Varven spökar efter hetsig körning...

BioToxic
5 maj 2007 · 42 Inlägg

Har märkt att efter jag kanske kört lite häftigt med min v40 så ballar varvmätaren å varven ur. Den går ner i botten å upp några hundra varv igen å sen gör den så några gånger. För att ens komma iväg så får man gasa till rejält å hålla gasen intryckt för att bilen inte ska dö. Sen så släpper det å går tillbaka normalt igen.

Har hänt några gånger nu men vet inte vad det kan bero på. Lampan för elektroniskt motorfel tändes en gång och lyste ett tag men försvann efter omstart.

Någon som har några tips om vad det kan vara? En vän tro att det kan vara någon givare som är påväg att gå sönder.

Bilen är en V40-99 2.0T

Tack för all hjälp som kan ges..

twin_cam Smålänning
5 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Kan tänka mig luftmassamätare eller varvtalsgivaren på vevaxeln. Den induktiva givaren.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
BioToxic
5 maj 2007 · 42 Inlägg

Antagligen verkstads jobb då med andra ord?

Lindberg88
5 maj 2007 · 1 418 Inlägg

om det är luftmassemätaren som twin_cam tror så kan du byta den själv, inte svårt och tar max 10 min

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
BioToxic
5 maj 2007 · 42 Inlägg

Kostar en sån då tror du?

740_mekarn_91
6 maj 2007 · 69 Inlägg

BioToxic skrev:
Har märkt att efter jag kanske kört lite häftigt med min v40 så ballar varvmätaren å varven ur. Den går ner i botten å upp några hundra varv igen å sen gör den så några gånger. För att ens komma iväg så får man gasa till rejält å hålla gasen intryckt för att bilen inte ska dö. Sen så släpper det å går tillbaka normalt igen.

Har hänt några gånger nu men vet inte vad det kan bero på. Lampan för elektroniskt motorfel tändes en gång och lyste ett tag men försvann efter omstart.

Någon som har några tips om vad det kan vara? En vän tro att det kan vara någon givare som är påväg att gå sönder.

Bilen är en V40-99 2.0T

Tack för all hjälp som kan ges..

Ja det låter som luftmassmätaren är behövs bytas jag har haft samma fel på min volvo
Den kostar mellan 2-3 tusen ny mitt råd är att hitta en beg

Senast redigerat av 740_mekarn_91 (6 maj 2007)

740_mekarn_91
6 maj 2007 · 69 Inlägg

740_mekarn_91 skrev:

BioToxic skrev:
Har märkt att efter jag kanske kört lite häftigt med min v40 så ballar varvmätaren å varven ur. Den går ner i botten å upp några hundra varv igen å sen gör den så några gånger. För att ens komma iväg så får man gasa till rejält å hålla gasen intryckt för att bilen inte ska dö. Sen så släpper det å går tillbaka normalt igen.

Har hänt några gånger nu men vet inte vad det kan bero på. Lampan för elektroniskt motorfel tändes en gång och lyste ett tag men försvann efter omstart.

Någon som har några tips om vad det kan vara? En vän tro att det kan vara någon givare som är påväg att gå sönder.

Bilen är en V40-99 2.0T

Tack för all hjälp som kan ges..

Ja det låter som luftmassmätaren är behövs bytas jag har haft samma fel på min volvo
Den kostar mellan 2-3 tusen ny mitt råd är att hitta en beg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang