3397
Sök

Släcka airbaglampa efter instrumentpanel varit av. BMW e36 320i coupé -93

13 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#1
Bmw e36 320i coupé med m50b20

årsmodell -93

miltal 16 000

modifikationer: rostfria extraktorgrenrör. racekatt, simons sportljuddämpare, sportluftfilter, sänkfjädrar, med mera, men inget som har med airbagen att göra.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

tja! efter att jag fått en tvåa på besiktningen pga att abs-lampan var ur funktion fick jag ta ur instrumentpanelen, och sätta i en lampa som nu lyser. jag har mätt abs-givarna och en eller kanske två av dem är trasiga och ska bytas.

men nu till problemet, efter att jag kopplat in instrumentpanelen så började airbag-lampan blinka. Den lyser först i ett par sekunder och sedan blinkar den i exakt 5 minuter innan den börjar lysa fast. jag har läst rundor lite och hittar inte direkt nån som har problemet att den blinkar utan endast att lampan lyser fast.

det jag har läst om fast lysande lampa är att den måste återställas med ett felsökningsverktyg som man kan köpa själv eller få gjort på bmw-verkstad.

så är detta enda sättet att få bort airbag-signalen? och isåfall är det någon som vet ett felsökningsverktyg som kan släcka dessa signaler på en e36 320i coupé -93. de jag hittat fungerar endast från årsmodell -94 och går genom rund OBD koppling men min är ju -93 och dessutom kan jag inte hitta något uttag till detta, dock inte kollat extremt noga. också om någon skulle ha ett sådant här verktyg som man kan få använda för en slant skulle vara mycket uppskattat, isåfall i skåne, gärna nära kristianstad.

all hjälp är mycket uppskattat, mvh Micke!
Senast redigerat av WaLLpeeN (5 januari 2014)

287 Inlägg
5 januari 2014
#2
Testat göra en norsk reset? koppla bort batteriet i en kvart (typ) och sen kolla om felet finns kvar. Det är väl det smidigaste att börja med smile


13 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#3
QuattroMartin skrev:
Testat göra en norsk reset? koppla bort batteriet i en kvart (typ) och sen kolla om felet finns kvar. Det är väl det smidigaste att börja med smile

japp, det har jag provat, lampar blinkar fortfarande sad

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2014
#4
BLINKAR lampan? En LYSANDE lampa kan man resetta med "diagnosverktyg" men vette katten om det funkar på en blinkande...Har du fått i de tre kontakterna till instrumentpanelen KORREKT? OBD-kontakten är den runda kontakten med ett lock på i motorutrymmet, i mitt fall sitter den vid säkringsboxen. Du borde kunna åka till "valfri mindre verkstad" o få lampan släckt för nån hunka. Jag skulle dock rekommendera Autoteknik i Fjälkinge, BMW specialist o humana priser. Jag har en sån där felkodsaväsare dock så har jag den på annan ort alldeles för långt bort sad

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

13 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
BLINKAR lampan? En LYSANDE lampa kan man resetta med "diagnosverktyg" men vette katten om det funkar på en blinkande...Har du fått i de tre kontakterna till instrumentpanelen KORREKT? OBD-kontakten är den runda kontakten med ett lock på i motorutrymmet, i mitt fall sitter den vid säkringsboxen. Du borde kunna åka till "valfri mindre verkstad" o få lampan släckt för nån hunka. Jag skulle dock rekommendera Autoteknik i Fjälkinge, BMW specialist o humana priser. Jag har en sån där felkodsaväsare dock så har jag den på annan ort alldeles för långt bort sad

ja precis, den blinkar hela tiden i exakt 5 minuter (tog tiden med stoppur hehe) därefter lyser den konstant. Ja, kontakterna sitter precis som de gjorde innan, tog även lite 5-56 på kontakterna andra gången för tänkte att det var dålig kontakt, men det hjälpte inte. Framifrån sett sitter det en liten svart till vänster, en ljusblå i mitten och en vit till höger.  kollade idag och hittade OBD kontakten under motorhuven på passagerar sidan, en rund. okej, det var ju synd, hur mycket tar dem ungefär för att släcka lampan i fjälkinge?

stort tack för er som visar intresse!
Senast redigerat av WaLLpeeN (5 januari 2014)

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2014
#6
Sitter låsningar kvar på de tre kontakterna till instrumentpanelen? Jag hade problem med att service-indikatorn var död på min bil, dimljusen fungerade ej (trots hela lampor,strömställare mm). Vid demontering upptäckte jag att låsningarna (en "spak") saknades på samtliga tre kontakter (antagligen nån som haft loss panelen tidigare o inte kunnat lista ut hur man lossar de "låsta" kontakterna...), monterade låsningarna, satte tillbaka allt, o voila, allt fungerar!

Nenne, som driver Autoteknik, är bra att ha att göra med. Han har jobbat på BMW "i många år" innan han startade eget. Jag vet inte vad han tar för en felkodsavläsning/släcka en lampa, men får jag gissa så gissar jag på runt 500-600. Han har sin verkstad på Gamla Fjälkingevägen (den som går parallellt med stora vägen), svänger du av mot Fjälkinge precis innan Eko-hallen så ser du efter typ 300m ett stort brunt timmerhus i "tysk stil", det sista (?) huset på höger sida, sitter även en "Autoteknik" skylt på garaget, det är höööga buskage runt tomten/infarten...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

13 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Sitter låsningar kvar på de tre kontakterna till instrumentpanelen? Jag hade problem med att service-indikatorn var död på min bil, dimljusen fungerade ej (trots hela lampor,strömställare mm). Vid demontering upptäckte jag att låsningarna (en "spak") saknades på samtliga tre kontakter (antagligen nån som haft loss panelen tidigare o inte kunnat lista ut hur man lossar de "låsta" kontakterna...), monterade låsningarna, satte tillbaka allt, o voila, allt fungerar!

Nenne, som driver Autoteknik, är bra att ha att göra med. Han har jobbat på BMW "i många år" innan han startade eget. Jag vet inte vad han tar för en felkodsavläsning/släcka en lampa, men får jag gissa så gissar jag på runt 500-600. Han har sin verkstad på Gamla Fjälkingevägen (den som går parallellt med stora vägen), svänger du av mot Fjälkinge precis innan Eko-hallen så ser du efter typ 300m ett stort brunt timmerhus i "tysk stil", det sista (?) huset på höger sida, sitter även en "Autoteknik" skylt på garaget, det är höööga buskage runt tomten/infarten...

det sitter låsningar på två av dem, inte på den vita längst till höger, men den satt inte där innan heller. kanske får in till returbilen och försöka plocka en sån låsning? okej, mycket tråkigt om jag behöver betala så mycket för det, som jag förstått så tar det inte mer än 5 minuter att släcka lampan? 5-6 hundringar är mycket för mig som 18-årig student big_smile
Senast redigerat av WaLLpeeN (5 januari 2014)

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2014
#8
Fixa en låsning till den vita. Bara att knalla in på returbilen i "stan" o plocka en, kostar kanske 5 kr*haha*. Åk till Nenne o förklara läget, han har kanske en bra dag vem vet smile. Det tar kanske 5 min att läsa av felkoden o släcka lampan, men man får ju hoppas att den förblir släckt oxå...O som sagt, läs av felkoden innan den raderas, för skulle lampan tändas igen med en gång så har du iaf en indikation på var felet kan tänkas ligga...
Senast redigerat av dawwe (5 januari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

13 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#9
ja en sån får jag nog fixa! ja jag får nog ta och höra med honom isåfall, hoppas inte det är så dyrt haha smile ja förhoppningsvis förblir den släckt, aldrig hänt nåt med den innan jag tog ut instrumentpanelen.
jag har funderat en del och tror att eftersom jag inte tog av +kabeln när jag skulle ta ut instrumentpanelen så måste den fått ström och känt att kretsen var bruten och därför slagit 'larm'.

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2014
#10
Ja så kan det vara...Jag kopplar ALLTID bort batteriet när jag skall greja det minsta med elsystemet, dvs annat än att byta glödlampor i strålkastare eller liknande. Kolla även så att stiften i instrumentpanelens kontaktar är raka o fina, inte böjda...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

13 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#11
jo det lär jag göra hädanefter, lärt mig den hårda vägen.. sad
jo stiften är hur raka och fina som helst!

13 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#12
abs-en är nu fixad med en ny givare och en uppputsning av en annan givare!

då får vi se om man kan lyckas släcka lampan också... smile


Sök