Död efter batteribyte

antond93
30 januari 2014 · 114 Inlägg

Igår startade inte bilen, det klickade när jag vred om nyckeln, vilket självklart indikerade på att batteriet var slut, vilket det var.
Så jag tog ur batteriet, och åkte och köpte ett nytt på 62amp medans gamla var på 65, när jag satte i det nya batteriet startade bilen som vanligt, tänkte inget mer på de utan det gick ju att starta den.
Sen idag när jag skulle bilprovningen "ironiskt nog" så gick startmotorn bara runt, men bilen startade inte, funkade bra igår men inte idag?, mycket svårt att tro att tändstift,tändkablar, bränsle osv, att det skulle vara problemet.
Skulle detta kunna tyda på nollning? Startspärr?
Volvo s70 glt -98 som har funkat felfritt o 2 år

Senast redigerat av antond93 (30 januari 2014)

Micoway
31 januari 2014 · 296 Inlägg

Kompisens Ford hade samma problem med startspärren.
Vi bogserade igång Forden. Det tog 200 meter men sedan
fungerade bilen helt normalt.

antond93
31 januari 2014 · 114 Inlägg

Har ställt in bilen i värmegarage och har köpt antennring så får prova det och se hur det går.

xeno95
31 januari 2014 · 735 Inlägg

Provat med reservnyckeln? ifall startspärren hoppat i

Volvo S70 "Greyline" (1999)
antond93
31 januari 2014 · 114 Inlägg

xeno95 skrev:
Provat med reservnyckeln? ifall startspärren hoppat i

Finns dessvärre ingen sad

Hur nollställer man startspärren på denna bil?

Senast redigerat av antond93 (31 januari 2014)

freddy_82 Truckreparatör
1 februari 2014 · 221 Inlägg

Varför tror du att det är starspärren?

kolla felkoder !

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
antond93
1 februari 2014 · 114 Inlägg

freddy_82 skrev:
Varför tror du att det är starspärren?

kolla felkoder !

Gick inte komma in med polarens felkodsläsare.

antond93
1 februari 2014 · 114 Inlägg

Problemet löst, bytte antennring idag, och nu startar den som vanligt.

Senast redigerat av antond93 (1 februari 2014)

TBergsten
1 februari 2014 · 996 Inlägg

Hur uppstod detta problem för dig...? Samt vart köpte du ny antennring? Min har plötsligt bara dött också!

Det jag har gjort är:

- Testat med nytt batteri
- Bytt alla stift
- Fräschat upp jordpunkter
- Testat med reservnyckel
- Skrapat kontaktytor på spridare
- Mätt ström på tändspolarna, 14v+ på alla
- Kollat över slangarna samt kontakter
- Bytt vevaxelgivare samt kamaxelgivare

Bilen får soppa och är även felsökt, visade dock ingen felkod.........

antond93
1 februari 2014 · 114 Inlägg

TBergsten skrev:
Hur uppstod detta problem för dig...? Samt vart köpte du ny antennring? Min har plötsligt bara dött också!

Det jag har gjort är:

- Testat med nytt batteri
- Bytt alla stift
- Fräschat upp jordpunkter
- Testat med reservnyckel
- Skrapat kontaktytor på spridare
- Mätt ström på tändspolarna, 14v+ på alla
- Kollat över slangarna samt kontakter
- Bytt vevaxelgivare samt kamaxelgivare

Bilen får soppa och är även felsökt, visade dock ingen felkod.........

Problemet står ju skriver där uppe?, jag skulle starta bilen en dag, och den "klickade" = batteriet var helslut, åkte och köpte nytt och bilen startade. Dagen efter skulle jag starta och startmotorn gick runt men bilen startade inte. Kunde ju vara massa olika fel, men pratade med en kollega som jobbat på Volvo och nämnde då antennringen, så startade i den änden och köpte en för 411kr på Volvo, och hade turen att det var felet.

Det antennringen gör är att den känner av nyckeln

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang