4812
Sök

Låg oljetemp Nissan 200SX CA18DET

4 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
Hej
Har precis fått ut bilen med ett nymonterat oljekyl och termostat från mocal.
Innan jag hade oljekyl kom jag utan problem upp i 80-90 grader vid 110km/h efter drygt 20 minuter,

Nu med oljekylet går oljetempen bara upp till drygt 60 grader på samma sträcka i 120km/h
ligger på ca 70*C efter bilen stått på tomgång en stund
Har testat 2 olika mätare och båda visar samma.

Tycker de e konstigt då termostat och kyl är helt nytt och termostatet först ska öppna vid 80*C och fullt vid 90*C

Någon som har något tips vad detta kan bero på? fick jag kanske ett trasigt termostat? eller kan sensorn skicka fel signal till mätaren?
Tycker även att motorn känns normalvarm, bränner mig på ventilkåpan efter körning.

Vatten tempen är normal, ca 75-80*C

Tacksam för svar, har även precis hällt i olja för 700kr så vill ju inte riva ner termostatet i onödan.

4 670 Inlägg
10 mars 2014
Testat o känna på oljekylarslangarna när den visar 60 grader om slangarna är varma?

7 281 Inlägg
10 mars 2014
Termostaten stänger aldrig utan den står öppen och när oljetempen stiger så stänger den sakta igen vägen förbi kylaren och tvingar mer olja genom den.
Antagligen för att det inte ska ligga en massa kall olja som bara rusar ut.
Nu när det är så pass kallt kan du behöva täcka för oljekylaren ändå.
Senast redigerat av Brains (10 mars 2014)

4 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
Testat o känna på oljekylarslangarna när den visar 60 grader om slangarna är varma?

Japp dom blir varma, och oljekylaren blir också varm

4 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
Brains skrev:
Termostaten stänger aldrig utan den står öppen och när oljetempen stiger så stänger den sakta igen vägen förbi kylaren och tvingar mer olja genom den.
Antagligen för att det inte ska ligga en massa kall olja som bara rusar ut.
Nu när det är så pass kallt kan du behöva täcka för oljekylaren ändå.

Okej så det fungerar inte som ett termostat till vattnet?
Trodde det ska fungera på samma sätt, att det är helt stängt till den uppnår 80 grader och sen öppnar.
men låter ju vettigt att inte helt plötsligt blanda kall och tjock olja med varm olja.

Så du tror inte det är något fel på grejerna? isf gör jag bara så att jag lägger något framför tills det blir varmare ute. smile

Tackar för svaret

7 281 Inlägg
10 mars 2014
Du har en sån där termostaten vid oljefiltret va?
Isåfall fungerar den som jag beskrev.
Testa att täcka för halva oljekylaren och se om tempen kommer upp och håller sig vid 80 grader, isåfall fungerar termostaten som den ska.

4 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
Brains skrev:
Du har en sån där termostaten vid oljefiltret va?
Isåfall fungerar den som jag beskrev.
Testa att täcka för halva oljekylaren och se om tempen kommer upp och håller sig vid 80 grader, isåfall fungerar termostaten som den ska.

Ja, det är en sandwich med inbyggt termostat som sitter mellan filter och block.
Tackar igen, ska testa att täcka för halva å köra en lite längre bit.

Har ett sådant: http://www.mrtuning.se/p/universal-4391 … at-12.html

Sök