Opel med höga avgasvärden

opelfan
2 maj 2007 · 20 Inlägg

Nån som vet om detta är ett vanligt fel? Jag har en opel astra 1,6 -97. Den har höga avgasvärden HC ligger på 228 och lite högt även på CO. Vet att förra ägaren bytte katten för samma problem för ett år sen och nu är det dax igen. Den drar en del olja , ca 4 liter på 1år eller 1300 mil, nån som vet? sad

astra2
3 maj 2007 · 143 Inlägg

Hej!   Jag har likadan bil. Din oljeförbrukning är helt normal. Börja med att göra en ordentlig service innan nästa bilprovning. Byt olja, oljefilter, luftfilter och tändstift. Om du har råd även tändkablar. Se till att motorn är HET vid bilprovningen. Om detta inte räcker skulle jag byta lambdasond.

Kirre
3 maj 2007 · 2 122 Inlägg

kan vara katalysatorn som är dålig också... men låter nästan som om den suger i sej ola så du få¨r för höga värden

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
DrEvilBoy
4 maj 2007 · 29 Inlägg

Har ett liknande problem.... min drar mycket olja och orsaken för mig är att kolvarna är dåliga. Bytte kolvringar och det fungerade bra i ungefär 8000 mil sedan började den dra olja igen.

Min bil går inte igenom besiktningen pga höga avgasvärden.... har löst det med att tanka 30% etanol i bilen varje gång jag ska besikta. På sommarn blandar jag ca 40% etanol i tanken.
Etanol rules cool

opelfan
4 maj 2007 · 20 Inlägg

Lambdasonden är bytt och motorn går fint , lite knack kan komma när oljenivån är låg. Hade hoppats på pckningarna till ventilerna. Nån som vet om det är svårt att göra det jobbet själv, jag har endast bytt topplpckspackning på en volvo 244-80 för 10 år sen. Specialverktyg eller så?smile

tosses USK:A
4 maj 2007 · 55 Inlägg

hade hög hc på min saab 9000, det slutade med att dom fick byta katalysator, bakre slutrör, blockpackning samt ventiltätningarna. Men största boven var blockpackningen och ventiltätningarna.

Senast redigerat av tosses (4 maj 2007)

MoFFo
5 maj 2007 · 14 Inlägg

Kan nästan lova dig att det är ventiltätningnarna som inte är täta eller så har toppackningen gett upp. Tar den vatten ???


Daniel

opelfan
8 maj 2007 · 20 Inlägg

Den tar inget vatten , har fyllt på en halvliter på ett år. Jag börjar tro efter tips att det är ventiltätningen, borde den inte ta mer vatten om toppslockspackningen gett upp? Den går annars som den ska , inte slö eller så. Kollade avgaserna , de ser bra ut , lite grå rök ibörjan + att dom luktar lite illa tyckte en kille. Nån som vet om det är svårt att byta ventiltätningarna?smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang