3 april 2014
Trådstartare
Hej!
Har en Ford Galaxy -97. Har får ett vinande/skrikande metalliskt ljud i bilen. Hade för lite styrservoolja i bilen och ringde Ford och fick reda på att det ska vara CHF olja. Köpte Biltemas olja och slog i (Ford hade stängt för dagen (fredag) och jag behövde oljan). Funkade bra ett par dagar.
Nu har jag dock fått det här ljudet i bilen när jag kör, dock tystnar det när jag trycker ner frikopplingen. Ljudet uppkommer också när jag står still och varvar upp, men inget på tomgång.
Kan det vara servopumpen som hörs? Kan det vara så att någon tidigare har hällt i ATF olja och nu när jag slog i CHF så har det börjat strula? Tilläggas bör kanske att fläktremmen hörs på bilen när den är kall och har gjort ett tag. Kan det vara den som ställer till det? Svårt att höra var ljudet kommer från men låter som det kommer från sidan där servopumpen sitter.
Om det är så att det kan vara pga blandade oljor, kan det räcka med att tömma ut, rengöra och sen hälla i ny olja eller är det bara att leta annan pump?
Tillägg: står jag still med motorn igång och svänger fram och tillbaka så hörs där inget oljud. Kommer alltså bara när jag kör eller varvar upp motorn. Vill ändå fråga eftersom det kom så lägligt nu när jag fyllt på servoolja :-/
MVH
Thomas
Senast redigerat av Thomas_P (3 april 2014)