Ford Granada 2,8i -84 svårtstartad

Nystedt88
31 januari 2014 · 411 Inlägg

När jag vrider på nyckeln för tillfället så säger det bara klick i startmotorn

Har ett nytt biltema batteri som ja köpte före jul....men kopplar jag på batteri laddare i ett dygn så säger de fortfarande bara klick

start hjälp funkar ibland

Men använder jag Booster så hoppar den igång direkt typ. men startmotorn kan hacka till när man kör runt motorn, som att strömen försvinner?

Stänger jag av bilen efter den gått 30-40min, och sen vrider på nyckeln igen... "klick" i startmotorn!


så nu önskas tips på vad som kan va fel... jag funderar på jordfel?
kan det funka att jag drar en ny jordfläta från minus på batteriet direkt till motorn?

Den drar ochså tjuvström misstänker jag

http://ipocars.com/imgs/a/f/l/e/o/ford__granada_2_8i_gls_1978_5_lgw.jpg

Senast redigerat av Nystedt88 (31 januari 2014)

Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Godspeaker Specialist
31 januari 2014 · 1 187 Inlägg

Nystedt88 skrev:
Har ett nytt biltema batteri som ja köpte före jul....men kopplar jag på batteri laddare i ett dygn så säger de fortfarande bara klick

En mekaniker sa en gång "biltemabatteri? Varför sätter du inte dit 2 seriekopplade paprikor istället?". Bytte batteri och vips så fungerade den bilen igen. Biltemabatteriet var då ca 10 månader eller något.

Nystedt88 skrev:
start hjälp funkar ibland

hur menar du? startgas eller någon som puttar på eller extrabatteri eller.. ?

Nystedt88 skrev:
Men använder jag Booster så hoppar den igång direkt typ. men startmotorn kan hacka till när man kör runt motorn, som att strömen försvinner?

Och boostern sätter man väl på batteripolerna ?

Du, jag gissar att det fenomenala biltemabatteriet är klart för reklamationsdisken roll testa ett annat batteri innan du börjar peta med jordflätar och så vidare.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Nystedt88
31 januari 2014 · 411 Inlägg

har testat med andra batterier tidigare, men detta är ju bara ca 1 månad gammalt borde väll inte va kasst redan? vet att biltemas inte är dom bästa

Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Nystedt88
31 januari 2014 · 411 Inlägg

Godspeaker skrev:

Nystedt88 skrev:
Har ett nytt biltema batteri som ja köpte före jul....men kopplar jag på batteri laddare i ett dygn så säger de fortfarande bara klick

En mekaniker sa en gång "biltemabatteri? Varför sätter du inte dit 2 seriekopplade paprikor istället?". Bytte batteri och vips så fungerade den bilen igen. Biltemabatteriet var då ca 10 månader eller något.

Nystedt88 skrev:
start hjälp funkar ibland

hur menar du? startgas eller någon som puttar på eller extrabatteri eller.. ?

Nystedt88 skrev:
Men använder jag Booster så hoppar den igång direkt typ. men startmotorn kan hacka till när man kör runt motorn, som att strömen försvinner?

Och boostern sätter man väl på batteripolerna ?

Du, jag gissar att det fenomenala biltemabatteriet är klart för reklamationsdisken roll testa ett annat batteri innan du börjar peta med jordflätar och så vidare.

nepp har inte testat startgas, och det är automat så går inte rulla igång den

Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Volvo 240 "Hjördis" (1980)
xXSammy
31 januari 2014 · 6 578 Inlägg

Byt startmotor och köp ett ordentligt batteri.

De/Dem
valle22 Smidd i rostigt stål
31 januari 2014 · 933 Inlägg

kanske batteriet som du beskriver, men prova göra ett belastningsprov på det alt är att det är defekt
men är starttänd kontakten hel i tändningslåset så du inte har fel där? svårt att göra en diagnos här....

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Drönirettab
31 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Enklaste och snabbaste sättet att få reda på om batteriet är orsaken är att mäta spänningen med multimeter direkt på själva polerna (inte polskorna) när man vrider nyckeln i startläge. Så länge spänningen håller sig över tex 10 V så är det inte batterifel.

Om mätvärdet visar på bra spänning så kan du sedan fortsätta felsökningen med multimetern och slippa gissa en massa. smile

På bilden ser det ut som att batterikablarna sitter på en av de små skruvarna vid polskornas klammor, det är inte ett bra sätt att fästa batterikablarna enligt mig. Kontaktytan kan bli liten och med tanke på startmotorns strömförbrukning så uppstår lätt problem som jag ser det.

Senast redigerat av Drönirettab (31 januari 2014)

Nystedt88
31 januari 2014 · 411 Inlägg

Batteriet håller 13volt när jag försöker starta.. bilden är lånad :p

Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Volvo 240 "Hjördis" (1980)
freddy_82 Truckreparatör
31 januari 2014 · 221 Inlägg

Byt startmotorn.
Du kan även låta någon hålla nyckeln i startläget o sen gå ut och slå lite på startmotorn med en hammare. går den då runt så vet du att den är kass.

(troligen utslina kol i startmotorn och bränd kollektor på grund av det)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Expoze
1 februari 2014 · 2 024 Inlägg

Mät nere vid startmotorn samtidigt som någon försöker starta, sjunker spänningen där så har du problem med kablaget, sjunker det inte sär så är startmotorn kass.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Nystedt88
1 februari 2014 · 411 Inlägg

Expoze skrev:
Mät nere vid startmotorn samtidigt som någon försöker starta, sjunker spänningen där så har du problem med kablaget, sjunker det inte sär så är startmotorn kass.

Okej får testa det imorgon så får vi se smile har en startmotor till scorpio 2,9 och den bör väll passa? den är lite mindre har jag sett, hoppas den passar mot startkransen bara

Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Expoze
1 februari 2014 · 2 024 Inlägg

Den bör passa, det syns nog rätt tydligt om den inte gör det.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Nystedt88
1 februari 2014 · 411 Inlägg

Expoze skrev:
Den bör passa, det syns nog rätt tydligt om den inte gör det.

Ja jag skulle tro det

Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Volvo 240 "Hjördis" (1980)
SimonT Egen
1 februari 2014 · 277 Inlägg

Biltemas batterier är faktiskt bra, dessutom har de väldigt lång garanti, så om det nu mot förmodan är kasst så byt det.

Klickar det som att startmotorn kuggar över eller som att den inte ens snurrar?

Om det är
Alt 1
Byt startmotor, kuggar den över eller dyl då är det kuggkransen
Alt 2
Har Du ström på batteriet?
I så fall är det kablarna, testa dra en startkabel med jord till motorn, hjälper det är det flätan
Funkar det inte  så jorda startmotorn, funkar det så se till att få den jordad.
Är det inte jorden så prova en kabel till plus, hjälper det så byt pluskabeln.

Drönirettab
1 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Nystedt88 skrev:
Batteriet håller 13volt när jag försöker starta.. bilden är lånad :p

Vilken spänning visar det innan du vrider nyckeln i tändläge?

När nyckeln vrids i tändläge så borde det reducerade halvljuset tändas och då sjunker spänningen en del. Ett batteri som visar 13 V innan man vrider på tändningen ska i så fall få tydligt lägre spänning, dessutom sjunker spänningen ytterligare om startmotorns solenoid slår till (det klickande ljudet). Av den anledningen vill jag veta spänningen på batteripolerna innan du vrider på tändnyckeln. smile

När du gör mätningen så ska inte någon laddare eller starthjälp vara kopplad till batteriet, endast batteriet själv ska få jobba så att säga.

Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang