3455
Sök

Volvo 740 startar inte!

11 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
Hej.
Jag har mig en volvo 740 a-traktor, Årsmodell 88. som är en b234f i grunden men bytt till b230f. Boxarna till tändning och bränsle styrning är bytta mot b230 ans boxar. Den startar bara ibland och går del vis rätt så bra och ibland fruktansvärt dåligt, den spottar, fräser och bluddrar när man varvar men tomgången är relativt jämn. Den får åt in i bara den för mycket bensin den rycker svart när man varvar drar runt 1, 5 -2 liter milen vid normal körning utan dubblalådor.
Det vi gjort är: rengjort fuelrailen, bytt bränsletrycksregulatorn, tändlägesgivaren, tändmodulen, tändkablar, tändstift, förpumpen i tanken, tändspole, lmm, knacksensorn, fördelare rätt så ny. även kollat så bränsle returledningen inte är stoppad. Har också körtöver alla vacum slangar med startgas och han stiger inte i varv.
Det märks inte så ofta när man kör, typ bara när de går på låga varv och man acelererar.
Testat dragit igång den. Men har  inte startad då heller tände bara till några gånger luktar bensin som bara den runt bilen när man nött en stund på startmotorn elle dragit den en bit. Inga felkoder kan läsas ut heller.

Mitt första inlägg här på garaget så vet inte om det är rättplacerat.
Är väldigt tacksam för svar

Mvh Oscar H smile
Senast redigerat av oschje98 (30 januari 2014)

11 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
Ingen som har något svar? smile

579 Inlägg
30 januari 2014
står motorn rätt?

11 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
Ja i stort sätt motorfästerna är bara överflyttade och ditsvetsade, så skulle tro den står rätt för ser ut som i vilken 740gl som hellst:)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 januari 2014
oschje98 skrev:
Ja i stort sätt motorfästerna är bara överflyttade och ditsvetsade, så skulle tro den står rätt för ser ut som i vilken 740gl som hellst:)

Han menade om kam och vev står rätt i förhållande till varandra

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

324 Inlägg
30 januari 2014
Kolla så att inte kamremmen kuggat över.

Testa att extrajorda kaross-motor, motor-batteri och kaross-batteri mha startkabel, och kolla om något av det hjälper.

Hurdan är gnistan på tändstiften, vilken färg på gnistan? Blå-vit eller orange?
Hur såg dina gamla tändstift ut?

Hur står det till med ditt luftfilter?

Lyser Lambdasond-lampan i instrumenthuset?

11 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
Jaha ni menar så! nej det har jag inte kollat men ska göra nästa gång jag kommer till den, den står för tillfället hos en kompis.
ja de ska jag testa med extrajorden.
har för mig gnistan var blå-vit.
dom såg inte jätte dåliga ut, men kan ju lägga till att tändstiften blir kolsvarta som det är nu.
nej ingen lapa lyser alls, och inga felkoder på insprutningsidan då jag inte har kollat på port 6 än. Fått för mig att 6an är tändningen, stämmer det?
Det är något sportluft filter från k&n som satt på donatorbilen med 8 ventilaren, då 16 ventilarens luftbox inte passar.
Senast redigerat av oschje98 (31 januari 2014)

11 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
Men ibland tänder den ju inte ens till, kan de va skit i någon kontakt? dålig jord som Catoxxo pratar om eller skulle de kunna va tänboxen som spökar?

6 740 Inlägg
31 januari 2014
flytta du över luftmassemätaren från b230in?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

11 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
ja och jag har testat med två olika luftmassemätare till b230, men ingen skillnad.
Senast redigerat av oschje98 (31 januari 2014)

11 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
Har varit och kollat och kammen står rätt i förhållande till vevaxelen, har dock inte testat med extrajorden. Men han tänder inte alls. Någon som har någon aning om vad de kan va?

324 Inlägg
1 februari 2014
Om den inte tänder alls, har du fortfarande gnista?
Blir det någon skillnad om du kopplar ur luftmassemätaren?

Och glöm inte extrajorden.

Har du tillgång till multimeter så kan du ohm-mäta tändkablarna och kolla så att de är hela.

Är bilen i grunden en bil med styrsystem LH 2.2 eller LH 2.4? Det ser du lättast genom att kolla om du har svänghjulsgivare eller hallgivare.
Är B230F'en och boxarna från en bil med samma styrsystem som den de sitter i nu?
Senast redigerat av Catoxxo (1 februari 2014)

11 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
Okej, tack ska kolla allt det när jag kommer dit nästa gång.
16 ventilaren var lh 2, 4 och bilen som motorn och boxarna kommer  ifrån var också lh 2, 4 system. Så de är samma styrsystem.

11 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
Nu har jag fått igång den! Det var glapp i stiften och kablarna. Gick ej på 1 och 4. Har nu bytt det och han går rätt bra. Men får nu felkoder på uttag 6,

1: 1-4-3  signal från knacksenaorn saknas, fördröjd tändnig
2: 1-4-4  belastning från styrboxen saknas
3: 2-3-4  ingen singnal från spjällkontakten fördröjd tändning

Har inte kollat på insprutet än. Men kan det vara så att någon av boxarna gett sig. Eller något gjordnings fel mågon stans
Tycker det känns konstigt att allt går sönder på en gång.
Mvh Oscar H smile

11 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
Har varit ute och kollat nu efter vi varit ute och åkt en sväng och nu får jag bara fram en felkod på uttag 6 och en på 2.
Uttag 2: 2-3-2  Systemet kompensera för rik eller mager blandning vid tomgång
Uttag 6: 1-4-4  belastnings signal från styrenheten saknas

Någon som har någon aning om vad det kan vara??
Mvh Oscar H

Sök