Uppgradera ic? Mer effekt eller placebo effekt? (Volvo 850R)

JimmyAndersson
2 februari 2014 · 1 679 Inlägg

Har en 850R med bsr steg3 chip, öppet aem filter, 3" från turbo med sportkat.
Undrar över om jag får märkbar skillnad med att skaffa en lite större/bättre intercooler eller om det blir mer av placebo effekt smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
JimmyAndersson
2 februari 2014 · 1 679 Inlägg

AudiFille skrev:

JimmyAndersson skrev:
Har en 850R med bsr steg3 chip, öppet aem filter, 3" från turbo med sportkat.
Undrar över om jag får märkbar skillnad med att skaffa en lite större/bättre intercooler eller om det blir mer av placebo effekt smile

Du kommer ju inte få några mer hästar precis, dock får du mer kylning vilket hjälper prestandamässigt, bättre kylning är ju alltid a och o.

Insugsluften blir ju lite kallare, men kommer jag märka av det i mina gasningar på motorvägen osv?

Volvo 244 "GLT" (1988)
djukk34
2 februari 2014 · 309 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Har en 850R med bsr steg3 chip, öppet aem filter, 3" från turbo med sportkat.
Undrar över om jag får märkbar skillnad med att skaffa en lite större/bättre intercooler eller om det blir mer av placebo effekt smile

Nej, dessutom är det väl redan Intercooler modell större på manuella R ?

JimmyAndersson
2 februari 2014 · 1 679 Inlägg

maaw skrev:

JimmyAndersson skrev:
Har en 850R med bsr steg3 chip, öppet aem filter, 3" från turbo med sportkat.
Undrar över om jag får märkbar skillnad med att skaffa en lite större/bättre intercooler eller om det blir mer av placebo effekt smile

Nej, dessutom är det väl redan Intercooler modell större på manuella R ?

Ska vara det iaf vad jag läst nånstans smile men inte helt hundra på det.
Vet inte vad skillnaden skulle vara mellan en vanlig turbo till en R smile
Vet iaf att på en turbo så är ic:n 40mm men cellpaketet ca 25-30mm med gavlar i plast.
Den jag har i min har också gavlar i plast men om cellpaketet skulle vara tjockare vettitusan smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
djukk34
2 februari 2014 · 309 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

maaw skrev:

JimmyAndersson skrev:
Har en 850R med bsr steg3 chip, öppet aem filter, 3" från turbo med sportkat.
Undrar över om jag får märkbar skillnad med att skaffa en lite större/bättre intercooler eller om det blir mer av placebo effekt smile

Nej, dessutom är det väl redan Intercooler modell större på manuella R ?

Ska vara det iaf vad jag läst nånstans smile men inte helt hundra på det.
Vet inte vad skillnaden skulle vara mellan en vanlig turbo till en R smile
Vet iaf att på en turbo så är ic:n 40mm men cellpaketet ca 25-30mm med gavlar i plast.
Den jag har i min har också gavlar i plast men om cellpaketet skulle vara tjockare vettitusan smile

Okej nä är inte så insatt i 800. Men har för mig att jag har läst eller hört nånstans att just dom Manuella 800 R ska ha lite mer roligt, bla större Intercooler. Men långt ifrån säker. Är dock ganska säker på att du inte lär behöva byta ut mot en större i vilket fall. Skulle bytt mjukvara istället om jag var du, en sån fin R förtjänar Autotech! wink

JimmyAndersson
2 februari 2014 · 1 679 Inlägg

maaw skrev:

JimmyAndersson skrev:

maaw skrev:

Nej, dessutom är det väl redan Intercooler modell större på manuella R ?

Ska vara det iaf vad jag läst nånstans smile men inte helt hundra på det.
Vet inte vad skillnaden skulle vara mellan en vanlig turbo till en R smile
Vet iaf att på en turbo så är ic:n 40mm men cellpaketet ca 25-30mm med gavlar i plast.
Den jag har i min har också gavlar i plast men om cellpaketet skulle vara tjockare vettitusan smile

Okej nä är inte så insatt i 800. Men har för mig att jag har läst eller hört nånstans att just dom Manuella 800 R ska ha lite mer roligt, bla större Intercooler. Men långt ifrån säker. Är dock ganska säker på att du inte lär behöva byta ut mot en större i vilket fall. Skulle bytt mjukvara istället om jag var du, en sån fin R förtjänar Autotech! wink

Får kanske strunta i IC:n då smile
Chippet satt i när jag köpte den,men är väldigt sugen på att stoppa ner en 18T och då blir det autotechs steg 4 programvara smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
djukk34
2 februari 2014 · 309 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

maaw skrev:

JimmyAndersson skrev:
Ska vara det iaf vad jag läst nånstans smile men inte helt hundra på det.
Vet inte vad skillnaden skulle vara mellan en vanlig turbo till en R smile
Vet iaf att på en turbo så är ic:n 40mm men cellpaketet ca 25-30mm med gavlar i plast.
Den jag har i min har också gavlar i plast men om cellpaketet skulle vara tjockare vettitusan smile

Okej nä är inte så insatt i 800. Men har för mig att jag har läst eller hört nånstans att just dom Manuella 800 R ska ha lite mer roligt, bla större Intercooler. Men långt ifrån säker. Är dock ganska säker på att du inte lär behöva byta ut mot en större i vilket fall. Skulle bytt mjukvara istället om jag var du, en sån fin R förtjänar Autotech! wink

Får kanske strunta i IC:n då smile
Chippet satt i när jag köpte den,men är väldigt sugen på att stoppa ner en 18T och då blir det autotechs steg 4 programvara smile

Kallare luft är alltid bra, men det är nog bara bilen som känner av vid steg3.
Ja i med Autotech mjukvara och montera tillbaka luftboxen så blir det skillnad smile

Senast redigerat av maaw (2 februari 2014)

Marlboroman
2 februari 2014 · 8 233 Inlägg

Skillnaden är väl att R'en ska ha en 2mm tjockare ic. Det är i teorin möjligt att ta ut 400hk med original ic, men det finns bättre alternativ. Gavlarna i plast kan lossna eller börja läka under laddtryck och flödet igenom är inte det bästa. Så skillnad kommer du att märka. Den kommer svara lite bättre och den kommer inte tappa orken lika fort.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Busgrabb Rejsa ?
2 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Det kommer ge pulver med ny IC + att den kommer orka lite mera på toppen utan att mattas av då den kyler bättre med en eftermarknads IC i alu.
Jag halverade min insugstemp på min S60 genom att montera en nya IC så visst fan gör det skillnad.
Jag skulle höfta på 10 Hk+ i bromsbänk om du testar.
Känns väl inte jättemycket i verkligheten men du borde märka skillnad.

Sen som Marlboroman säger så är original galvar i plast och dom är inte allt för svåra att trycka sönder med lite laddtryck.

Autotech
BMW 335D (2008)
djukk34
2 februari 2014 · 309 Inlägg

Busgrabb skrev:
Det kommer ge pulver med ny IC + att den kommer orka lite mera på toppen utan att mattas av då den kyler bättre med en eftermarknads IC i alu.
Jag halverade min insugstemp på min S60 genom att montera en nya IC så visst fan gör det skillnad.
Jag skulle höfta på 10 Hk+ i bromsbänk om du testar.
Känns väl inte jättemycket i verkligheten men du borde märka skillnad.

Sen som Marlboroman säger så är original galvar i plast och dom är inte allt för svåra att trycka sönder med lite laddtryck.

Autotech byter väl inte ens Intercooler vid Steg 4 ? Skulle det ge han 10hk vid steg 3 låter optimistiskt, då ska den ju ha svårt att andas innan.

Norman88
2 februari 2014 · 55 Inlägg

Har man möjlighet att byta IC till en bättre så gör det. Som Busgrabb säger så sänker man insugstempen. Vilket har en massa fördelar. Sen avgör programvaran om man kan utnyttja exakt alla fördelar eller ej. Men ser inget negativt alls i det.
Störst skillnad kommer du märka vid långa gasglada repor och vid väldigt hög temperatur i luften.

Xoff Volvo tönt... =)
2 februari 2014 · 2 344 Inlägg

Jag tror inte jag märkte någon skillnad alls, inte mycket iaf... men lite gör det speciellt ifall man köper kitet för att vända rören samtidigt...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
JimmyAndersson
2 februari 2014 · 1 679 Inlägg

Xoff skrev:
Jag tror inte jag märkte någon skillnad alls, inte mycket iaf... men lite gör det speciellt ifall man köper kitet för att vända rören samtidigt...

Till en start så kommer orginal rördragning om jag köper ny IC smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Marlboroman
2 februari 2014 · 8 233 Inlägg

maaw skrev:
Autotech byter väl inte ens Intercooler vid Steg 4 ? Skulle det ge han 10hk vid steg 3 låter optimistiskt, då ska den ju ha svårt att andas innan.

Inte nu nå längre, men annan ic har ingått i steg 4 förr vill jag minnas. Men å andra sidan är det några saker till som bromsar effekten som inte heller byts i deras steg. Och då många kör med små turbos som får jobba hårt så sticker insugstemperaturen fort iväg uppåt med effektförlust som följd. Och att få ut 10hk extra kräver "bara" 12-15 grader lägre insugtemp om man räknar grovt. Och det är inga omöjliga siffror att nå.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Busgrabb Rejsa ?
2 februari 2014 · 2 959 Inlägg

Marlboroman skrev:

maaw skrev:
Autotech byter väl inte ens Intercooler vid Steg 4 ? Skulle det ge han 10hk vid steg 3 låter optimistiskt, då ska den ju ha svårt att andas innan.

Inte nu nå längre, men annan ic har ingått i steg 4 förr vill jag minnas. Men å andra sidan är det några saker till som bromsar effekten som inte heller byts i deras steg. Och då många kör med små turbos som får jobba hårt så sticker insugstemperaturen fort iväg uppåt med effektförlust som följd. Och att få ut 10hk extra kräver "bara" 12-15 grader lägre insugtemp om man räknar grovt. Och det är inga omöjliga siffror att nå.

Den skillnaden kommer man får i temp, jag sänkte min mer än så har jag för mig med aluminium eftermarknads modellanpassad intercooler jämfört med original.

Autotech
BMW 335D (2008)
torpis Forummoderator
2 februari 2014 · 10 572 Inlägg

AudiFille skrev:
Du kommer ju inte få några mer hästar precis, dock får du mer kylning vilket hjälper prestandamässigt, bättre kylning är ju alltid a och o.

Härlig mening smile

Toppeffekt är ingenting, att behålla det lilla man har är viktigt och det gör en intercooler. Byte från uppgraderad aluminium till frontmatad på en S40 T4 sänkte insugstempen från 70grader till 32grader.

och på motorvägen kan det spela kvitta, det är i stan det behövs när det går sakta!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Drunk A.Sörman
2 februari 2014 · 1 299 Inlägg

En stekhet sommardag så är det jäkligt gott med större ic helt klart! smile

Även alla andra dagar självklart! big_smile

Senast redigerat av Drunk (2 februari 2014)

Busgrabb Rejsa ?
2 februari 2014 · 2 959 Inlägg

torpis skrev:

AudiFille skrev:
Du kommer ju inte få några mer hästar precis, dock får du mer kylning vilket hjälper prestandamässigt, bättre kylning är ju alltid a och o.

Härlig mening smile

Toppeffekt är ingenting, att behålla det lilla man har är viktigt och det gör en intercooler. Byte från uppgraderad aluminium till frontmatad på en S40 T4 sänkte insugstempen från 70grader till 32grader.

och på motorvägen kan det spela kvitta, det är i stan det behövs när det går sakta!

Tänkte på det innan med smile

Autotech
BMW 335D (2008)
myran Foto/Bilnörd
2 februari 2014 · 1 541 Inlägg

När jag körde min mazda i bänken under "stress-test" för att veta att det inte spikar vid heatsoak/överhettad motor tappa jag nästan 25hk vid 70-75c insugstemp kontra 30-35c vid en vanlig repa..  effekten på motorn låg runt 300 sträcket.

Vid hård belastning under längre tid blir lätt en original IC "överhettad" och du tappar effekt. Med en bättre IC kan du helt enkelt köra hårt under längre tid utan att tappa effekt..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
JimmyAndersson
2 februari 2014 · 1 679 Inlägg

På en 850 så sitter den ju typ frontmatad smile
Har ju bara Ac kylen före smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang