om man ska trimma

finns ju stakar för närmare 600kr st om ja inte sett fel

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
phille18
20 december 2013 · 179 Inlägg

finns billigare stakar på ebay, från usa exempelvis. Även aliexpress har då o då. Allting, även de man köper i sverige för 8-950 är kina, I sverige kan du lämna tillbaka dem, från utlandet är det nog svårt och man har kanske inte tid att vänta ett halvår på grejerna. Kvalite och exakthet skiljer alltid. Jag hade köpt lite dyrare från sverige för att kunna lämna tillbaka det om måtten inte är inom toleranserna.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
TobiasEkstranD
23 december 2013 · 796 Inlägg

jag kör med

t3/t4
annan dump
968er
3,8bränsle tryck
3lmm
chippade boxar 3tum
vx3 annars allt orginal o jag har kört 1,6-1,8 i typ 1-2 år funkar fel fritt

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang