Koppla bort larm Volvo 740-88

Seselmer
16 februari 2014 · 7 Inlägg

Hej, har som rubriken lyder problem med larmet på min Volvo. Dosan i fönstret är rektangulär och svart med en röd lampa. Jag har skruvat bort skyddet under ratten och hittat var den svarta dosan leder, det är till dosa nummer 2, se bifogad bild.

http://imageshack.com/a/img62/7674/09i1.jpg

Problemet är nu att larmet gått igång efter att jag avlägsnat + poolen på batteriet för att svetsa. När jag sedan kopplade på batteriet igen så har bilens larm gått igång. Larmdosan har jag inte tillgång till och jag har provat att slå på "off" på enheten som är bifogad på bilden.
Kan jag koppla om sladdarna för att koppla bort larmet? Enheten är själva basen för larmet. Har ni andra förslag på hur jag kopplar bort larmet är jag flexibel wink

Tacksam för svar!

Hälsningar

Spae

L_R
16 februari 2014 · 184 Inlägg

Man kan ju misstänka att pinnarna IGN lock och Imm relay är de kablarna som är av vikt.


Hoppar t.ex tändningen ingång om du lägger ström på ign lock?

Om du lossar kåpan runt ratten och ser om det är några kablar kring tändlås är kapade som du kan härleda till larmdosan?

240bns
16 februari 2014 · 1 008 Inlägg

Prova att koppla ifrån larmets strömförsörjning, teminal nr 2 " +12V.

Nu ser det dock ut som det det finns sett startspärrelä inkopplat till larmet också, om bilens startmotor inte vill vara med efter urkopplingen så får du koppla  om terminal nr 1 " IMM-relay" till +12 eller jord beroende på hur relät är kopplat.

Seselmer
18 februari 2014 · 7 Inlägg

Hej!

Väldigt tacksam för svaren, har provat båda men fick fortsätta med andra trix!
Vill bara lämna besked på hur problemet blev löst.

Vi kopplade helt enkelt tillbaka allting till orginal, kopplade bort batteriet dvs all ström till bilen och satte i nyckeln och vred om och kopplade på tillfrörsel av el igen med nyckeln i nyckellåset. Det här fungerade och bilen är precis som vanligt.

Hoppas tråden kan hjälpa någon annan som åker på ett liknande problem!

Tack igen för alla snabba svar & hjälp!

/spae

Seselmer
20 februari 2014 · 7 Inlägg

Får lov att bumpa tråden då det misstänkta elfelet kommit tillbaka!
Efter att ha kört bilen i ett par dagar utan att den varit konstig alls så dog den idag igen. Men kunde få igång han och köra utan problem bara jag rullade igång bilen. <- OBS! Startmotorn gick utan problem innan jag rullade igång han men fick inte tändning.

Det måste ju vara någonting med bränslet som strular, men skulle bilen verkligen gå att köra flera km om bränslepumpen strular?
Min misstanke är att pga det tidigare elfelet så är det någonting som låst sig i volvo guarden (larmet) som blockerar tillförsel av bränsle vid uppstart?

Nåväl, jag är en nybörjare så om det finns någon som kan så är jag tacksam för svar :-)

Hälsningar

Spae

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang