2777
Sök

Volvo 740 16v laddar inte

35 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Hej, skulle behöva lite hjälp med min 740 glt 16v -89. Problemet är att generatorn inte laddar ibland. Har kört i en vecka utan problem men den började krångla igår igen. Den har slutat ladda 2 gånger när jag har sladdat/gasat på mycket och nu laddar den fortf inte... När den inte laddar så hoppar generatorn från 3-11/12 volt hela tiden.

Jag har bytt generator, batteri, jord till generatorn, jord från motor till chassi och jord från batteri till chassi.
Vad fan kan felet vara?!

21 761 Inlägg
15 mars 2014
Vart mäter du, på batteriet eller nere vid generatorn?

Även om generatorn inte laddar så ska inte spänningen visa 3 V, i så fall är det kontaktproblem någonstans. Eftersom generatorns laddkabel går till batteriet (via startmotorn) så ska det visa ungefär samma som på batteriet ifall när generatorn slutar att ladda. smile

35 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Mätte på generatorn smile okej kan även tillägga att laddningslampan lyser svagt när bilen laddar men den lyser inte alls när bilen INTE laddar. en kille sa att det finns något motstånd i mätarhuset och om det är fel på det så tillåter den inte generatorn att ladda, tror du det kan stämma?

21 761 Inlägg
15 mars 2014
Jag vet inte om den bilen har något sorts motstånd i mätarhuset, men det normala är att laddningslampan fungerar som "trigger" till generatorn så att den kan börja ladda.

Mäter du på den gängade delen av generatorns plus (B+) eller mäter du på själva kabelskon?

Om du mäter på kabelskon så kan det vara glapp i den kabeln, men det kan även vara glapp där den kabeln sitter på startmotorn. Kolla upp laddkabeln ordentligt i båda ändar, även den tunna kabeln som sitter på generatorns D+. smile

35 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
På den gängade delen till den tjocka pluskabeln. Kom på en till sak, bilen startas med en knapp, inte jag som monterat den (köpte bilen för nån vecka sen) Kanske blivit nåt tok när dom vart o pillrat? tongue
Senast redigerat av J3NS (15 mars 2014)

35 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Problemet löst! Bytte startkontakt och nu laddar bilen som den ska!

Sök