Volvo s80 2,9 låter komplös vid startförsök

Sahl_83
1 april 2014 · 149 Inlägg

Jag har problem med en s80 2,9 årsm 1999 som låter som den saknar kompressioner vid startförsök.
Har hört vissa som haft detta fenomenet på andra bilar tex Volvo 850 vissa Saabar och lite annat.
Detta ska visst bero på att ventilerna fastnar i öppet läge och då ska de bara vara att mala jättelänge på starten så ska de släppa och motorn startar.
Jag har fått den till att göra nåt litet tändande men inte mer.
Kamremmen sitter rätt och enda felkoden visar fel på kamlägesgivare (camshaft sensor)


Tacksam för vettiga svar, börjar få slut på idéer nu.
(Oljetryck borde finnas eftersom oljelampan inte lyser och inte heller motorlampan)

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
240bns
1 april 2014 · 1 008 Inlägg

Den kan ha surat ned sig, de kan vara känsliga speciellt om man bara kör den någon minut, till exempel för att flytta den någon meter eller så.
Lösningen är isåfall att byta tändstiften och lufta cylindrarna och helst byta motoroljan, oljefilmen i cyllarna är borttvättade och därför tätar inte ringarna = komplös.

ssmon
1 april 2014 · 80 Inlägg

Felkod på kamlägesgivare kan vara att kamremmen har rappat. Sen kan vissa bilar inte starta om kamlägesgivare eller vevaxelägesgivare inte funkar.

Sahl_83
1 april 2014 · 149 Inlägg

240bns skrev:
Den kan ha surat ned sig, de kan vara känsliga speciellt om man bara kör den någon minut, till exempel för att flytta den någon meter eller så.
Lösningen är isåfall att byta tändstiften och lufta cylindrarna och helst byta motoroljan, oljefilmen i cyllarna är borttvättade och därför tätar inte ringarna = komplös.

Har bytt stift, ventilerat ut soppan och även testat att dra runt motorn med en slurk olja i varje cylinder utan framgång.
Har dock inte bytt olja, har lite svårt att tro att de kan göra så mycket.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
Sahl_83
1 april 2014 · 149 Inlägg

ssmon skrev:
Felkod på kamlägesgivare kan vara att kamremmen har rappat. Sen kan vissa bilar inte starta om kamlägesgivare eller vevaxelägesgivare inte funkar.

Ja de finns ju alltid en risk att remmen har hoppat, ska kolla de igen.
Vad gäller givaren så brukar dom väl ändå starta och de har ju i sig självt inget med komplösheten att göra?

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
ssmon
1 april 2014 · 80 Inlägg

Det har inget med kompen att göra dock så använder styrdonet infon ifrån givaren för att veta när tändning/insprutning ska ske och i vissa fall startar inte vissa motorer med trasig givare för styrdonet vet inte när tädning/insprutning ska ske vissa går bara ryckit vissa inte alls.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang