Bromsproblem på Saab 9-3 vector 2006, bromsoken släpper inte o det finns inget tryck i bromspedalen, o den går i botten

Yogiandscooby14
29 mars 2014 · 23 Inlägg

Hejsan.


Jag har en Saab 9-3 vector 2006 kombi, som jag har lite bromsproblem med, som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

För att ni ska förstå lite mera, så ska jag börja helt från början.

Det började med att det började gnissla från högerbak, det hände inte bara när jag bromsade utan även när jag körde ( väldigt irriterande )

När jag sen skulle byta till sommardäck, så tänkte jag kolla upp varför det gnisslar.
Men jag hade ju naturligtvis inte rätt verktyg för att ta bort oket med, så jag knackade o slog till på oket med en hammare lite fram o tillbaka bara.

När jag sen provkörde bilen så hade gnisslet försvunnit, men jag tyckte att bilen kändes trög, å då visade det sig att bromsarna låg på ännu mer.

Så jag o en jobbarkompis hissade upp bilen o försökte ta bort oken igen ( denna gången med rätt verktyg )
Dom satt fast så in i bomben på bägge sidor, men framför allt på höger sida, vi fick träla en hel del med det.

När vi väl fick bort oken så pressade vi kolvarna som sitter i oken fram o tillbaka, men dom va väldigt tröga.

Vi smorde klossarna med kopparpasta, o fettade ner dom två skruvarna som gör att oket sitter fast.

Självklart så luftade vi bromsarna också.

O nu tycker man ju att allt ska vara bra, men nu har jag inget tryck i bromspedalen, kan trycka ner den ända ner i golvet.

Men det konstiga är att om jag står still med bilen o pumpar pedalen så blir det tryck i den, men så fort jag kör iväg så försvinner det helt o hållet så jag får trycka ner pedalen så långt ner det går för att den ska bromsa.

Man märker att bromsarna inte släpper som dom ska ( framför allt höger bak )
Märkte detta igår, men jag kände på oken igår när jag hade kört bilen en sväng o på vänstersida så var det inte varmt alls knappt, men på högersida var det fruktansvärt varmt.

Så bromsarna är ett stort problem på min bil just nu, o jag behöver all hjälp jag kan få.

Så har ni några tips eller råd att dela med er, så är jag väldigt tacksam.

Kan jag göra något mer på dessa oken för att dom ska fungera som dom ska eller är det bara att köpa nytt?

Kan ha glömt nått, men det är bara att fråga i så fall.

Tack på förhand/ MVH sjusovaren.

zzr94092
29 mars 2014 · 4 392 Inlägg

byt bromsoket som blir varmt,eller båda.är h-bromsen innbygd i b-oket?isåfall kolla h-vajern först.var smorde ni med kopparpasta?kolvarna ska inte gå spec,trögt att få tillbaka. är h-bromsen inbygd i oket så ska kolvarna "skruvas" tillbaka..att bromspedalen går i botten kan vara att du har luft kvar eller att huvudcylindern gått sönder när ni luftat och ev,trampat pedalen i botten-packningar kan bli sönderrepade då-

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang