"Bluffen: Så mycket sämre är nya miljöbränslet" Artikel från Bytbil.com. vad tycker ni?

Seth
9 februari 2014 · 3 354 Inlägg

Bluffen: Så mycket sämre är nya miljöbränslet
Eventuellt bättre för miljön, men garanterat sämre för bilisterna. Det nya E10 bränslet som snart kommer finnas på bensinmacken är en bluff. Det skriver Whatcar? efter genomgående tester.

Senast den 1 maj 2015 ska det nya bränslet E10 finnas på svenska bensinmackar. Det har regeringen beslutat. Skälet som anges är att det är bättre för miljön och ett måste för att målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 ska uppnås.
Enligt tidiga rapporter ska den högre inblandningen av etanol i E10 göra att utsläppet av växthusgaser minskar med 60 procent. Men stämmer verkligen det?

Nya tester avslöjar stora skillnader
Etanol innehåller ungefär 30 procent mindre energi än bensin/diesel – och en övergång till E10 kan mycket väl påverka bränsleförbrukningen negativt. Vid införseln av bränsletypen i Tyskland och Finland så har många bilister rapporterat om högre förbrukning och ökade driftskostnader.

I Storbritannien är E10 på väg att introduceras. För att se hur det skulle påverka brittiska motorister så har tidningen Whatcar? gjort verkliga tester med den högre etanolinblandningen. Genomgående för samtliga bilar var att bränsleförbrukningen ökade och Whatcar beskriver resultatet som chockerande.
Deras tester visar att bränsleeffektiviteten försämras avsevärt mycket mer än vad experter tidigare påstått. Särskilt påverkades bilar med mindre motorer.

Testerna går stick i stäv med vad miljöivrare och beslutsfattare påstått. Därför uppmanar nu Whatcar? att flera verklighetsförankrade utredningar görs innan man marknadsintroducerar E10.

Bilarna i Whatcars? test
Siffrorna nedan visar skillnaden mellan nya E10 och hur bilen presterar med bensin helt utan etanolinblandning.

Mini Paceman – 1,6-liters fyrcylindrig turboladdad motor
Förbrukningen ökade från 0,6 till 0,63 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med en procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 5,9 procent

Toyota Prius+ – 1,8-liters bensinelektrisk hybrid
Förbrukningen ökade från 0,41 till 0,45 liter/mil'
Koldioxidutsläppet ökade med 1,7 procent.
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 6,4 procent

Hyundai i30 – 1,4-liters fyrcylindrig motor
Förbrukningen ökade från 0,6 till 0,65 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med 5,7 procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 9,8 procent

Dacia Sandero – 0,9-liters trecylindrig turboladdad motor
Förbrukningen ökade från 0,43 till 0,5 liter/mil
Koldioxidutsläppet ökade med 7,3 procent
Försämringen i bränsleeffektivitet var: 11,3 procent

Läs mer om Whatcars? undersökningar här.

Foto: Statoil OBS bilden är manipulerad
Felix Björklund
redaktoren@bytbil.com

http://bytbil.com/nyheter/3v5hvkyg?xtor=AD-500-[bytbil]-[tf_Miljobluffen_E10_1401]-[integration]-[aftonbladet]-[Nyheter]-[14001]

Vad jag kan läsa så ökar de ämnena man vill få ner via införandet av etanol.
Känns då som miljönissarna skjuter sig själva i fötterna.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Oggejay
9 februari 2014 · 139 Inlägg

politiker skiter i miljön... pengar styr.
Det är nog helt enkelt så att etanol tillverkare mutat/betalat eu-slashasarna, för att framtvinga en lag som gör så att folk måste köpa produkten helt enkelt .

simlar
9 februari 2014 · 5 534 Inlägg

Ja men nu är det ju såhär att etanol innehåller 30% mindre energi per liter än bensin. Blandar man då in 10% etanol i bensinen (som E10-bränslet innebär) så kommer bilen drar mer bränsle/mil och då även släppa ut mer koldioxid.

MEN det släpper ut mindre fossil koldioxid som är vad som eftersträvas.
Etanol är ett förnybart bränsle som endast släpper tillbaka koldioxiden som redan finns i ekosystemet medan bensin som är en råolje-produkt släpper ut koldioxid som inte längre ingår i ekosystemet vilket bidrar till växthuseffekten (om man ska tro på forskarna).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hilmer
9 februari 2014 · 1 789 Inlägg

Vi har ju redan 5% inblandning idag, ärligt talat tror jag inte det gör så stor skillnad vare sig när det gäller miljö eller förbrukning.

Andromeda Rumpmas
9 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Jag förstår ärligt talat inte vad sensationen i artikeln skulle vara?

Det är sedan minst hundra år känt att energiinnehållet i etanol är ca 30% lägre än i bensin. Det har ingen, vare sig bilentusiast eller miljötaliban hymlat om. Inte heller att förbrukningen naturligtvis ökar i motsvarande grad. En ökning från 5 till 10 % etanolinblandning ökar i teorin förbrukningen 1,5%, men det kan variera beroende på hur pass bra en viss motor klarar den omställningen till högre andel av ett bränsle den inte är utvecklad för.

Det man kan ha invändningar emot är att förbrukningen faktiskt tillåts att öka utan att miljötalibanera ser det som en nackdel då allt etanolbränsle anses "klimatneutralt" då det är växtbaserat och anses ha bundit koldioxid från atmosfären utan att ha haft någon negativ miljöpåverkan under beredning av odlingsmark, odling, raffinering och transporter. Vilket givetvis är bullshit, men inte vad artikeln handlar om. Man försöker helt enkelt göra en sensation om något ingen förnekat.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang