3853
Sök

Opel Corsa Sport -92 felsökning

468 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
Skulle starta upp skräpet i morse, det va lite halvdant den första sekunden men sen så gick den fin-fint igång.
Lät den stå en stund då jag skrapade rutorna och dylikt.
Körde sedan iväg på smågator och ca 500m totalt sedan så STENDOG den.
Inget kärringstopp eller så, utan dog direkt.

Försökte såklart starta den igen och det funkade inte alls.
Inte ens nära på att startas, utan bara startmotorns ljud.
Fick ställa mig på lämplig plats och sen fortsätta att försöka. Ingen lycka alls.

Nu har jag inte mer information tyvärr, är själv inte så kunnig på denna plan...

Men vad kan det vara?
Farsan har sagt att det kan vara istapp-stopp i bensinen, fast då borde moton brumma till döds, inte bara lägga av.
Eller så kanske det kan vara styrenheten som har lagt av, och då kan jag lika gärna skrota bilen säger han...

Vad har ni för tips?

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 januari 2014
Eller kamremmen som gått av...Eller nån "livsviktig" givare (tex vevaxelläges givare om sådan finnes"...Eller tändspolen...Eller....Ja du ser, det finns "några" möjligheter!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

468 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
Joo, nää, kamremmen har inte gått av. Det är säkert.
Och givare finns inte, inte sådan som kan orsaka detta.
Och inte heller är det tändspolen.

4 474 Inlägg
13 januari 2014
Har du kollat de saker jag nämner? Får den bränsle? Gnista? Har kamremmen kuggat över rejält kanske? En -92:a har väl OHC motor o ligger vid brytpunkten då de KAN ha "roliga" givare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

468 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
Mja, det har jag inte.
Det går inte att se om den får bränsle eller gnista bara sådär, jag står på gatan och hålla på med såpass avancerade går dels inte för vädret, och dels inte passande att stå där och fippla med bränslekablar och dylikt

Men farsan säger att det finns inga givare till förgasaren.
(jag vet själv inte alls)

4 474 Inlägg
13 januari 2014
Öh...Kamremskåpan är lätt att plocka av i regel...Har du ett extra tändstift? Isf, dra loss kabeln från ena stiftet, sätt den på det extra stiftet, jorda stiftgängan mot blocket, blixtrar det vid startförsök så är tändningen gissningsvis OK. Soppan kan man kolla genom att lossa slangen till "förgasaren eller fuelrailen", eller så skruvar man ur ett stift, man lär känna om det kommer bensin för det borde lukta rätt bra från cylindern...

468 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
Har inget sådant, och inte kunskap för det hmm
Den stod på dumt ställe så jag fick bärga den...
1300kr kostade det!!!!!!!!!!!

Vet inte hur mycket mer som är ens värt att lägga på bilhelvetet...
Känns redan helt hopplöst med bil-världen för mig

468 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
Nu har jag fått veta vad "felet" vart.

Tydligen så påstår dom att "någon" hade dragit ur säkringen till Bensinpumpen i bilen, och dom hade bara satt tillbaks den sedan så funkade bilen perfekt.

Det som dock till 100% jag vet från min del är att, när bilen dog så drog jag INTE ut någon säkring.
Kan bara inte förstå vad som försigår...

Sök