4582
Sök

Saab 9-5 2,3t,biopower, orolig för låg kylvättskenivå?

346 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
Har haft bilen i 3v, gått 12000 mil och precis servad. Idag skulle jag åka en sväng och bilen varnade då för låg nivå kylarvätska. Kollade i kärlet och nivån va för låg, precis så nivåkännaren va ovanför nivån. Hällde i ca 3dl blandad vätska så det är ca 1-2 cm kvar till strecket för "cold kallt"
Bör man vara orolig för något för nivån va låg? Har aldrig på tidigare bilar behövt fylla på.

A.Sörman
1 299 Inlägg
8 mars 2014
Kolla lite runt motor å på marken om du kan se  om den har läckt. Hittar du inga läckor å bilen fortsätter å dra vatten kan det ju vara lite värre. Värmepaket. Toppackning.turbo.mm

346 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
Det känns inte bra. Har haft bilen i ca 3v, har en månads garanti på den så denna vecka måste jag göra något åt ett eventuellt problem
Är det bara ut o köra många mil och se om nivån blir lägre? Om det inte syns något under bilen eller runt om?

Och om det inte blir mindre vätska, kan jag sluta va orolig då?

En Medlem
405 Inlägg
8 mars 2014
Ett tips, kolla expansionskärlet. Vissa kärl i plast kan få hårfina sprickor som öppnas under påverkan av tryck när bilen körs och sedan sluta sig när den svalnar igen.

På detta vis så kan det nästan vara helt omöjligt att hitta vart det läcker.
Jag hade detta problem på min Mondeo och det var först efter sökningar på internet som jag hittade orsaken.

A.Sörman
1 299 Inlägg
8 mars 2014
Kör så mycket du kan ser du att det minskar det minsta så åk in med den. Om du har garanti ingen ide å komma efter 5veckor big_smile

346 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
Åker förbi saabexperten imorgon,och mäter för att se om det finns avgaser i kärlet. Har kört kanske 25-30 mil, och det är än så länge oförändrat

Sök