Renault Megane II Hoppar sig fram, Får ingen soppa och dör även ibland...

Chillarn03
19 januari 2014 · 60 Inlägg

Hej...
Har en Renault Megane som jag fått lämna iväg på service två gånger för byte av bromsar, rattlås, fläktbyte m.m  och som kostade en hel del.
Men nu är det så att den börjat gå väldigt dåligt när den är kall och den får ingen soppa, och den får lite för mycket soppa när den blivit varm..
Den hoppar sig fram och den dör ibland när man släpper gasen i trafiken och blir därmed tvungen att trycka ner koppling/broms och får även trycka ner gaspedalen lite för att den ska hålla sig i gång och ibland så dör den helt och hållet även med broms och koppling nedtryckta...

Har snackat om detta med min privata mekaniker och min far har provkört bilen ett par gånger och han kom fram till samma sak... Att det kan vara bensinpumpen/bensingivare som är sönder...

Är det risk att man även ska behöva byta olja, oljefilter, luftfilter, bensinfilter, tändstift m.m?
Är delarna dyra?
Mycket jobb?
Värt att laga dessa/detta fel?
Bättre att sälja bilen till någon som har tid/plats?
Bättre att köpa annan bil?

Tacksam för svar angående detta...
Vid bättre förklaring så kontakta gärna..!
Mvh Johan

pompe90
26 januari 2014 · 408 Inlägg

Har olja, oljefilter, luftfilter, bensinfilter, tändstift aldrig byts ? wink det skall ju bytas någon gång big_smile

Hur vet du att det är att den får för lite soppa kall å för mycket soppa varm ?
Låter som tempgivare för ecun, kan även vara andra grejjer.

Mycket enklare å få bilen felsökt så man slipper å byta saker i blindo smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Chillarn03
26 januari 2014 · 60 Inlägg

Oljefilter och sådant är bytt en gång av förra ägaren..

Nu är det så att bilen är är lagad.
Vi bytte kamaxelsgivare i bilen och nu går den helt och hållet utan problem..
Bilen säljs förmodligen i vår/sommar för att testa på någon annan bil.. :-)

AlExAnDer96
26 januari 2014 · 24 Inlägg

verkar lika som på morsans Skoda då var det lambda sonden som var trasig men kan vara värt att kolla smile

Chillarn03
26 januari 2014 · 60 Inlägg

Detta är tydligen vanligt på Renault megane, skoda  m.m..
Men nu är felet lagat på min och nu går den utan problem!
:-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang