Trimning av B230. Tänka på?

Asjohem
4 januari 2013 · 193 Inlägg

Hej!

Har idag en B230Fk (grova veven, grova stakarna) i delar som ska få sig en rejäl omgång

Det jag ska göra med blocket är:
Tvätta med syra (blir rent både in och utvändigt)
Hona cylindrar
Toppdecka om det behövs
O-Ringa
Nya lager, packningar och kolvringar
Allt från remhjul till tryckplatta ska balanseras och viktmatchas.

Har en 531 topp som det ska i natriumkylda avgasventiler
Ska planas så den är rak.
Hårdare ventilfjädrar
Slipa ventiler och ventilsäten
VX-Kam

Har även en M90 låda som ska få kortade lägen.

Allt detta är inköpt, bara arbeten som ska göras och betalas.

Nu till min fråga, är det nåt speciellt jag behöver tänka på?
Ber alltså INTE om trim recept, vill bara inte missa nåt så man får riva motorn ett antal gånger i onödan....


Tacksam för svar
MVH asjohem

Volvo V50 (2007)
turboforssen Telge Drifting Team
4 januari 2013 · 5 398 Inlägg

Asjohem skrev:
Hej!

Har idag en B230Fk (grova veven, grova stakarna) i delar som ska få sig en rejäl omgång

Det jag ska göra med blocket är:
Tvätta med syra (blir rent både in och utvändigt)
Hona cylindrar
Toppdecka om det behövs
O-Ringa
Nya lager, packningar och kolvringar
Allt från remhjul till tryckplatta ska balanseras och viktmatchas.

Har en 531 topp som det ska i natriumkylda avgasventiler
Ska planas så den är rak.
Hårdare ventilfjädrar
Slipa ventiler och ventilsäten
VX-Kam

Har även en M90 låda som ska få kortade lägen.

Allt detta är inköpt, bara arbeten som ska göras och betalas.

Nu till min fråga, är det nåt speciellt jag behöver tänka på?
Ber alltså INTE om trim recept, vill bara inte missa nåt så man får riva motorn ett antal gånger i onödan....


Tacksam för svar
MVH asjohem

mät in kolvringarna och sätt inte gapen å samma håll.
å glöm inte att smörja in allt när du monterar det smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Asjohem
4 januari 2013 · 193 Inlägg

turboforssen skrev:

Asjohem skrev:
Hej!

Har idag en B230Fk (grova veven, grova stakarna) i delar som ska få sig en rejäl omgång

Det jag ska göra med blocket är:
Tvätta med syra (blir rent både in och utvändigt)
Hona cylindrar
Toppdecka om det behövs
O-Ringa
Nya lager, packningar och kolvringar
Allt från remhjul till tryckplatta ska balanseras och viktmatchas.

Har en 531 topp som det ska i natriumkylda avgasventiler
Ska planas så den är rak.
Hårdare ventilfjädrar
Slipa ventiler och ventilsäten
VX-Kam

Har även en M90 låda som ska få kortade lägen.

Allt detta är inköpt, bara arbeten som ska göras och betalas.

Nu till min fråga, är det nåt speciellt jag behöver tänka på?
Ber alltså INTE om trim recept, vill bara inte missa nåt så man får riva motorn ett antal gånger i onödan....


Tacksam för svar
MVH asjohem

mät in kolvringarna och sätt inte gapen å samma håll.
å glöm inte att smörja in allt när du monterar det smile

Tack smile
Vet du ungefär hur stort gapet ska va på ringarna?

Volvo V50 (2007)
turboforssen Telge Drifting Team
4 januari 2013 · 5 398 Inlägg

Asjohem skrev:

turboforssen skrev:

Asjohem skrev:
Hej!

Har idag en B230Fk (grova veven, grova stakarna) i delar som ska få sig en rejäl omgång

Det jag ska göra med blocket är:
Tvätta med syra (blir rent både in och utvändigt)
Hona cylindrar
Toppdecka om det behövs
O-Ringa
Nya lager, packningar och kolvringar
Allt från remhjul till tryckplatta ska balanseras och viktmatchas.

Har en 531 topp som det ska i natriumkylda avgasventiler
Ska planas så den är rak.
Hårdare ventilfjädrar
Slipa ventiler och ventilsäten
VX-Kam

Har även en M90 låda som ska få kortade lägen.

Allt detta är inköpt, bara arbeten som ska göras och betalas.

Nu till min fråga, är det nåt speciellt jag behöver tänka på?
Ber alltså INTE om trim recept, vill bara inte missa nåt så man får riva motorn ett antal gånger i onödan....


Tacksam för svar
MVH asjohem

mät in kolvringarna och sätt inte gapen å samma håll.
å glöm inte att smörja in allt när du monterar det smile

Tack smile
Vet du ungefär hur stort gapet ska va på ringarna?

ne kommer inte i håg sad men det är bara att googla smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Gson67
23 januari 2013 · 1 Inlägg

Kolvringsgap , minst 0,4mm om du skall ladda turbo MERA....men titta gärna på Total Seal ringar...smile

Mvh// Tomas Gustafsson
www.gsonpower.n.nu
Tomas_H
24 januari 2013 · 486 Inlägg

Asjohem skrev:
Det jag ska göra med blocket är:
Tvätta med syra (blir rent både in och utvändigt)
Hona cylindrar
Toppdecka om det behövs
O-Ringa
Nya lager, packningar och kolvringar
Allt från remhjul till tryckplatta ska balanseras och viktmatchas.

Toppdecka ska du absolut göra. Inget att tveka på.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
lewwan Överladdad gröngöling
16 januari 2014 · 1 302 Inlägg

Lånar tråden bara snabbt, har en b230f hemma som är turbokonverterad och klar, är det värt att lägga pengar på trimning på den, eller är det värdare att köpa sig ett FK block?
(Det är oljekylda kolvar på turbokonverterade)

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang