2922
Sök

Någon annan här som skriver programkod till ECU/databoxar?

94 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
Det är som Big Al skriver. MS och många andra kompenserar med att ha snabba CPU'er istället för välskriven kod, eller ens kod skriven direkt i assembler. Språk som C, .NET, är bra mycket långsammare än assembler när det gäller att ha direkt tillgång till portar, interrupt, osv.

Inte för att andra programspråk är kassa på nåt sätt, dom är helt enkelt för resurskrävande jämfört med lågnivå språk.
I en 16kb EPROM har man inte särskilt mycket svängrum. wink

Jag skriver kod även i C till andra microcontrollers och man ser direkt på HEX filen att den tar mer plats.

.

165 Inlägg
24 januari 2014
barrre skrev:
Ingen som övervägt att använda något modernare språk än Assembler? Kanske .NET eller något annat spännande?

.NET eller java kräver att man har en "bytekodmotor" mot den processor att jobba mot så det är nog tji! Fel nivå. Det är nog "pure C" som gäller i så fall. Det är ju realtids-programmering det rör sig om.

Väldigt intressant ändå... :-)

184 Inlägg
25 januari 2014
Priserna har gått ner på cpuprestanda och minne. Så det är nog svårt att motivera nyutveckling med assembler då behovet att få det kompakt och snabbt inte behövs.

Men man får som sagt inte glömma vad det är man håller på med. I slutändan blir det ju maskinkod trotts allt smile
Dessutom förekommer det komplilatorfel vilket är betydligt lättare att verifiera om man kan tyda maskinkod.

Jag roade mig lite med att titta runt lite på scheman för lite olika billiga ecuer och webproject med ecu'er. Jag är långt ifrån expert på hårdvara, men det finns kanske lite att önska.

Sök