Seth
9 februari 2014
· 3 354 Inlägg
Bluffen: Så mycket sämre är nya miljöbränslet
Eventuellt bättre för miljön, men garanterat sämre för bilisterna. Det nya E10 bränslet som snart kommer finnas på bensinmacken är en bluff. Det skriver Whatcar? efter genomgående tester.
Senast den 1 maj 2015 ska det nya bränslet E10 finnas på svenska bensinmackar. Det har regeringen beslutat. Skälet som anges är att det är bättre för miljön och ett måste för att målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 ska uppnås.
Enligt tidiga rapporter ska den högre inblandningen av etanol i E10 göra att utsläppet av växthusgaser minskar med 60 procent. Men stämmer verkligen det?
Nya tester avslöjar stora skillnader
Etanol innehåller ungefär 30 procent mindre energi än bensin/diesel – och en övergång till E10 kan mycket väl påverka bränsleförbrukningen negativt. Vid införseln av bränsletypen i Tyskland och Finland så har många bilister rapporterat om högre förbrukning och ökade driftskostnader.
I Storbritannien är E10 på väg att introduceras. För att se hur det skulle påverka brittiska motorister så har tidningen Whatcar? gjort verkliga tester med den högre etanolinblandningen. Genomgående för samtliga bilar var att bränsleförbrukningen ökade och Whatcar beskriver resultatet som chockerande.
Deras tester visar att bränsleeffektiviteten försämras avsevärt mycket mer än vad experter tidigare påstått. Särskilt påverkades bilar med mindre motorer.
Testerna går stick i stäv med vad miljöivrare och beslutsfattare påstått. Därför uppmanar nu Whatcar? att flera verklighetsförankrade utredningar görs innan man marknadsintroducerar E10.
Bilarna i Whatcars? test
Siffrorna nedan visar skillnaden mellan nya E10 och hur bilen presterar med bensin helt utan etanolinblandning.
Mini Paceman – 1,6-liters fyrcylindrig turboladdad motor
Förbrukningen ökade från 0,6 till 0,63 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med en procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 5,9 procent
Toyota Prius+ – 1,8-liters bensinelektrisk hybrid
Förbrukningen ökade från 0,41 till 0,45 liter/mil'
Koldioxidutsläppet ökade med 1,7 procent.
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 6,4 procent
Hyundai i30 – 1,4-liters fyrcylindrig motor
Förbrukningen ökade från 0,6 till 0,65 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med 5,7 procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 9,8 procent
Dacia Sandero – 0,9-liters trecylindrig turboladdad motor
Förbrukningen ökade från 0,43 till 0,5 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med 7,3 procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 11,3 procent
Läs mer om Whatcars? undersökningar här.
Foto: Statoil OBS bilden är manipulerad
Felix Björklund
redaktoren@bytbil.com
http://bytbil.com/nyheter/3v5hvkyg?xtor=AD-500-[bytbil]-[tf_Miljobluffen_E10_1401]-[integration]-[aftonbladet]-[Nyheter]-[14001]
Vad jag kan läsa så ökar de ämnena man vill få ner via införandet av etanol.
Känns då som miljönissarna skjuter sig själva i fötterna.
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra