3861
Sök

Hög tomgång när bilen är i rullning - 940 ltt

2 350 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
Det är alltså en 940 ltt -96 (B230FK) som det gäller.

När bilen är i rullning (oavsett hastighet) och man frikopplar så ligger tomgången runt 1600 varv. Så fort bilen har stannat så sjunker den dit där den ska vara, runt 800-900. Någon gång har den stannat vid 1100 ett litet tag, men sjunkit ner till där den ska vara efteråt. Detta händer bara ibland ska jag tillägga, oftast efter att man har kört lite hårdare (läs motorvägskörning ett tag, inte lekning). När det händer reagerar bilen även mer på om man släpper gasen, släpper upp kopplingen efter växling etc. Den "hugger" mer än den brukar, och det känns som att den saktar ner mer än vad den brukar om man motorbromsar.
Bilen har även lite ojämn tomgång vid kallstart, i 5-10 sek, sedan fungerar den som vanligt.

Jag bytte LMM för någon månad sedan, problemet med ojämn gång vid kallstart blev mycket bättre, men inte helt bra. Jag plockade den nya LMM:en från en annan ltt, men efter en noggrannare koll visade det sig att den hade ett annat nummer.

Jag är ingen mekaniker, men tycker om att meka med bilar, så jag försöker lära mig så mycket jag kan. :p Har sökt runt efter en lösning på detta, men har inte hittat något. Någon som har något tips på vad som kan orsaka detta?

1 562 Inlägg
15 februari 2014
Jag tror inte ditt gasspjäll mår så bra, testa att rengöra det och justera det så spjällkontakten klickar. Rengör och smörj även upp tomgångsmotorn med WD40 eller liknande. Undersök även vakumslangarna och packningarna vid insuget.

Sök