3368
Sök

Volvo 240 "motarbetar" när man gasar.

Stars can't shine without Darkness
80 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
Har en Volvo 240 83 års modell med motor B23 förgasarmotor Automat.
Vet att dom inte är pigga som en Mustang eller liknande.

Men när man gasar med bilen ,så känns det som om den motarbetar ,  det känns liksom som om den bromsar sig själv samtidigt som man gasar.

Skulle igår köra bilen till en verkstad för svetsning, men på vägen dit på stora vägen så om jag låg i 60Km/h en stund så började den rycka och dö för mej. den gjorde så två gånger. sen började jag växla från ettan upp till tvåan  och då går den bättre. han svarar på gasen bättre och är inte lika slö.
Den är även svårstartad nu när det är kallt , bilen verkar inte få tillräckligt med startström därför ska tändmodulen bytas.

men någon som vet något annat som är bra att byta för att få bilen att bete normalt. ?
Samt om den kan bli bättre när man byter tändstift, tändmodul  , tändkablar ,fördelarlock , rotor och oljefilter samt olja och startmotor.

Vore jättesnällt om någon visste något.

Fear No Speed

21 761 Inlägg
14 januari 2014
Den där bilen ska väl inte ha tändmodul, det borde vara brytare och kondensator. De där symptomen verkar hellre vara bränsleproblem än tändningsproblem som jag ser det, en genomgång av förgasaren skulle nog inte skada.

Har tändkablar+fördelarlock+rotor+tändstift (+kondensator) suttit länge så skadar det förstås inte att byta till nytt, men min misstanke är som sagt förgasaren. Verkar startmotorn gå onormalt trögt så kan du testa att ladda upp batteriet med batteriladdare över natten, sånt kan behövas på vintern ifall man kör mycket kortkörningar. smile

Stars can't shine without Darkness
80 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den där bilen ska väl inte ha tändmodul, det borde vara brytare och kondensator. De där symptomen verkar hellre vara bränsleproblem än tändningsproblem som jag ser det, en genomgång av förgasaren skulle nog inte skada.

Har tändkablar+fördelarlock+rotor+tändstift (+kondensator) suttit länge så skadar det förstås inte att byta till nytt, men min misstanke är som sagt förgasaren. Verkar startmotorn gå onormalt trögt så kan du testa att ladda upp batteriet med batteriladdare över natten, sånt kan behövas på vintern ifall man kör mycket kortkörningar. smile

Fick ett samtal nyss att efter dom dragit om kablarna , förstärkt vissa kablar m.m så går den mycket bättre.
Men ska se det med förgasaren smile Tack för svar.

Fear No Speed

Sök