4020
Sök

Har min topplockspackning gått? isåfall hur byta? (Saab 9-3 -99)

13 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
Hej!

Min Saab 9-3 -99 (B204E) började för en tid sedan dricka lite kylarvätska, var tvungen att fylla på med någon deciliter i veckan. Kollade då oljan och avgaserna men inga spår på att vatten hade trängt in i motorn, tänkte att det kanske läcker från någon slang eller vattenpumpen och skjöt upp vidare kontroller till när jag skulle få mer tid.
Några dagar senare varnade SID:en för låg kylarvätskenivå kort efter en påfyllning varav jag stannade och kollade motoroljan. Den hade nu förvandlats till baileys och det bubblade upp i expansionskärlet när jag skulle skruva av locket.

FRÅGA 1
Av vad jag förstått är det här ett starkt tecken på att topplockspackningen gett upp?

FRÅGA 2
Jag undrar om det finns något annat fel som kan ha gett upphov till att vatten kommit in i motorn så jag inte ger mig på att byta topplockspackning i onödan? Bilen visar inga tecken på att gå sämre än förut utan spinner fortfarande på fint, har dock bara kört en kort bit hem (några km) sen jag upptäckte att det kommit in vatten i motoroljan.

FRÅGA 3
Jag har ganska begränsade mekarkunskaper så tänkte fråga hur stort jobb det är att göra ett byte av topplockspackning på egen hand? Har inte tillgång till garage så kommer utföra allt jobb på parkeringen, har dock lyckats byta både bränslepump och huvudbromscylinder tidigare efter att ha läst på en del. Verkstaden vill ha närmare 10 000 för byte av topplockspackning vilket inte är en möjlighet då jag som student rör mig med små medel och vill försöka komma så billigt undan som möjligt.

FRÅGA 4
Vid ett ev. byte av topplockspackning vad kommer jag behöva köpa? Räcker det med topplockspackning samt byta olja, filter och kylarvätska? Det förutsatt att inte toppen också måste planas.

MVH Jhonny O

Sök