Problem Värme volvo V70 fas 1 Diesel

Marcusen
14 mars 2014 · 76 Inlägg

Hej
Jag har fått ett  problem med  V70 som snart  rullat  50:000 mil=)!smile
Värmen är  väldigt  seg i den och nu det sista så  kommer endast värmen  vid högre varvtal!
Alltså värmen i kupen!  Plus  vintertid hade jag jätteproblem med imning på insidan   framrutan.
Nån som upplevt  nått liknande!
Har   högt tryck i exptanken med  det verkar inte som den dricker  nått vatten.

Förslag på fel?!

Mycket tacksam   Marcus:cool:

Life is like a turbo
Aronson
14 mars 2014 · 914 Inlägg

Låter som om dieselvärmarn ej fungerar.

MorganD5
14 mars 2014 · 93 Inlägg

byt termostat, hade samma problem med min

Marcusen
14 mars 2014 · 76 Inlägg

Finns ingen   värmare  på den!
Termostat....   hade  du  problem med   fukten med och att  värme  bara  gick på  högre  varv?!

Life is like a turbo
mopar300
14 mars 2014 ·

hade samma problem i min v70n -05..
i låg fart så kom det väreme men i högre så var den mkt svag i värmen
var inne på verkstad å dom spolade systemet,men ingem förändring.
värmaren funkade så där va de inget fel på....
jag bytte även termostathuset med termostat men ingen förbättring.
jag tror det är så värme paketet som e igensatt...bara att byta.......inget svårt........

Marcusen
14 mars 2014 · 76 Inlägg

Var  MOTORtempen  normal eller  låg då??

Life is like a turbo
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2014 · 17 485 Inlägg

Marcusen skrev:
Finns ingen   värmare  på den!
Termostat....   hade  du  problem med   fukten med och att  värme  bara  gick på  högre  varv?!

Hmm... Dieselvärmare sitter inte som standard vilket du konstaterat. Fukt på insidan framrutan behöver inte betyda katastrof. Det kan vara så att bilen är rejält fuktig inuti pga dålig värme. dra ner bakrutorna 1 cm på varje sida när du är ute och kör en dag. Kan göra gott.

Hurvida motortemp står påverkar såklart. Men den har inget att göra med värmepaketet. Står tempen lågt så får du ingen värme men står den normalt (Kan det vara cirka 70 grader?, var så på min V70TDi med 46000 mil) så bör det komma värme som är i närheten av 50-60 grader.

Igensatt värmepaket? Ja, troligt. Det kan man spola men ta det lite försiktigt. Mer tryck i en vanlig vattenslang än man kan tro. Det ska spolas baklänges sett från motorns cirkulation.

Taskig vattenpump? Kan vara så. Låt bilen stå på tomgång efter varmkörning med avstängd värme och se om tempmätaren klättrar uppåt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mopar300
15 mars 2014 ·

dieselvärmare sitter standard på alla med d5,för att hjälpa till med att få upp värmen i motorn då den inte klarar detta själv..
är motortempen i normal läge och man inte får ngn värme så e det värmepaketet som är igensatt,och det är troligt att det inte går att spola rent,är nog bara att byta...........ingen svår uppgift..

Marcusen
15 mars 2014 · 76 Inlägg

Påverkar det att fläkthastigheten är ganska  låg med om värmepaketet är igensatt eller  det  blåser  dåligt  ur munstyckena?!

Life is like a turbo
mopar300
15 mars 2014 ·

det påverkar att det är kallt ute....-20 så e det inget skönt i cupen,men närmare noööan så e det oki.........

_740tic
15 mars 2014 · 224 Inlägg

Värmepaket ger sig på många dieslar V70 ta ett från en bensin aldrig igensatta eller köp nytt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang