torpis
Forummoderator
5 februari 2014
· 10 572 Inlägg
JIMPA92 skrev:
Busgrabb skrev:
Marlboroman skrev:
Är fjädern för klen så orkar den inte hålla igen klaffen och då sjunker trycket.
Då pratar vi tryckklocka, det är en annan sak.
Då vill gärna veta var tryckklockan sitter på turbon isåfall....sitter bara en westgate som styr laddtrycket...och om westgaten e för klen då pallar inte den hålla laddet på högre varv så tappar han laddtryck.
M_Broberg skrev:
Busgrabb skrev:
Marlboroman skrev:
Är fjädern för klen så orkar den inte hålla igen klaffen och då sjunker trycket.
Då pratar vi tryckklocka, det är en annan sak.
hej!
nej
Du är okunnig
alternativt är du den drygaste jäveln på denna planeten och menar att eftersom han inte ordagrant sagt "wastegateklockan" så kan han mena själva wastegateventilen i avgashuset.
Så. okunnig eller douchebag.
Nej, det är ni två som är okunniga inte Busgrabb.
För att saker ska bli rätt måste vi hålla isär begreppen!
Wastegagen släpper ut avgaserna. Är denna för klen/för liten så kommer laddet skena eftersom den inte mäktar med att släppa ut tillräckligt med avgaser. Med så långt?
Laddtrycket styrs via en penumatisk luftbälg/tryckklocka som sitter i anslutning till wastegaten. Denna har en fjäder samt ingångar för tryckluft/vaccum. Den reglerar wastegateventilen, den är inte wastegaten. Hur denna styrs och fungerar är lite olika beroende på bilmodell. Det är ofta sant att det sitter en fjäder i den, men denna fjäder är sällan boven utan det är motorstyrenheten som helt enkelt inte är väl nog kalibrerad. Era chippare har helt enkelt inte bra koll nog för det skall funka bra. Detta kan bero på okunskap, tidsbrist eller att man skiter i det. Men det kan kvitta egentligen. Faktum kvarstår att hade man begärt 1bar laddtryck och styrningen funkat så hade den alltid givit dig 1 bar oavset vad du gör med resten av prylarna, förutsatt att det är tekniskt möjligt att få 1 bar just där du begär det.
Sen finns det ibland anledningar till varför man sänker laddtrycket på höga varv. Era små fjutturbos orkar inte leverera luft när motorn snurrar på för fort och då väljer man att backa laddtryck och gå på med mera tändning. Så chipparen ni precis nyss trodde var okompetent kanske medvetet gjort en väldigt smart val att sänka laddtrycket och gå på med mer tändning istället för att övervarva eran turbo.
just det, kallar någon nån för dryg jävel igen så åker ni ut