Motortemperaturen sjunker när värmen i kupén slås på, normalt?

Leffee
7 december 2010 · 15 Inlägg

Hej!
Har en VW Polo TDI 80 (diesel), 2007 årsm. 5 150 mil på mätaren.

Upptäckte idag när jag körde och temperaturen, till en början låg på 90 grader i motorn, att den ganska  hastigt (några min) sjönk ner till 50 grader efter att jag slagit på värmen i kupén. Så fort värmen slogs av och körningen fortsatte så steg temperaturen igen.

Är detta normalt? Bör jag se efter något? Kan något som kylarvätska ha någon betydelse här?

Mvh
Leffe.

Brådhis * Voff voff *
7 december 2010 · 10 293 Inlägg

Det får nog anses som normalt när det är kallt ute och man har en liten motor som inte ger så mycket värme!

Våra Toyota Hiace-bussar på jobbet har samma "problem" när det är -10 och kallare!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
E30Tompa Rörpulare
7 december 2010 · 1 453 Inlägg

Blir ju så iom att du tar in värmen i cupen istället för att låta värmen cirkulera runt i kylarsystemet och på så sätt håller sig varmare längre. Är ju på så sätt du kan klara dig då fläktremmen gått på bilen en varm dag. Då e det bara att slå på full värme för att bli av med så mkt värme som möjligt från kylarsystemet så den inte kokar, inte skönt men det kan rädda bilen om det inte finns möjlighet till reperation. Kan ju säga att mina bmw bilar ligger på nästan hälften av motortempen mot en normal sommar dag när det är -10grader.

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Leffee
9 december 2010 · 15 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Bilmodeller med energieffektiva motorer kan ha tillsatsvärmare för att tillgodose värmebehovet på vintern.
Har du det på din Polo?

Var tvungen att söka upp tillsatsvärmare på google för att förstå vad det är vi snackar om över huvudtaget, som svar på din fråga så kan jag svara INGEN ANING. Men jag kan tänka mig att den har det... Tack för idén!

Leffee
9 december 2010 · 15 Inlägg

E30Tompa skrev:
Blir ju så iom att du tar in värmen i cupen istället för att låta värmen cirkulera runt i kylarsystemet och på så sätt håller sig varmare längre. Är ju på så sätt du kan klara dig då fläktremmen gått på bilen en varm dag. Då e det bara att slå på full värme för att bli av med så mkt värme som möjligt från kylarsystemet så den inte kokar, inte skönt men det kan rädda bilen om det inte finns möjlighet till reperation. Kan ju säga att mina bmw bilar ligger på nästan hälften av motortempen mot en normal sommar dag när det är -10grader.

Jo, tänkte så själv ett tag, men tyckte det verkade lite konstigt då jag aldrig varit med om det tidigare på andra bilar.. det låter ju logiskt, att värmen "dras ut från motorutrymmet". Men detta bör inte ske om jag slår på AC:n (?).

E30Tompa Rörpulare
9 december 2010 · 1 453 Inlägg

Hur menar du med att de inte borde ske när du slår på AC:n?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Aero T16
9 december 2010 · 1 327 Inlägg

Termostaten kanske är sliten. Är det dålig termostat så kan det ta längre för motorn att bli varm.

E30Tompa Rörpulare
9 december 2010 · 1 453 Inlägg

Aero T16 skrev:
Termostaten kanske är sliten. Är det dålig termostat så kan det ta längre för motorn att bli varm.

Han säger ju att han har värme, men det är när han slår på den som värmen avtar. Då är det nog inte termostaten. Mor mins volvo har fel på termostaten och den tar istället lång tid att bli varm.

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Aero T16
9 december 2010 · 1 327 Inlägg

E30Tompa skrev:

Aero T16 skrev:
Termostaten kanske är sliten. Är det dålig termostat så kan det ta längre för motorn att bli varm.

Han säger ju att han har värme, men det är när han slår på den som värmen avtar. Då är det nog inte termostaten. Mor mins volvo har fel på termostaten och den tar istället lång tid att bli varm.

Jo, men om motorn tappar temp när värmen slås igång så kan ju termostaten ändå vara sliten.

Om termostaten är för mycket öppen så tar det ju längre tid att värma upp motorn.

När värmen slås igång så kyls vattnet ner och måste värmas upp igen. Är då termostaten sliten så tar det längre tid att värma upp vattnet.

Om bilen är seg att komma upp i temp så är det till största sannolikhet termostaten som är dålig.

Bytte termostat på våran opel astra f förra månaden. Den gick för kall och nu funkar värmen perfekt.

E30Tompa Rörpulare
9 december 2010 · 1 453 Inlägg

Jo det kan det ju faktist vara också.. Ah han får väl testa då. Men till fallet så är det nog inte allt för konstigt om bilen går kallare om det över 10minusgrader och man rör sig i högre hastigheter.

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Leffee
13 december 2010 · 15 Inlägg

Aero T16 skrev:

E30Tompa skrev:

Aero T16 skrev:
Termostaten kanske är sliten. Är det dålig termostat så kan det ta längre för motorn att bli varm.

Han säger ju att han har värme, men det är när han slår på den som värmen avtar. Då är det nog inte termostaten. Mor mins volvo har fel på termostaten och den tar istället lång tid att bli varm.

Jo, men om motorn tappar temp när värmen slås igång så kan ju termostaten ändå vara sliten.

Om termostaten är för mycket öppen så tar det ju längre tid att värma upp motorn.

När värmen slås igång så kyls vattnet ner och måste värmas upp igen. Är då termostaten sliten så tar det längre tid att värma upp vattnet.

Om bilen är seg att komma upp i temp så är det till största sannolikhet termostaten som är dålig.

Bytte termostat på våran opel astra f förra månaden. Den gick för kall och nu funkar värmen perfekt.

Tack för svaren!
Okok. Får åka förbi en verkstad när jag har tid, så får de kolla om det är termostaten, men bilen är ju relativt ny, 07a, 5200mil, känns som om det inte borde vara så..

Mreque89 Oturen själv
13 december 2010 · 593 Inlägg

Spelar ingen roll om det är 20 minus, Du kan alltid få upp arbetstempraturen. Stänger termostaten riktigt så blir motorn varm. Sen är det väl oljekylning med, Reglerar den inte riktigt kan du me få kallare motor vid minusgrader.

Men funkar allt som de ska så går den upp i värme även vid hård kyla.   De du kan testa är att sätta en pappskiva innanför grillen framför kylet så de kan värma lättare.  Får du 10-20 minus blåsande i 100km/h på kylet och termostaten inte stänger ordentligt kommer du tappa värmen..

Brum
Mreque89 Oturen själv
13 december 2010 · 593 Inlägg

Leffee skrev:

Aero T16 skrev:

E30Tompa skrev:

Han säger ju att han har värme, men det är när han slår på den som värmen avtar. Då är det nog inte termostaten. Mor mins volvo har fel på termostaten och den tar istället lång tid att bli varm.

Jo, men om motorn tappar temp när värmen slås igång så kan ju termostaten ändå vara sliten.

Om termostaten är för mycket öppen så tar det ju längre tid att värma upp motorn.

När värmen slås igång så kyls vattnet ner och måste värmas upp igen. Är då termostaten sliten så tar det längre tid att värma upp vattnet.

Om bilen är seg att komma upp i temp så är det till största sannolikhet termostaten som är dålig.

Bytte termostat på våran opel astra f förra månaden. Den gick för kall och nu funkar värmen perfekt.

Tack för svaren!
Okok. Får åka förbi en verkstad när jag har tid, så får de kolla om det är termostaten, men bilen är ju relativt ny, 07a, 5200mil, känns som om det inte borde vara så..

Spelar ingen roll om den gått 5 tusen mil eller 50 tusen smile Saker kan gå sönder endå big_smile

Brum
Brådhis * Voff voff *
13 december 2010 · 10 293 Inlägg

Mreque89 skrev:
Spelar ingen roll om det är 20 minus, Du kan alltid få upp arbetstempraturen. Stänger termostaten riktigt så blir motorn varm. Sen är det väl oljekylning med, Reglerar den inte riktigt kan du me få kallare motor vid minusgrader.

Men funkar allt som de ska så går den upp i värme även vid hård kyla.   De du kan testa är att sätta en pappskiva innanför grillen framför kylet så de kan värma lättare.  Får du 10-20 minus blåsande i 100km/h på kylet och termostaten inte stänger ordentligt kommer du tappa värmen..

Nej... Dieslar och små motorer orkar inte upp i normal temp i sträng kyla! Därför har t.ex. många dieslar standardmonterad hjälpvärmare!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (13 december 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mreque89 Oturen själv
13 december 2010 · 593 Inlägg

Brådhis skrev:

Mreque89 skrev:
Spelar ingen roll om det är 20 minus, Du kan alltid få upp arbetstempraturen. Stänger termostaten riktigt så blir motorn varm. Sen är det väl oljekylning med, Reglerar den inte riktigt kan du me få kallare motor vid minusgrader.

Men funkar allt som de ska så går den upp i värme även vid hård kyla.   De du kan testa är att sätta en pappskiva innanför grillen framför kylet så de kan värma lättare.  Får du 10-20 minus blåsande i 100km/h på kylet och termostaten inte stänger ordentligt kommer du tappa värmen..

Nej... Dieslar och små motorer orkar inte upp i normal temp i sträng kyla! Därför har t.ex. många dieslar standardmonterad hjälpvärmare!

//Brådhis

Liten motor = mindre kylaggregat = mindre att värma upp.  jo dieslar kan ju va tröga i hård kyla, Men pappskivsmetoden funkar ypperligt bra big_smile Och är allt fullt fungerande SKA bilen nå arbetstemperatur även vid värmen påslagen smile

Brum
Pelirally
13 december 2010 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:
Det får nog anses som normalt när det är kallt ute och man har en liten motor som inte ger så mycket värme!
Våra Toyota Hiace-bussar på jobbet har samma "problem" när det är -10 och kallare!
//Brådhis

Jag håller med Brådhis.
Men byt termostat i alla fall. Den kan ju kärva eller nåt.
Det finns ju renodlade "vintertermostater" som öppnar vid ett högre gradtal.
Eller finns dom fortfarande? Jodå, det gör det. 82-88 graders för varmt klimat och 90-92◦ för vinterbruk.
Betänk dock att du får högre soppaförbrukning om du kör med kall motor.
Själv kör jag med originaltermostat 91◦ till volvon året runt utan problem.

BMW 850i (1991)
oakstar
24 januari 2014 · 1 Inlägg

Lyfter tråden...

Jag har samma problem men min polo 1,4 tdi -07 12000mil.
Den är lite seg att få upp i temp (enligt mitt tycke). Tar ca 9min (9km) utan kupevärme vid 0 gradigt, utan motorvärmare
ca 7min/7km med motorvärmare.
Den håller tempen så länge man inte släpper gasen och bara har lite kupevärme på. Men släpper man av och har fläkten på 2an så sjunker den.
Trodde först att det var termostaten - men den är nyss bytt.
Provade att lufta (som ovan) - men inget märkbart resultat.
Förra vintern var det betydligt kallare här i söder och då upplevde jag inte problemet.

Sitter det någon ytterligare ventil/pump/sensor på kylsystemet som styr vart värmen tar vägen?
Någon som har en kvalificerad gissning?

Stripz Voodoo
24 januari 2014 · 1 444 Inlägg

Har 2 lika bilar med lika motorer.. ena kyls ner redan vid några minus fast de sitter ny pump och termostat osv. Medans den andra har jag inte gjort nått på och den har fin fin värme i -30 på full fläkt samt att motorn går i arbets temp fortare!

Den som är kall har kag fifflat med tändning samt sitter uppet filter. Kan de göra såpass skillnad?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang