Oljetrycksproblem Passat 1.8T -03 EJ SILEN!

Jonathanlennartsson
2 januari 2014 · 37 Inlägg

Hejsan,

Jag har en Passat 1.8T -03 som jag har problem med oljetrycket på, den går bra på tomgången lite tick från tryckarna.
När jag väl ska köra med bilen kommer jag 20-30 meter och då börjar de tuta så in i helvete och oljelampan blinkar ( Dåligt oljetryck). Jag prövade att fortsätta köra några meter och då började det att knacka från tryckarna så det är förmodligen ingen givare som är dålig.
Som alla 1.8T så trodde jag att det var oljesilen, dock rev jag ner allting ikväll för att se om det verkligen var det, men oljesilen var fin!! En del oljesludge i tråget men ska fortfarande inte vara några problem eftersom silen var fin och inge sludge som låg i oljan.

Så då undrar jag vad det kan vara för fel? Är det oljepumpen som är dålig eller vad kan det vara?

Kollade även på kedjan till oljepumpen, och den var alldeles slak, kollade på spännaren och den var inte alls på kedjan? Är det så att den går på oljetrycket så den lägger sig emot då eller är det tvärslut?

Tacksam för alla svar!

it_mutt Avstängd
2 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Jonathanlennartsson skrev:
Hejsan,

Jag har en Passat 1.8T -03 som jag har problem med oljetrycket på, den går bra på tomgången lite tick från tryckarna.
När jag väl ska köra med bilen kommer jag 20-30 meter och då börjar de tuta så in i helvete och oljelampan blinkar ( Dåligt oljetryck). Jag prövade att fortsätta köra några meter och då började det att knacka från tryckarna så det är förmodligen ingen givare som är dålig.
Som alla 1.8T så trodde jag att det var oljesilen, dock rev jag ner allting ikväll för att se om det verkligen var det, men oljesilen var fin!! En del oljesludge i tråget men ska fortfarande inte vara några problem eftersom silen var fin och inge sludge som låg i oljan.

Så då undrar jag vad det kan vara för fel? Är det oljepumpen som är dålig eller vad kan det vara?

Kollade även på kedjan till oljepumpen, och den var alldeles slak, kollade på spännaren och den var inte alls på kedjan? Är det så att den går på oljetrycket så den lägger sig emot då eller är det tvärslut?

Tacksam för alla svar!

Sträckaren går "på fjäder", så den styrs inte av oljetrycket alls.

O ja givetvis kan pumpen vara dålig. Det kan också vara någon skitsak

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
3 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Nu får du ta det jag skriver med en stor nypa salt då jag har ingen erfarenhet av 1.8T motorn, däremot en systermotor, 2.0 med 8 ventiler på 115 kusar, har för mig att blocken är snarlika....
Iaf på 2.0 så finns det TVÅ oljetrycksgivare, en som varnar för lågt tryck vid "tomgång" och en annan som varnar för lågt tryck vid ca 2000 varv/min. När jag sålde min gamla Passat så hörde köparen av sig efter två månade o sade att den varnar för lågt oljetryck, vilket berodde på att det gått hål på oljetryckskontakten...Oljetryckskontakteb byttes o läckaget upphörde, men den varnade fortfarande för lågt tryck när man kom upp runt 2000 varv, då byttes den andra givaren o sedan var allt frid o fröjd.
Mitt råd är att  byta olja o filter som steg ett. Jag förutsätter att det fanns/finns tillräckligt med olja i tråget...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jonathanlennartsson
3 januari 2014 · 37 Inlägg

it_mutt skrev:

Jonathanlennartsson skrev:
Hejsan,

Jag har en Passat 1.8T -03 som jag har problem med oljetrycket på, den går bra på tomgången lite tick från tryckarna.
När jag väl ska köra med bilen kommer jag 20-30 meter och då börjar de tuta så in i helvete och oljelampan blinkar ( Dåligt oljetryck). Jag prövade att fortsätta köra några meter och då började det att knacka från tryckarna så det är förmodligen ingen givare som är dålig.
Som alla 1.8T så trodde jag att det var oljesilen, dock rev jag ner allting ikväll för att se om det verkligen var det, men oljesilen var fin!! En del oljesludge i tråget men ska fortfarande inte vara några problem eftersom silen var fin och inge sludge som låg i oljan.

Så då undrar jag vad det kan vara för fel? Är det oljepumpen som är dålig eller vad kan det vara?

Kollade även på kedjan till oljepumpen, och den var alldeles slak, kollade på spännaren och den var inte alls på kedjan? Är det så att den går på oljetrycket så den lägger sig emot då eller är det tvärslut?

Tacksam för alla svar!

Sträckaren går "på fjäder", så den styrs inte av oljetrycket alls.

O ja givetvis kan pumpen vara dålig. Det kan också vara någon skitsak

Jaa, om det är någon skitsak så vill jag ju inte byta pumpen om det inte är detta. Men tror nog det är något fel med min sträkare isf, då den inte var mot kedjan alls. Får kolla närmare på det imorgon.

Jonathanlennartsson
3 januari 2014 · 37 Inlägg

dawwe skrev:
Nu får du ta det jag skriver med en stor nypa salt då jag har ingen erfarenhet av 1.8T motorn, däremot en systermotor, 2.0 med 8 ventiler på 115 kusar, har för mig att blocken är snarlika....
Iaf på 2.0 så finns det TVÅ oljetrycksgivare, en som varnar för lågt tryck vid "tomgång" och en annan som varnar för lågt tryck vid ca 2000 varv/min. När jag sålde min gamla Passat så hörde köparen av sig efter två månade o sade att den varnar för lågt oljetryck, vilket berodde på att det gått hål på oljetryckskontakten...Oljetryckskontakteb byttes o läckaget upphörde, men den varnade fortfarande för lågt tryck när man kom upp runt 2000 varv, då byttes den andra givaren o sedan var allt frid o fröjd.
Mitt råd är att  byta olja o filter som steg ett. Jag förutsätter att det fanns/finns tillräckligt med olja i tråget...

Olje och filter är utbytt redan, inge bättre med detta. Men kan det verkligen vara en givare? Om det bara är en givare ska den väll inte börja knacka p.g.a dåligt med olja till tryckarna? Eller är jag ute och cyklar kanske då?

Nico-the-kid
3 januari 2014 · 509 Inlägg

En givare tänder lampan och den andra tänder lampan och summern börjar låta.Jag fick problem förra veckan med min vw transporter,på tomgång hade jag oljetryck men körde jag iväg och varvade över 2000 rpm så varnade den direkt och det var oilsludge.Eftersom det var en billig bil så tömde jag ur oljan och fyllde på med 2l av det jag tömde ur sen 4 liter diesel.Nästa sköljning 4 liter ren diesel, lite brutalt men nu har jag oljetryck och ren motor.Ett par dar före det fick jag det på min v70 men där plockade jag bort tråget och det var fullt med sludge.Har du plockat ihop motorn?

dawwe ...has left the building...
3 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Nej det borde inte kunna vara en givare...Har man dock kört motorn "tom" på olja (så att de hydrauliska tryckarna töms) så kan det ta en jäkla tid innan de tystnar...Råkade ut för just det på en 1.8RP vid ett kamremsbyte, nötte på starten en hel del för att kolla så remmen satt som den skulle o när jag sedan startade bilen tickade den djävulskt. Tog ca 20 min på förhöjd tomgång (2000-2500 varv) innan den tystnade helt...Nu tror jag inte att detta är problemet i ditt fall dock. Har du ingen möjlighet att mäta oljetrycket vid drift?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jonathanlennartsson
3 januari 2014 · 37 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
En givare tänder lampan och den andra tänder lampan och summern börjar låta.Jag fick problem förra veckan med min vw transporter,på tomgång hade jag oljetryck men körde jag iväg och varvade över 2000 rpm så varnade den direkt och det var oilsludge.Eftersom det var en billig bil så tömde jag ur oljan och fyllde på med 2l av det jag tömde ur sen 4 liter diesel.Nästa sköljning 4 liter ren diesel, lite brutalt men nu har jag oljetryck och ren motor.Ett par dar före det fick jag det på min v70 men där plockade jag bort tråget och det var fullt med sludge.Har du plockat ihop motorn?

Okej, nej jag har inte plockat ihop motorn ännu, tänkte forska vidare för att se om jag eventuellt måste byta oljepumpen då vill jag inte sätta ihop den igen för att sedan riva. Så plockar nog ihop den imorgon kväll eller lördag om jag måste ha delar.

Nico-the-kid
3 januari 2014 · 509 Inlägg

Det behövs inte mycket sludge för att trycket ska försvinna.Jag böjde mina oljesilsrör så att de inte ligger i botten på tråget längre.Var nätet uppsuget så det låg emot röret?

Jonathanlennartsson
3 januari 2014 · 37 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Det behövs inte mycket sludge för att trycket ska försvinna.Jag böjde mina oljesilsrör så att de inte ligger i botten på tråget längre.Var nätet uppsuget så det låg emot röret?

Hur menar du med nätet var uppsuget? Det såg ut att ska ligga typ 1cm in i röret till där den största delen är vilket den gjorde.

Jonathanlennartsson
3 januari 2014 · 37 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
En givare tänder lampan och den andra tänder lampan och summern börjar låta.Jag fick problem förra veckan med min vw transporter,på tomgång hade jag oljetryck men körde jag iväg och varvade över 2000 rpm så varnade den direkt och det var oilsludge.Eftersom det var en billig bil så tömde jag ur oljan och fyllde på med 2l av det jag tömde ur sen 4 liter diesel.Nästa sköljning 4 liter ren diesel, lite brutalt men nu har jag oljetryck och ren motor.Ett par dar före det fick jag det på min v70 men där plockade jag bort tråget och det var fullt med sludge.Har du plockat ihop motorn?

Okej, jag hällde i runt 3 liter diesel i min, även någon form av engineflush senare men fortfarande inge bättre.

Jonathanlennartsson
3 januari 2014 · 37 Inlägg

Har rivit ner pumpen och den var ok, inga konstigheter alls med denna. Var lite skit ( VÄLDIGT LITE ) vid silen som nu är rengjort samt lite i tråget som är rengjort. Så ska pröva att montera ihop bilen ikväll och se ifall den går eller inte. Går den inte så ska jag mäta oljetrycket.

valle22 Smidd i rostigt stål
3 januari 2014 · 933 Inlägg

levererar oljepumpen ordentligt tryck, har du haft möjlighet att mäta oljetrycket? Samt vilken viskositet har du på oljan?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Jonathanlennartsson
3 januari 2014 · 37 Inlägg

valle22 skrev:
levererar oljepumpen ordentligt tryck, har du haft möjlighet att mäta oljetrycket? Samt vilken viskositet har du på oljan?

Den leverear ordentligt. Kör med Magnatec 5W40 -C3

Har skruvat ihop hela bilen nu ikväll, och den går som en dröm igen. Ingen aning om vad som verkligen var fel, men det är inte kvar så tackar för all hjälp ! smile

Nico-the-kid
3 januari 2014 · 509 Inlägg

Oilsludge i silen.

it_mutt Avstängd
3 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Oilsludge i silen.

Antingen var du "bara tvungen", eller så postar du alltid utan att ha läst igenom.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nico-the-kid
4 januari 2014 · 509 Inlägg

Han skrev "Ingen aning om vad som verkligen var fel" jag svarade. sorry ska inte upprepas.Alltid?

it_mutt skrev:

Nico-the-kid skrev:
Oilsludge i silen.

Antingen var du "bara tvungen", eller så postar du alltid utan att ha läst igenom.

it_mutt Avstängd
4 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Han skrev "Ingen aning om vad som verkligen var fel" jag svarade. sorry ska inte upprepas.Alltid?

it_mutt skrev:

Nico-the-kid skrev:
Oilsludge i silen.

Antingen var du "bara tvungen", eller så postar du alltid utan att ha läst igenom.

Det var då inte menat bokstavligen med "alltid".

Jag läste det som ett svar på "första inlägget", inte som att det var riktat till det sista inlägget från TS, och var så fallet, så ber jag om ursäkt. My bad.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang