Höga avgasvärden saab 9-3 vill ej gå ner

krelliks
11 februari 2014 · 5 Inlägg

Hej söker hjälp nu när jag inte kan få ner avgasvärderna!

bilen är en saab 9-3 01
b205E
nya karossen

jag har Bosh gröna r spridare, 2,5" tryckrör från ic till spjälhus

turbon ombyggd till 6" avgashus, sportluftfilter, tagit bort bakre ljuddämpare, chippad, bytt vevhusventilations slangar

första besiktningen fick jag jätte höga värden körde med ren 98 bensin
detta gjorde jag innan första besiktningen
bensinpump
lmm är hel och fungerande testat
olja och filter bytt
nya tändstift


co 9,9(0,5)        hc          516(100)
2500 9,9(0,3)    lambda   0,71(0.97-1.03)


efter detta bytte jag följande

termostat
tempgivare
tändstift
nytt luft filter
bytte slang från lmm till tryckrör
kollat så att det inte är läcker in tjuvluft från luftfilter till spjälhus även vid spridarna med startgas

kollat lambda värderna
med bcpr7es-11

           på tomgång   efter hård körning 

lamda 1    0,830                0,865

lamda 2     0,925                  0,855
gick lite ojämd

med bkr6evx lånad av kompis beställt hem bkr7eix-11

           på tomgång   efter hård körning 

lambda 1   0,890                 0,890

lambda 2   0,910                  0,900
gick rent med dessa


cylinder 4 brände ok men resterande stiften blev sotiga
datorn varnar även för fet blandning bank 1(släcker så kan jag rulla olika långt innan den tänds igen)
och jag har fått några miss tändningar på cylinder 4

nästa besiktning fick jag bättre värden men fortfarande skyhöga

även på denna körde jag med ren 98 bensin

co 7,4(0,5)       hc         139(100)
2500 7,1(0,3)   lambda  0,80(0,97-1,03)

alla värden har gått åt rätt håll men jag vet ej hur jag skall fortsätta med att få ner värderna

jag har försökt kolla ifall om avgasröret läcker men inte kunnat kolla etta noga skall göras igen
men då lät det inte som det läkte kanske är avgasstrumpan ifrån grenröret lite kast men det är efter lambda 1.

skall även komp testa den så snabbt jag får tid och kolla över hur det ser ut i vevhusventilationskåpan

Saab 9-3 "corey" (2001)
C-Magnusson
12 februari 2014 · 125 Inlägg

Kör i lite sprit/etanol i tanken, byt stift samt tändkasset

Volvo V70N 2.4D Classic "Familjebilen" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2014 · 13 757 Inlägg

inte direkt konstigt att värdena är höga...lägg energien på att hitta varför den får så mycket soppa.
antingen får den för lite luft förhållande till vad den tror

eller så får den för mycket soppa.
lär jhu stinka soppa den stackarn.

när lambda värdet är rätt så byt olja så borde värdena vara bra.
lär vara jävligt mycket soppa i oljan.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
kwansa Hmm, vet inte?
12 februari 2014 · 1 775 Inlägg

Är programvaran optimerad för R-spridarna?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
krelliks
12 februari 2014 · 5 Inlägg

C-Magnusson skrev:
Kör i lite sprit/etanol i tanken, byt stift samt tändkasset

kan byta tändkasset och prova och kommer att köra med etanol men vill att väderna skall vara bra utan att behöva göra det, men tror fortfarande inte att det kommer att sänka värderna så mycket som behövs

Growe skrev:
eller så får den för mycket soppa.
lär jhu stinka soppa den stackarn.

när lambda värdet är rätt så byt olja så borde värdena vara bra.
lär vara jävligt mycket soppa i oljan.

oljan är bytt för ca 100 mil , det stinker ingen soppa i cupen eller i avgaserna oljan stinker inte heller soppa
vad skall lambda värdet ligga på när det är normalt?


Är programvaran optimerad för R-spridarna?

det skall vara så optimalt som det går med programvaran för r-spridarna
men kan hända att dom är lite högt ställda och måste sänkas

innan jag fick chippat den så fungerade den inte alls och nu går den som en klocka.

Senast redigerat av krelliks (12 februari 2014)

Saab 9-3 "corey" (2001)
Mr_Yellow
12 februari 2014 · 184 Inlägg

Lambdan ska ligga på 1.0 för optimal blandning, motorn får för mycket soppa. I ditt fall skulle jag bytta till original spridare och chip , besikta och sen byt tillbaks. Annars får du mappa om motorn med de större spridarna.....

Så länge du har lambda värdet under 1.0 så är kommer alla andra värden också vara fel då de styrs av soppa/luft blandningen. Börja med att få ordning på det först!

Se även över bränletrycket ifall du har ändrat soppa trycket.....

Senast redigerat av Mr_Yellow (12 februari 2014)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2014 · 13 757 Inlägg

Mr_Yellow skrev:
Lambdan ska ligga på 1.0 för optimal blandning, motorn får för mycket soppa. I ditt fall skulle jag bytta till original spridare och chip , besikta och sen byt tillbaks. Annars får du mappa om motorn med de större spridarna.....

Så länge du har lambda värdet under 1.0 så är kommer alla andra värden också vara fel då de styrs av soppa/luft blandningen. Börja med att få ordning på det först!

Se även över bränletrycket ifall du har ändrat soppa trycket.....

programvaran kan han kasta åt h-vete för den lär vara skapligt kass..

bara att stoppa i orginal grejerna bes och åka till någon som vet vad dom gör och inte hålla på och förstöra bilen.

motorn mår säkert skitbra av att ha den mängden bränsle eller inte för dom är så stabila redan från början.

dom bilarna jag grejat som haft så låga lambdavärden har gått surt som f-n och sköljt ner bensin i oljan smile
bensin smörjer skitbra ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krelliks
12 februari 2014 · 5 Inlägg

Problemet med 01 är att den tar inte emot programmering via obd uttaget och måste därför montera ner den och koppla in separat med lösa kablar. Jag fick ett program som gjorde att den startade och gick innan dess ville den inte starta. Och när det inte går att programmera bilen via obd uttaget så kan man man ej ändra och fixa det optimalt som man vill. Men får nog bli så att jag får mappa om den.

Saab 9-3 "corey" (2001)
rcy
12 februari 2014 · 1 705 Inlägg

Var har du fått programmet ifrån?
Är ju rätt uppenbart att den som mappat din bil inte har full koll på vad han håller på med.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
krelliks
12 februari 2014 · 5 Inlägg

rcy skrev:
Var har du fått programmet ifrån?
Är ju rätt uppenbart att den som mappat din bil inte har full koll på vad han håller på med.

jag kan säga så här mycket att "kalle anka" som jobbar för "kalle ankas trim AB"
och som gjort massa kurser på dessa olika system utomlands och utvecklat egna program till vissa bilar har gjort detta på min bil

det som är problemet är att datorn inte ville programmeras om lätt.

han kan ställa ner värderna ganska lätt men, det som gjordes var att han var tvungen att ha med boxen hem och ändra allt där så ställd han in det så den skulle gå så bra som möjligt vilket gjorde att det gick inte att testa när han programerade om datorn

då bilen inte rullade alls men det blev för höga spridar inställningar värkar det som nu i efteråt, och jag behövde ha bilen dagen efter att datorn kom tillbaka, men får antagligen åka ut till han och testa ett antal gånger tills vi får det rätt nu istället, detta pga att obd programmering inte är möjligt

jag ville kolla först bara ifall om det skulle kunna bero på något annat så om programmering skulle vara sista utvägen men jag kommer att göra det då det ser ut som att det behövs,

Senast redigerat av krelliks (12 februari 2014)

Saab 9-3 "corey" (2001)
kwansa Hmm, vet inte?
12 februari 2014 · 1 775 Inlägg

Jag skulle åka tillbaka och se över programvaran, är det biopower program?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
krelliks
13 februari 2014 · 5 Inlägg

kwansa skrev:
Jag skulle åka tillbaka och se över programvaran, är det biopower program?

det vet jag inte faktiskt

har pratat med han och det han kan tänka sig är att funktionen som ändrar och ställer in lambda värderna har avaktiverat sig själv på något sätt vilket gör att den inte rättar till det som den borde göra med bränsle insprutningen så det blir rätt. den funktionen kan ändra väldigt mycket med spridarna och bränslet för att få värderna bra vilket den inte har gjort nu

men skall ändra det så det fungerar bra så då tror jag att allt kommer att lösa sig med det.
sedan blir det att testa co så dom är okej innan jag åker och besiktar.

Saab 9-3 "corey" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang