1639
Sök

Vw polo 1,6 -99 kokar

47 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#1
HejHej, som ämnet lyder så har jag en VW POLO 1,6 från 1999.

Denna bil fick lite betongfot på gasen för någon vecka sen påväg till Väla, efter besöket där och jag var påväg hem började den koka (efter ca 1km från kallstart)

Där blir full värme i kupén och full kyla om man vill det med, bilen går som en klocka och inget vatten i oljan eller olja i vattnet heller.

Hittar heller inga läckor någonstans men bilen blir för varm om man kör strax över 110km/h (ca 2500varv/min).
De funkar att köra under 110km/h om man har full fläkt och full värme på. vrider man mista lilla på kyla så blir den för varm.

Tog loss termostaten och den ser hel ut, ingen packning som verkar dålig och där är spänning i fjädern.

* vad kan vara fel?
* hur går jag tillväga?

Oehört tacksam för svar!
mvh mämpel

5 149 Inlägg
9 januari 2014
#2
Hur såg termostat huset och locket ut? Brukar hända att dom spricker/går sönder och då öppnar inte termostaten som den ska smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
9 januari 2014
#3
mb_pucken skrev:
Hur såg termostat huset och locket ut? Brukar hända att dom spricker/går sönder och då öppnar inte termostaten som den ska smile

gissar oxå på det felet..

brukar bli en liten spricka sen glider pinnen rakt igenom inte alltid man ser detta när man tar isär det.

jag testade först med att byte termostaten det fungerade en stund sen kockade bilen igen.
så när jag rev nästa gång satt pinnen fast i plasthuset.

skruvat säljer denna för 22kr eller vad jag betalade.
istället för att köpa en för 300-600kr eller vad den kostade på mekonomen smile

Kör fort så hinner inget hända...

47 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#5
Ska riva av det i helgen och kolla, kan ha missat om det uppstått en spricka!
Fläkten har jag faktiskt inte heller tänkt på, får kolla det i helgen också! Tack för svar, kommer ni på nått annat så bara skriv! smile

5 149 Inlägg
9 januari 2014
#6
Tror inte fläkten är problemet när bilen kokar i höga farter, kylvinden  blåser någon mer än fläkten gör i den farten smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
9 januari 2014
#7
sprickan brukar vara extrem liten så den är inte alltid så lätt att se.

det är ringen i mitten som brukar spricka

http://www.garaget.org/gallery/archive/60318/20096/60318-107355.jpg
Senast redigerat av Growe (9 januari 2014)

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
11 januari 2014
#8
Ja, detta gjorde min termostat nyligen, tryckte sönder mothållet, det blev full värme och försiktigt hemkörning. Nu har jag bytt lock och hoppas att allt är frid och fröjd. Har en Polo 1.4 -99
Enligt VW har delen utgått och det fick bli en ersättningsdel. Märkligt tycker jag när det verkar vara relativt vanligt problem.
Senast redigerat av Bluetummen (11 januari 2014)

47 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
#9
Håller tummarna att det är de problemet, börjar bli jobbigt i den tyska bastun!


Sök