5225
Sök

Byte av topp på en b230

7 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#1
hej
lämnade in min volvo 240 gl för att byta topp till en 531 med vx3 kam  för att få lite mer drag i den men den går precis som innan är det någon som vet felet
Med vänlig hälsning. okunnig


Forummoderator
26 548 Inlägg
17 oktober 2013
#2
Jag vet inte vad du hade förväntat dig, men skillnaden torde bli knappt kännbar om du bara bytt topp och kam..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

762 Inlägg
17 oktober 2013
#3
Det ger ingen speciellt stor effektökning, en B230FB (B230 med 531 topp och VX3 kam) har ca 136 HK. Jag antar att du hade en standard B230F i innan och de har 116 HK som standard. Så du bör teoretiskt ha haft en ökning på 20 hästar.

Det är ingen extrem effektökning på något vis, men man bör märka lite skillnad  smile


498 Inlägg
17 oktober 2013
#4
Jag bytte till 531 och V-kam på min 240 när toppen gick på den.. Det var ingen större skillnad tyvärr.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

7 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#5
ja precis men jag märker ingen skillnad något borde man väl märka kanske är fel kam? byta spridare?


762 Inlägg
17 oktober 2013
#6
Det är inte säkert att något är fel, men vet du hur skicket på toppen var innan du satte in den?


498 Inlägg
17 oktober 2013
#7

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

3 292 Inlägg
17 oktober 2013
#8
aziani69 skrev:
hej
lämnade in min volvo 240 gl för att byta topp till en 531 med vx3 kam  för att få lite mer drag i den men den går precis som innan är det någon som vet felet
Med vänlig hälsning. okunnig

Det är ingen större skillnad tyvärr.. MEN du kan skicka in toppen på mirafräsning och sätta i större ventiler i den och hårdare fjädrar, ventilerna jag har i min 531 är 38/46, passa på att plana den lite åxå, man kan räkna ut hur mycket som ska planas innan man gör det så man vet att det blir rätt. Noterade aldrig om du har insprutning eller ej, men extraktor grenrör och weber förgasare eller MC brygga med rätt bestyckning så borde du kunna skrämma upp den i runt 180-200 hästar, men tänk på att det kommer bli dyrt. Bara mira fräsningen lär gå på ett par tusen och planing 600:- och ventilerna och fjädrarna runt 2000:- 

Min topp blev svindyr innan den blev färdig, men det blev bra kan jag lova big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

773 Inlägg
17 januari 2014
#9
man tappar pga att toppen har mindre komp det spelar inte så stor roll vilken kam man har då för en sug motor ska ha mycket komp för att få någe drag i. så plana 2mm så kmr du märka skillnad.

lite gammal tråd men men smile
Senast redigerat av tvedberg (17 januari 2014)

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
15 februari 2014
#10
Tjena! Ska försöka vrid igång den här tråden lite... Jag har en 530 topp och en V-kam i garaget, är det värt att porta/plana, byta ventiler och hårdare fjädrar i den eller köpa en 531 och göra det samma? Hört att det blir bättre flöde i en 530 när den är portad? Stämmer det eller är det bara skit snack?

Motor: B230FD Turbokonverterad


773 Inlägg
15 februari 2014
#11
lewwan skrev:
Tjena! Ska försöka vrid igång den här tråden lite... Jag har en 530 topp och en V-kam i garaget, är det värt att porta/plana, byta ventiler och hårdare fjädrar i den eller köpa en 531 och göra det samma? Hört att det blir bättre flöde i en 530 när den är portad? Stämmer det eller är det bara skit snack?

Motor: B230FD Turbokonverterad

jag skulle ha tagit en 531 och smällt på bara kostar sinnessjukt mycket att byta ventiler porta osv.. minst 5-8k per topp.

2 035 Inlägg
17 februari 2014
#12
Jag kände skillnad på att bara slänga i en VX3 samt ta bort höfläkten. Blev skillnad om än inte så stor.

Byter man till en VX3 plus 531 borde man känna viss skillnad. Testa mot en annan orginal 740 och sen mot en GLE så kanske du får se.

En 531 flödar väl 195 mot 530 som ligger någonstans på 155.

Vill du porta själv och utforma kanalerna efter insug 4-ports och grenrör välj 530/405

Har du insprut och vill behålla det men ändå trimma, välj då 531.

Org insug flödar 196 så passar ju bra med 531 an. Som på sin höjd flödar 195 (org).

Om man inte tävlar rally och har överflöd utav pengar räcker det att bonnatrimma en gl som räcker mer än väl till is/gruskörning. Men även det kostar ju en slant om man inte får tag på begagnat.

Biljudsveteran sen 1984!


Sök