MB W201 190e 2.6 - Blåser fukt ur avgassystemet och orkar knappt varva

olsen_swe
12 november 2010 · 127 Inlägg

Som rubriken lyder så har jag en 190a som är motorsjuk sad

Förlåt om det blir en lång text här nu men allt för att ni ska förstå smile


För några veckor sedan när jag startade bilen, efter att den vart avstängd 10minuter kanske, så kom det helt oproviserat hmm det har alltså INTE kommit mer och mer med tiden.

Den ger mycket motstånd när man försöker varva, och när man kör den så är den hopplös. Ger sjuka motstånd och kommer nästan ingen vart. Hackar och går ojämt på jämngas...
Dock släpper det om man ger full gas, platten i golvet! då släpper det och den går lika bra som alltid hmm



Jag åkte till en mercedesverkstad och dem sa att det troligen va fördelarlock eller insprut som inte fungerade som det skulle. Så vi började med att hälla någon BSR(?) lösning i bensinen för att rensa rent insprutningssystemet.
Detta fungerade i ca 200mil, sen häromdagen så kom problemet tillbaka. Dessutom blåser den mycket fukt ur avgassytemet. ( vet inte om den gjorde det innan, men har inte lagt märke det förut)


Kan det vara fördelarlock som behövs bytas?
En kompis nämnde katalysator-ras? (man kan höra en läcka i främre systemet)

Det blir lite dyrt att låta mercedes ta isär och felsöka hela motorn, så snälla hjälp mig och min stackars Merca <3 sad

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
olsen_swe
12 november 2010 · 127 Inlägg

ingen? sad

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
fredde85
12 november 2010 · 1 798 Inlägg

Jag skulle satsa på som sagt fördelar lock eller rotor tändkablar. Kanske bränslefilter då den gick bra ett tag med de där medlet

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Roggaa BMW följer inte tekniken, de leder den
12 november 2010 · 24 Inlägg

tror som fredde85 säger att de kan vara soppafiltret som är igensatt. Men de enklaste är att kolla fördelarlocket först.

Vad du gör är att du tar loss det, inuti har du ett stift för varje cylinder om du har en oxidering på de så kan det påverka, eller om dert är ett "spår" i. Är det bara oxidering så kan du prova att slipa bort den med sandpapper. har du ett spår så är det dax att byta. Om du nu är smart så kan du kolla rotorn me som sitter på motorn inuti fördelarlocket, kolla samma sak där smile

Löser du de inte så hör av dig antar att du har mitt nr smile

Go Fast or Go Home
Volvo V70II "Betcy" (2008)
olsen_swe
14 november 2010 · 127 Inlägg

Har ni kvar garaget rogga?
jag ska nog inte ge mig på detta ensam, så om du har tid någon gång under vintern så vore det ju kanske fint att ge bilen en ordentlig service och byta dessa delar smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
Roggaa BMW följer inte tekniken, de leder den
17 november 2010 · 24 Inlägg

japp de har vi smile och roger e ju haj på din bil smile för pengar går allt att laga :p

Go Fast or Go Home
Volvo V70II "Betcy" (2008)
olsen_swe
10 januari 2011 · 127 Inlägg

underbart! är i Thailand nu, men kommer hem till helgen. Kollar gärna upp min bil så snart som möjligt smile  hör av mig när jag kommer hem! wink

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
Lekndr93
18 januari 2014 · 246 Inlägg

Fick du ordning på felet? Vad var det isåfall? Har liknande fel med min fast den hackar även på fullgas och även mer då än om man liggar på normalgas

BMW 325i "E91" (2006)
Mercedes 190E 2,3 "w201" (1990)
olsen_swe
18 januari 2014 · 127 Inlägg

Lekndr93 skrev:
Fick du ordning på felet? Vad var det isåfall? Har liknande fel med min fast den hackar även på fullgas och även mer då än om man liggar på normalgas

Den bilen fick betydligt fler problem än så, så jag gjorde mig av med den...
Men tänddelar är värt att se över!

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
fadret
18 januari 2014 · 1 125 Inlägg

Lekndr93 skrev:
Fick du ordning på felet? Vad var det isåfall? Har liknande fel med min fast den hackar även på fullgas och även mer då än om man liggar på normalgas

Kolla ovp relät.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang