3597
Sök

Amazon roadster/ kortning av chassi/kaross och cab bygge av ändrat fordon blir det om byggt lr ammatörbygge

93 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
har blivit erbjuden att köpa en 4 dörrars amazon som har fåt motor och låda byt till en b21a med automat som jag

tänkte bygga en kort rodster på med förlängda & bakhängda dörrar å undrar följande blir det ombygt

lr amatör byggt fordon och är det möjligt att söka dispans (vart gör man det i sånna fall) om det blir amatörbyggt

så man får det som ombyggt fordon efter som om man kabbar så blir det ombyggt och karossen blir ju även mer

vrid styv om man kortar den ser inte igentligen vart problemet är i sånna fall tack sam för säriösa svar och tips

8 267 Inlägg
12 februari 2014
Med utbytt motor + låda och ombyggnationen av karossen så faller den över i kategorin amatörbyggt fordon med allt vad det innebär. Lite förenklat så kan man säga att man antingen röra drivlinan eller karossen om man vill kunna typa som ombyggt. Men bygger man om till cab och ändrar drivlinan blir det amatörbyggt.

93 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
där har du fel marlboroman vet att det går att söka dispans iaf och jag har haft en duett som motor och låda var ut byt till b20 och automat och den var det grönt ljus att byta karossen på för det du talar om är gamla regler skulle nog gärna ringa min lokala sfro besiktnings man om det här men det jag vill veta vart man söker dispans inget annat

8 267 Inlägg
12 februari 2014
Säker på att samma regler gäller för bilar utan ram? För i reglerna så talar man även om bärande struktur, vilket gör att byte av kaross på bil med ram har fallit lite emellan stolarna medans att göra cab av en bil med självbärande kaross har lett till omtypning. Nu kan det även ha kommit nya regler förstås även där.

93 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
vad jag menar är att ändrat fordon får man bygga om men det jag undrar är om jag får göra det där med dörrarna

samt korta karosen vid ett cab bygge och vart man söker dispans helenkelt

Sök