Lackera utomhus nu?

Jolle87
3 mars 2009 · 1 585 Inlägg

Tjenare är lite sugen på att ta tag i rosten som är på min bil, men har inte tillgång till garage:/ Så får göra det utomhus. Men går det att lackera utomhus nu? Eller man måste vänta tills det blir varmare ute? Antar att lacken inte torkar/stelnar när det är kallt ute eller?
Jag bryr mig inte om det tar tid för lacken att torka. Men man vill ju att det ska bli snyggt.
Det är ca +5 grader i Skåne nu varje dag typ om någon undrar hur kallt det är.

jocke_gronberg
3 mars 2009 · 4 586 Inlägg

det måste vara varmare +16 grader ute iallafall. Att lacka ute nu i denna fuktiga luft det är som gjort att det ska börja rosta igen efter ett tag

Jolle87
3 mars 2009 · 1 585 Inlägg

Okey mm mistänkte nästan det:/ Då blir det till att vänta ett par månder. Risken är väll att rosten hinner sprida sig ganska mycket bara. Jävla skit att man inte har tillgång till ett garage. Eller att det hade varit tex framskärmen som är rostskadad då hade man ju bara kunnat skruva av och ta in den eller nått:P

MrK
3 mars 2009 · 407 Inlägg

slipa ner och grunda med srpayburk så länge..

Louksor
3 mars 2009 · 1 915 Inlägg

När du lackar ska det vara varmt, både i luften och bilplåten. Det blir bättre resultat då.

Är det för kallt så torkar det dåligt och risken att få rinningar är större...

Tycker färgen flyter ut bättre om det är varmt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
3 mars 2009 · 820 Inlägg

slipa ner och pensla på lite hammarlack, finns nog inte mycket bättre mot rost.

Sen när det är dags för lackeringen så slipar du ner igen smile   tar inte så lång tid och är inte alls jobbigt.

Mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
Jolle87
3 mars 2009 · 1 585 Inlägg

Okey mm har också funderat på det, att slipa ner sen på med rostskyddsspray och grundfärg och vänta på värmen och sen lackera över det då. Kanske är smartast att göra så. Då har man ju iallafall fått bort rosten.

-Mackan- Fire And Silk
3 mars 2009 · 2 254 Inlägg

MrK skrev:
slipa ner och grunda med srpayburk så länge..

Så grundfärgen har inget emot kylan alltså? Eller måste man göra om allt när man skall göra det på "riktigt"?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
JimmyL
3 mars 2009 · 39 Inlägg

Dawe_A skrev:
slipa ner och pensla på lite hammarlack, finns nog inte mycket bättre mot rost.

Sen när det är dags för lackeringen så slipar du ner igen smile   tar inte så lång tid och är inte alls jobbigt.

Mvh

NOOOO inte hammarlack !!!!!  då blir det risk att lacken "reser" sig sen ... lägg på nån vanlig rostskyddsprimer.

Jimmy
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
3 mars 2009 · 820 Inlägg

JimmyL skrev:

Dawe_A skrev:
slipa ner och pensla på lite hammarlack, finns nog inte mycket bättre mot rost.

Sen när det är dags för lackeringen så slipar du ner igen smile   tar inte så lång tid och är inte alls jobbigt.

Mvh

NOOOO inte hammarlack !!!!!  då blir det risk att lacken "reser" sig sen ... lägg på nån vanlig rostskyddsprimer.

Skrev jag inte lite längre ner att han skulle slipa bort hammarlacken och sedan göra om allt "riktigt"

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
NIzmO Ollikkala Racing
3 mars 2009 · 1 724 Inlägg

Hammarlack är sjukt hårt att slipa ner och inte säkert det går att lacka där sen ändå eftersom att hammarlack är siliconbaserad och silicon är bland det värsta som finns när man snackar lackering, skitsvårt att få bort 100% och är det inte siliconfritt blir lackeringen inte bra.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
RobinNilsson
3 mars 2009 · 369 Inlägg

Hm mitt tips är att slipa ner, spraya på rostskyddsprimer (som de förmodligen kmr bli små bubblor i nu när det är så kallt) sen till sommaren tar och och slipar över det lite snabbt o ojämnheterna som primern ev har skapat försvinner sen lackerar du skärmen med den riktiga lacken.. Lycka till! mvh..

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
3 mars 2009 · 820 Inlägg

NIzmO skrev:
Hammarlack är sjukt hårt att slipa ner och inte säkert det går att lacka där sen ändå eftersom att hammarlack är siliconbaserad och silicon är bland det värsta som finns när man snackar lackering, skitsvårt att få bort 100% och är det inte siliconfritt blir lackeringen inte bra.

har gjort på detta sett ett par gånger och har fått perfeka resultat.. fram med ett fint våtslippapper i slutet och nöt mot ytan. Har inte varit några problem!



Hammarlack är min favorit trots allt smile

Mvh

Senast redigerat av Dawe_A (3 mars 2009)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
jocke_gronberg
4 mars 2009 · 4 586 Inlägg

vänta till sommaren att slipa ner och lägga på grundfärg är nog bland det största misstaget man kan göra. Rostskyddsprimer dra åt sig fukt och då kommer du ha ändå värre rostskador till sommaren.

Hasselstrom
4 mars 2009 · 796 Inlägg

blästra. Mycket bättre för magen.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
5 mars 2014 · 501 Inlägg

måste fråga liter här nu då jag inte har en blekaste aning vad jag ska göra...

Lackerade min bil förra sommaren i vit 2k-lack. delar lackerades för sig så blev lite apelsinlack på en del saker osv.

har nu lagat skärmkanter i bak och en del delar har kommit till som ska lackeras. Jag har ingenstans att vara där det är hyffsat varmt så frågan är vad som händer om man drar på lite färg nu? jag ska efter lack slipa ner hela bilen med våtslip och sen polera upp det för att få en fin yta så kan ju vara lite apelsinlack på det jag ska lackera.


hur skulle ni gjort? det värsta är att jag har tidspress nu och kan i stort sett inte vänta mer än en månad...

tips tack!

Stil>Funktion
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang