Styrslangar till BTR och avlastningsventil

JinXr2
15 mars 2014 · 248 Inlägg

Halloj alla bilgurus!

Jo! Det är som såhär, att visst är styrslangarna till både dumpen och BTRen sammankopplade någonstans, alltså dom går på samma vakuum från insuget?

Jag har inget liv alls i någon av slangarna, det varken suger eller trycker från dessa. Och dumpen "fladdrar" vid avlastning, väldigt länge. Och väldigt lätt, man behöver bara fundera på att gasa lite, och släppa för att den ska dumpa.

Och laddtrycksmätaren står stadigt på 0. (kopplat den med ett T-kors på slangen till BTR)

Motorn i fråga är en VAG 1.8T som sitter i en Audi TT Quattro. Alltså 224 hästarn.

Är det någon som haft ett liknande problem? mad

Mickius
15 mars 2014 · 4 670 Inlägg

Sitter slangen i insuget? På dom flesta bilarna har btr en egen slang ifrån insuget men om det är så på din vet jag inte. Rör sig din laddtrycksmätare vid gaspådrag? Kollat så alla vacciumslangar är hela? Vet på vissa bilar om man kopplar in vaccium på fel ställe visar inte laddtrycksmätaren nått undertryck

JinXr2
15 mars 2014 · 248 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Sitter slangen i insuget? På dom flesta bilarna har btr en egen slang ifrån insuget men om det är så på din vet jag inte. Rör sig din laddtrycksmätare vid gaspådrag? Kollat så alla vacciumslangar är hela? Vet på vissa bilar om man kopplar in vaccium på fel ställe visar inte laddtrycksmätaren nått undertryck

Det "bästa" med dessa motorer är ju att vakuumslangarna går in i en jäkla härva under motorkåpan. Med diverse ventiler och kopplingar så det ser hopplöst ut att börja felsöka. Men dessa slangar går in i den härvan, och hittar inga lösa ändar eller kopplingar.

Får hoppas någon som är duktig på just denna motorn trillar in här smile

JinXr2
17 mars 2014 · 248 Inlägg

Nu har jag tittat lite närmre på alla slangar och finner att styrslangen till avlastningsventilen går in i en ventil som ligger ovanför tändspolarna. s.k N249 ventil. Kan det vara den som kärvar? Även slangen till BTR går in i denna men inte på samma ställe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang