Audi 80 klonkar vid sväng och vid gaspådrag?

Ytrewq
13 februari 2014 · 143 Inlägg

Hej jag har en Audi 80 1.8s och idag märkte jag att det klonkar när man svänger åt båda hållen, men bara på höger sida, sen så hackar bilen när man kör i snö och gasar lite.. ( ca 1 dm snö ) när den hackar så låter det även från höger fram och hela bilen som skakar.. Drivknut?

kan tillägga att jag inte hört något ljud när jag gasar på asfalt.


Tacksam för svar!

Ytrewq
13 februari 2014 · 143 Inlägg

Ingen som har några idéer? hmm

Lillkanto Inbiten Volvonörd
13 februari 2014 · 799 Inlägg

Låter som drivknutarna... prova att svänga fullt åt båda håll och åka framåt och bakåt och lyssna och gör detta på asfalt.  Har du kollat damaskerna så inte knutarna är fulla med smuts?

Senast redigerat av Lillkanto (13 februari 2014)

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Ytrewq
13 februari 2014 · 143 Inlägg

Lillkanto skrev:
Låter som drivknutarna... prova att svänga fullt åt båda håll och åka framåt och bakåt och lyssna och gör detta på asfalt.  Har du kollat damaskerna så inte knutarna är fulla med smuts?

Tänkte kolla det i morgon.. Nu när jag tänker på att svänga med fullt rattutslag så har jag märkt att tomgången sjunker cirka 100varv/min när man svänger åt båda hållen fullt ut, är det normalt? sen låter det lite knepigt..

Lillkanto Inbiten Volvonörd
13 februari 2014 · 799 Inlägg

Om du har servo så är det normalt iaf smile jag brukar ge fan i o hålla stumt mot styrstoppet på servostyrda bilar, har fått för mej att de e dåligt för servon.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Ytrewq
13 februari 2014 · 143 Inlägg

Lillkanto skrev:
Om du har servo så är det normalt iaf smile jag brukar ge fan i o hålla stumt mot styrstoppet på servostyrda bilar, har fått för mej att de e dåligt för servon.

Ja det är styrservo, okej skönt att höra smile När man byter drivknut, är det lika bra att byta hjulnav då också?

Har läst lite och vissa säger någonting om fjäderbenet?:o

Tack för dina svar:)

Lillkanto Inbiten Volvonörd
13 februari 2014 · 799 Inlägg

Vet inte riktigt hur audin är byggd men byter du knuten är det den och damasken som är viktiga, om inte hjulnaven/lagren är slitna då förstås!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Ytrewq
13 februari 2014 · 143 Inlägg

Lillkanto skrev:
Vet inte riktigt hur audin är byggd men byter du knuten är det den och damasken som är viktiga, om inte hjulnaven/lagren är slitna då förstås!

Okej, men det är nog knuten som krånglar då? så jag inte köper saker som är hel smile

jaka54
14 februari 2014 · 5 734 Inlägg

Hej!
Du säger att det "klonkar" när du svänger men att ljudet bara kommer från höger sida...
Har du kollat att inte fjädern är av?

Lillkanto Inbiten Volvonörd
15 februari 2014 · 799 Inlägg

Audi8 skrev:

Lillkanto skrev:
Vet inte riktigt hur audin är byggd men byter du knuten är det den och damasken som är viktiga, om inte hjulnaven/lagren är slitna då förstås!

Okej, men det är nog knuten som krånglar då? så jag inte köper saker som är hel smile

Som sagt kolla hur det låter och hissa även upp bilen och titta vad som e knas.
Sen kan du börja fundera på o handla reservdelar!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
jaka54
15 februari 2014 · 5 734 Inlägg

Hej!
Drivknutar brukar inte "klonka" så det är mer troligt att det en fjäder som gått av! -Då "klonkar" det nämligen när man svänger (belastar fjädern). Har bytt framfjäderar på min Audi 100 Avant 2,0E -89 vid tre tillfällen, senast i somras.

Ytrewq
16 februari 2014 · 143 Inlägg

Har nu hållit på med bilen i helgen. Fjädrarna var hela och såg bra ut, höger drivknut saknade fett helt så fyllde på fullt där.. den glappade även lite, men inte tillräckligt för att det ska ge något att köpa en ny och byta. Har nu kört 5 mil och felet verkar vara borta!smile

Dock så har jag märkt att bilen vibrerar, skakar lite när man kommer upp vid 90-100, vad kan det bero på? Har 3 bar i alla däck..

Kan även tillägga att det är någon av alla 10 bussningar på framvagnen som är slut, då det låter i framvagnen i gupp, tydligen ett vanligt fel på dessa bilar..

Mvh

hoshyar
16 februari 2014 · 49 Inlägg

Hej.
Har du kollat upp dina fjäderbenslagringar? har du nytt fjäder eller något liknande ? för vissa bilar monterar man fjädern fel så kan det bli klonkningar för att dem träffar på chassit.svårt att förklara men jag tror nog på lagringarna annars knutarna.

Ford Focus RS "420hk Frozen White" (2010)
Ytrewq
16 februari 2014 · 143 Inlägg

hoshyar skrev:
Hej.
Har du kollat upp dina fjäderbenslagringar? har du nytt fjäder eller något liknande ? för vissa bilar monterar man fjädern fel så kan det bli klonkningar för att dem träffar på chassit.svårt att förklara men jag tror nog på lagringarna annars knutarna.

Fjäderbenet och lagret etc ser bra ut, det var inget fett i högra drivknuten, fyllde på och nu verkar felet vara borta!

Dock så vibrerar, skakar bilen lite vid 90-100km/h, hjullager känns bra..

hoshyar
16 februari 2014 · 49 Inlägg

balansera dina däck så  annars är det drivknuten som har tagit skada:(

Ford Focus RS "420hk Frozen White" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang