6592
Sök

VGA2 Larm problem i 850

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Tja.

850 96a
Skulle byta ut mitt centrallås till ett VGA2.  Smäckt dit ett VGA2 relä i centralen och kodat nyckeln så att man får blinksekvensen på dioden. iaf. ryckte bort sladdarna till centrallåset bakom handsfacket.

Dock står jag fast.

2 452 Inlägg
26 januari 2014
det är ju enkelt på 850 ...under pedalstället så sätter man relät,tuta bara o koppla in samma med huvlås,dra upp glaskrossen vid listen till a-stolpen sen kodar du nyckeln med o slå på tändningen av o på 5 grr

döden kommer tillbaka

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Ja. Har flera 210211 relä att testa med så felet ligger inte där.

Har gjort installationen på 940 många gånger. Dock får jag inte skiten att funka på denna bil.
Somsagt så har det suttit "USA  centrallås fjärr" på denna vilket ska kopplas bort för att ett VGA ska fungera.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 januari 2014
finns 2 olika VG2 tidiga och sena modellen, dock ingen aning om skillnaderna, men oavsett vilket larm du kör med så skall ju centrallås relät lämnas intakt... då larmet bara säger till centrallås relät att öppna eller stänga...

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Det finns VGA 1 och VGA 2. Stora skillnader.

VGA 1 har en bred grön kontakt och en 3kantig "glasskross".
VGA 2 har en smal grön kontakt och en 5cm avlång glaskross.

Det är VGA 2 jag sätter in. (Det är det svarta relät, Inte det gråa eller röda relät mm)

USA fjärren är endast ett fjärrstyrt c-lås som sitter bakom handskfacket till höger.
Då måste man koppla bort USA fjärr skiten för att VGA 2 larmet ska fungera så att det kan låsa upp dörrar och ge kvittens på blinkisen. Något som USA larmet inte ger.

EDIT:

http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mcILsflv_ABHr2Stp4s7pYQ.jpg
Detta är "USA" fjärren. Den ska jag koppla bort som sagt för att kunna använda VGA 2 fjärr istället.
Databoxen för detta sitter vid Höger A stolpe.
Senast redigerat av Extrazz (26 januari 2014)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 januari 2014
Extrazz skrev:
Det finns VGA 1 och VGA 2. Stora skillnader.

VGA 1 har en bred grön kontakt och en 3kantig "glasskross".
VGA 2 har en smal grön kontakt och en 5cm avlång glaskross.

Det är VGA 2 jag sätter in. (Det är det svarta relät, Inte det gråa eller röda relät mm)

USA fjärren är endast ett fjärrstyrt c-lås som sitter bakom handskfacket till höger.
Då måste man koppla bort USA fjärr skiten för att VGA 2 larmet ska fungera så att det kan låsa upp dörrar och ge kvittens på blinkisen. Något som USA larmet inte ger.

finns fortfarande VGA2 "tidiga och sena" (källa: volvos egna kabelschema) men tror inte skillnaden är så stor...

men enligt tidigare nämnda kabelchema så skall fjärrkontrollen endast vara kopplad till centrallås relät, den har ingenting med larmet att göra, utan det är centrallås relät som talar om för larmet ifall det skall larma eller ej...

ifall du vill byta dosa måste du dessutom få tag på ett fjärrsystem då detta är "stand-alone"

EDIT:

så här står det dessutom i volvos tillbehörs katalog till 850, bilden visar den dosan du har fotat...
"På bilar med fabriksmonterat larm används fjärrkontrollen även till
att aktivera och stänga av larmet."
Senast redigerat av Xoff (26 januari 2014)

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Jag vet inte om jag vill vara med dig helt här.

Iaf vi tar allt på nytt..
Volvo 850 96a importerad från Tyskland.
Bilden med dosan (USA fjärr) jag postade tidigare fungerar endast för att låsa dörrarna.
Jag ska koppla in ett VGA2 Larm med glaskross osv. Jag lyckas koda in fjärren utan problem.

Dock så kan jag inte nyttja det då det gamla (USA fjärr) centrallåset verkar ställa till det så behöver jag koppla bort detta för att mitt VGA 2 ska funka. Jag har hittat lite trådar och läst på nätet och de  skriver att det bara är att koppla bort och att det är värdelöst då det endast är för centrallås och kan inte ge blink indikering eller aktivera larmet.

På de 940 och 850 jag annars har monterat VGA2 i så har man bara behövt koppla in det i centralen och sen har det funkat. givetvis koda fjärren med.

EDIT: Hör systemen ihop med "pin aktiveringen" i instrumentbrädan? Dvs den lilla pinnen man måste stoppa in i hålet för att man ska få igång bilen?
Senast redigerat av Extrazz (26 januari 2014)

1 818 Inlägg
26 januari 2014
Det ska inte spela nån roll att ditt gamla relät sitter kvar (det är så på en av mina), det är ju bara en styrning för att låsa/låsa upp och denna funktion tar ju VGAII över.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare

Hilmer skrev:
Det ska inte spela nån roll att ditt gamla relät sitter kvar (det är så på en av mina), det är ju bara en styrning för att låsa/låsa upp och denna funktion tar ju VGAII över.

Ja det tycker jag med isf... Men något är ju helt klart fel iaf. För jagfår då inte igång VGA2 och det är bara "USA" skiten som fortfarande fungerar.

1 818 Inlägg
26 januari 2014
Är du helt 100 på att du kodat in fjärren korrekt? (allt måste ju vara stängt osv och man ser på dioden ifall det "biter på"). Händer det ingenting alls?

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Jag har två fjärr. En begg och en helt ny. Bägge har använts i annan bil tidigare så de fungerar. Har testat koda om de till en 3dje biloch även där får jag de att fungera så fjärrkontrollerna fungerar fint.

Jag har bytt relä. Har nog 4-5st olika så sannolikheten att man skulle plockat 4 trasiga i följd är föga, spec då alla tidigare jag plockat har fungerat utmärkt.

Jag sätter mig i bilen. Stänger dörrar och huv/lucka mm.
Vrider på tändning och tillbaka tillläge 1. upprepas 5 gånger sen börjar dioden blinka på instrumentbrädan. När jag trycker på fjärren så ger den ett fast sken och man stänger av och tar ur nyckeln och testar att låsa/låsa upp.

Så att fjärren är programmerad är jag helt 100 på. Det är bara det att ingenting händer. Inget ljud, inget blink eller något alls ifrån bilen. Tycker jag däremot på min gamla USA fjärr så kan jag låsa/låsa upp bilen. Det är två olika system som egentligen inte berör varandra.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 januari 2014
Extrazz skrev:
Jag vet inte om jag vill vara med dig helt här.

Iaf vi tar allt på nytt..
Volvo 850 96a importerad från Tyskland.
Bilden med dosan (USA fjärr) jag postade tidigare fungerar endast för att låsa dörrarna.
Jag ska koppla in ett VGA2 Larm med glaskross osv. Jag lyckas koda in fjärren utan problem.

Dock så kan jag inte nyttja det då det gamla (USA fjärr) centrallåset verkar ställa till det så behöver jag koppla bort detta för att mitt VGA 2 ska funka. Jag har hittat lite trådar och läst på nätet och de  skriver att det bara är att koppla bort och att det är värdelöst då det endast är för centrallås och kan inte ge blink indikering eller aktivera larmet.

På de 940 och 850 jag annars har monterat VGA2 i så har man bara behövt koppla in det i centralen och sen har det funkat. givetvis koda fjärren med.

EDIT: Hör systemen ihop med "pin aktiveringen" i instrumentbrädan? Dvs den lilla pinnen man måste stoppa in i hålet för att man ska få igång bilen?

pin-aktiveringen kan jag tyvär inte svara för då det är något tysklandsskit som inte behandlas av de böcker jag har... (är det ens volvo original?) så då är nog dessvärre de kabelscheman jag har värdelösa...

1 818 Inlägg
26 januari 2014
Pin-aktiveringen är ju enbart en startspärr, ska inte ha nåt med larmet att göra.

Även om den inte låser/låser upp, blinkar osv, kanske den aktivera larmet, har du koll på detta?
Vet att min bror har liknande fel på sin, varken blinkar eller låser men aktiverar larmet trots allt.
Tyvärr har han inte löst det än, bryr sig inte så mycket heller för han använder nyckeln istället.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Hilmer skrev:
Pin-aktiveringen är ju enbart en startspärr, ska inte ha nåt med larmet att göra.

Även om den inte låser/låser upp, blinkar osv, kanske den aktivera larmet, har du koll på detta?
Vet att min bror har liknande fel på sin, varken blinkar eller låser men aktiverar larmet trots allt.
Tyvärr har han inte löst det än, bryr sig inte så mycket heller för han använder nyckeln istället.

Pin aktiveringen borde rimligtvis vara det. Men man vet ju aldrig smile

Enligt mig så är det helt dött. Borde få en indikering på dioden eller att bilen inte går att starta om larmet mot förmodan skulle vara igång. Skulle någon givare i någon dörr vara sönder så ska man få en felindikering på att något inte står rätt till. Dessutom så hade jag inte kunnat koda fjärren om inte givarna fungerar.

En kompis hade en teori om att boxen bakom handskfacket att man skulle koppla bort den och bygla ihop de två signaltrådarna. Men det vågar jag inte prova då jag inte har några el-scheman att gå efter och man kan elda lite dyra boxar om det skulle bli fel.

1 818 Inlägg
26 januari 2014
Det enda du eventuellt ska göra med boxen till höger är att plocka bort den, inte bygla nånting.

På brors bil så finns där ingen indikering alls på att larmet är aktiverat, men det är larmat när man öppnar dörren.

Vad det gäller givarna, om det låser/låser upp allting med det gamla systemet så är ju detta okej.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Jag kopplade ur kabeln till den boxen men fortfarande var det samma fel med VGA2. Min "USA Fjärr" dog dock när jag kopplade bort boxen.

Så jäkla irriterande.

2 452 Inlägg
26 januari 2014
var inte så säker på det har ett larm jag inte lyckas koda in i glt bilen men fungerar o koda in i annan bil,men tyvär så vill den inte fungera ändå...finns som xoff säger 2 system av vga 2 larm,det ena som kallas vga 2:2 är ett som har nr916577 på relät tror jag det var...sen har du det första vga 2 som börjar med 914882 tror jag det stog på,skillnad vet ej...nån funktion bättre..vet som sagt inte kanske xoff ser det i sina böcker?

döden kommer tillbaka

Sök